• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۳-۰۵
  • شناسه خبر: 23184

برای«طرح ملی مشاغل خانگی» زنان از مردان پیشی گرفتند

مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی در زنجان گفت: در طرح ملی مشاغل خانگی بیشترین تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در این استان را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» لیلا اجلی در رابطه با اهمیت کسب و کارهای خانگی، اظهار کرد: مشاغل خانگی هزینه‌های تولید را پایین می‌آورد و قدرت رقابت را افزایش می‌دهد و مزایای آن، پایین بودن هزینه راه‌اندازی، پایین بودن میزان ریسک سرمایه‌گذاری، حذف هزینه ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و امکان کار کردن به صورت پاره‌وقت و ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان است.

زنان؛ بیشترین ثبت‌نام‌کنندگان طرح ملی مشاغل خانگی در زنجان

وی افزود: در دنیای امروز مسئله اشتغال بانوان با موانع و مشکلاتی مواجه است و از جمله دوراهی بین اشتغال و در خانه ماندن همواره برای بانوان که کودک دارند، وجود داشته است، وجود تولیدهای کوچک در خانه، محل کار و کار در منزل و یا در فرهنگ‌سراها و در محیط زنانه، از جمله مطالبات بانوان سرپرست خانوار است.

این مسئول با اشاره به طرح ملی مشاغل خانگی، ادامه داد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان توسط وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی به عنوان کارفرما و ناظر و جهاددانشگاهی به عنوان مجری طرح در حال اجرا است. طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از برنامه‌های اشتغال فراگیر است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها، کمک و حمایت از کسب و کارهای خرد در حال اجرا است.

مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی در زنجان با بیان اینکه بیشترین تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در این استان را زنان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: اجرای این طرح در سه فاز پیش‌بینی شده که فاز اول شناسایی و اولویت‌بندی مزیت‌، ظرفیت‌ و پتانسیل‌های اشتغال در حوزه مشاغل خانگی است. فاز دوم به توانمندسازی متقاضیان از طریق مشاوره، راهنمایی، استعدادسنجی، بهره‌گیری از آموزش‌های کوتاه‌مدت کارآفرینی، شناخت بازار و مسائل مالی و فاز سوم به تعامل با فعالان عرصه فروش محصولات مشاغل خانگی، اتصال به بازار و ارتباط با برندهای معروف بازار فروش می‌پردازد.

اجلی با اشاره به رسته‌های مزیت‌دار استان، خاطرنشان کرد: رشته‌هایی که به عنوان مزیت در استان به آن پرداخته شده، شامل قالی‌بافی، بافنده تابلوفرش، گلیم‌بافی، قلم‌زنی، خیاط لباس، ملیله‌سازی، تولیدات چرمی دست‌دوز، ویرایشگر متون، گیاهان دارویی، مترجم (کتاب و مقاله)، برنامه‌نویس، انیماتور، پرورش‌دهنده گوسفند و بز، پرورش‌دهنده زنبور عسل و ملحفه‌دوز است./ایسنا

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست