• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۳-۳۰
  • شناسه خبر: 23428

وقتی اکسیژن نفس کم می‌آورد!

بیمارستان‌ها پر شده و کادر درمان خسته شده‌اند، به علت افزایش شیوع بیماری برخی داروها کمیاب شده است و جدال نفس‌گیری با کرونا شکل گرفته است و بی‌توجهی به این بیماری ناشناخته نمی گذارند بیماران کرونایی نفس بکشند.

پیام ملّت، زهرا رسولی: ۳۵ سال دارد، یک ماه است که درگیر کرونا شده، اسکن بیمارستانی نشان می‌دهد که ریه اش درگیری ۳۰ درصد نشان می داد اما به او گفته بودند به خانه برو.

او از روز مراجعه به بیمارستان تعریف می کند: «دکتر گفت با مراقبت خانگی و دارو بهتر می شوی. در محیط آلوده بیمارستان نمان … سعی کردم متقاعد شوم اما وقتی به سمت درب خروج اورژانس می رفتم انگار کسی چنگ به سینه ام زد. چشمهایم سیاهی رفت و بی حس روی زمین افتادم.آخرین چیزی که از آن روز یادم می آید ماسک اکسیژنی بود که پرستاری روی صورتم گذاشت و در یک آن، بازگشتم از مرگ را حس کردم.»

این حکایت نفس است. نفسی که بی آن هیچ یک از ما زنده نمی مانیم . نفسی که برای انسان سالم از ریه ها می آید و برای بیمار کرونایی از اکسیژن…
و امروز که بیش از یک سال از گذشت شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، اغلب کشورها درگیر این موضوع هستند، در ایران نیز همانند سایر کشورهای دنیا مدتی است که در وادی تلاشی نفس گیر برای جدال با مرگ و زندگی سیر می کند.

زندگی مردم کاملا تحت تاثیر شیوع این ویروس است و «کرونا» این ویروس خطرناک که برای ادامه حیات مرگبارش هر چند وقت یک بار تغییر شکل می دهد و به اصطلاح جهش می کند، اغلب اخبار رسانه‌های جهان در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … را تحت شعاع قرار داده است و گاه لحظه به لحظه تغییر می‌دهد.

پس از گذشت یک سال واکسیناسیون عمومی در اغلب کشورهای دنیا آغاز شده و بنا به اعلام سخنگوی سازمان غذا و دارو؛ تاکنون یک میلیون و ۹۹۵ هزار دوز واکسن کرونا به کشور وارد شده که یک میلیون و صد هزار دوز آن تا نیمه اول فروردین بوده است.

تا کنون ۵۲۰ هزار دوز اسپوتنیک‌ وی وارد کشور شده، ۶۵۰ هزار دوز واکسن چینی، ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا و ۱۲۵ هزار دوز واکسن بهارات هند وارد کشور شده که بیش از ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

واکسن خارج از نوبت نداریم!

سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید کسی قرار نیست خارج از نوبت واکسن تزریق کند. بلکه واکسن رایگان، عادلانه و مطابق سند ملی واکسیناسیون کووید۱۹ تزریق می‌شود.

به گفته کیانوش چهانپور همه اطلاعات واکسن‌هایی که وارد کشور شده و تزریق می‌شوند در قسمتی به نام داشبورد که در سامانه تی‌تک است، وجود دارد و به صورت لحظه‌ای برای همکاران ما قابل مشاهده است که بدانند که در چه منطقه‌ای، چه تعدادی و از چه واکسنی ارائه داده‌اند. چه تعداد واکسن وارد شده، چه تعداد تزریق شده، چه میزان در دوز اول و چه میزان در دوز دوم تزریق شده و در کدام استان، دانشگاه، شهر و کدام منطقه بهداشت چه میزان و برای کدام کد ملی تزریق شده است.

وی می‌گوید: روز پنجشنبه ششمین محموله واکسن کرونای اسپوتنیک وی به میزان ۱۰۰ هزار دوز، دوم اردیبهشت وارد تهران شد و تا پایان بهار اولین سری واکسن اسپوتنیک وی، تولید مشترک‌ ایران و روسیه در دسترس قرار می‌گیرد. به عبارتی دسترسی به تکنولوژی و استفاده از سلول‌های بنیادی واکسن روسی امکان کشت و تولید این واکسن را در کشور فراهم کرده و تولید مشترک این واکسن در استان البرز بزودی آغاز می‌شود.

بحران در بیمارستان‌های زنجان!

زنجان هم اما وضعیتی قابل تعریف‌تر از وضعیت کشوری ندارد و این روزها بیمارستان‌های زنجان در شرایط بحران کرونا قرار گرفته است.

به گفته رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با توجه به افزایش حجم مراجعه بیماران سرپایی به مراکز ۱۶ ساعته و موارد بستری در مراکز درمانی هم‌اکنون شرایط بحرانی در بیمارستان‌های استان حاکم شده است.

جعفری روحی می‌گوید: هم اکنون همه بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی استان در حال تکمیل شدن ظرفیت بستری بیماران کرونایی هستند و در این خصوص تریاژ، پذیرش و انتقال بیماران از بیمارستان ولیعصر (عج) به بیمارستان‌های شهر زنجان در حال انجام است.

وی ادامه می‌دهد: بسیج همه امکانات و تجهیزات پزشکی و کادر بهداشت و درمان استان برای مهار کرونا در این استان به کار گرفته شده و عزم و اراده جدی و تلاش بی‌وقفه و شبانه روزی متولیان سلامت و دست اندرکاران امر در تمامی بیمارستان های استان جلوگیری از فاجعه بزرگ انسانی است.

جعفری روحی درباره تجهیزات استانی برای انتقال بیماران کرونایی نیز می‌گوید: آمبولانس خاصی برای انتقال بیماران کرونا مشخص شده که شاغلان مجهز به وسایل حفاظت فردی هستند و بعد از انتقال بیمار وسیله گندزدایی و آماده برای انتقال بیمار بعدی می شود.

صف « آی سی یو» بیمارستان‌ها پر شد!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هم با ابراز نگرانی از آغاز پیک جدید کرونا می‌گوید: طی روزهای اخیر روند شتابان افزایش شمار بستری‌های مبتلا به کرونا و بیماران بدحال نیازمند مراقبت‌های ویژه در آی سی یو بیمارستان‌های استان موجب نگرانی دست اندرکاران بخش بهداشت و درمان زنجان شده است.

پرویز قزلباش می‌گوید: متاسفانه به علت افزایش بیماران طی چند روز گذشته، صف بیماران در ای سی یو پر شده و دیگر تختی برای پذیرش بیماران نداریم.

وی با بیان اینکه پیش از این مجموع بستری‌های کرونایی در یک بیمارستان زنجان به ۲۳۰ نفر می‌رسید که اکنون این تعداد به بیش از ۵۰۰ بیمار رسیده است، از هم استانی‌ها به ویژه شهروندان زنجانی درخواست  کرد، با توجه به وضعیت بحرانی کرونا در این استان از تجمعات اجتناب کرده و هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به وضعیت بحرانی استان به ویژه شهرهای ابهر و خرمدره می‌گوید: از طرفی تجهیزات بیمارستان‌های بهمن و ارتش هم مشکل‌ساز شده است به نوعی که این دو بیمارستان باید با کپسول اکسیژن کار کنند که با وجود تامین بخش زیادی از آن توان علوم پزشکی تمام شده و نیازمند یاری بخش خصوصی در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در صورت افزایش تصاعدی بیماران، بیمارستان صحرایی در استان دایر می‌شود، می‌گوید: این روزها کرونا خانوادگی شده است و چنانچه خانواده‌ها رعایت کنند، قادر به کنترل این ویروس خواهیم شد.

 قزلباش به هزینه بالای تامین دارو هم اشاره کرده و اضافه می‌کند: برای تامین یک قلم داروی رمدسیویر سفارشی استان، حدود ۱۶ میلیارد تومان و از طرفی انجام تست های کرونایی نیز  ماهانه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان هزینه نیاز است که که با توجه به همه گیری گسترده بیماری در سطح کشور حتی تامین منابع لازم آن نیز خارج از توان وزارت بهداشت، درمان و اآموزش پزشکی است.

وی درباره کمبود دستگاه ونتیلاتور(تنفسی) می‌گوید: همچنان این مشکل وجود دارد ولی در طرح تحول افزایش امکانات دیده شده است؛ اما با توجه به اینکه کودکان نیز به بیماری کرونا مبتلا میشوند، اما بازهم مشکلاتی در این باره داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه می‌دهد: اگر در فصل پاییز بحث آنفولانرا نیز به بیماری کرونا اضافه شود قطعا نیاز به افزایش دستگاههای ونتیلاتور در بیمارستانها خواهیم داشت.

وی می‌گوید: بیشتر بزرگسالان درگیر بیماری کرونا میشوند و در گذشته نسبت به افزایش دستگاه ونتیلاتور در بخش بزرگسالان اقدام شده است، اما کمبود دستگاه ونتیلاتور کودکان در کشور وجود دارد و در زنجان نیز این شرایط حاکم است و پیگیر موضوع هستیم تا در فصل پاییز مشکلی در استان نداشته باشیم.

کرونا درد بی درمان!

چالشهای درمانی کرونا اما به کمبود تخت بیمارستانی محدود نمی‌شود و این روزها یکی از گلایه های اصلی مردم ، تایید نشدن برخی داروهای کرونا است.

زن جوانی که به علت ابتلای همسرش به کرونا در حال تهیه دارو از داروخانه است، می‌گوید: پزشک گفته داروهایی که تجویز می کنم را یک دوره کامل مصرف کنی ، کرونا برطرف می شود اما با اینکه یک ساعت و نیم در نوبت داروخانه بودم. حالا می گوید : یکی از داروهایت را بیمه تایید می کند ولی بقیه را نه.

خانم دیگری می‌گوید: ۱۰ بار برای تهیه و تایید یک دارو آمدم و رفتم و حالا با قیمت هر واحد ۵۰۰ هزار تومن تهیه کردم.

بازار سیاه بیماری نفس گیر!

این روزها اگر چه تلاشهای جهادی موجب کاهش و تثبیت قیمت ماسک های ۳ لایه مورد نیاز مردم شده اند اما قیمت ماسک‍‌های فیلتردار دائمی که قبلا زیر ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شدند؛ به شدت افزایش یافته است.

از طرفی با اینکه در دنیا اعلام شده، داروی خاصی برای درمان کرونا وجود ندارد، اما چند قلم از داروها به علت مراجعه زیاد کمبود دارد و گویی تبدیل به بازار سیاه شده است.

مرد میانسالی که دنبال تهیه نسخه یکی از نزدیکانش است می گوید: مگر وزارت بهداشت نگفته داروهای کرونا فقط تجویز بیمارستانی دارند. پس چرا پزشک معالج بیمار ما در بیمارستان دولتی یک نسخه بلندبالا دستمان می دهد که ما نداریم بروید از هر جا که امکانش بود پیدا کنید؟

یکی از پرستاران بخش کرونای بیمارستان ولیصعر می‌گوید: کادر درمانی که داوطلبانه یا بر حسب ابلاغ از بخشهای غیرکرونایی به آی. سی. یو تنفسی منتقل شده اند دیگرهمان افراد تازه نفس چند ماه قبل نیستند و اینطور که پیش می رود دیگر توانی نخواهد ماند تا خدمات ارائه دهند.

سختی‌های تامین امکانات در بخش درمان، افزایش قیمت داروها، کمبود تجهیزات درمانی به نسبت افزایش روزافزون بیماران و قدرتمندی ویروس با بی توجهی مردم در رعایت دستورالعملها‌، برگزاری دورهمی‌ها و مراسم های خانگی، برقراری ترددهای غیرضروری ، افق تاری برای مقابله با کرونا تدارک دیده است.

از طرفی برخی از شهروندان هنوز هم کرونا را جدی نمی‌گیرند، گویی شیوع این ویروس تاثیری در زندگی آنها نداشته و هنوز هم بسیاری از خانواده‌ها به دنبال دورهمی و برگزاری مراسماتی با جمعیت زیاد هستند.

آیا وقت آن نیست که همت روزهای آغاز درگیری با کرونا و احساس مسئولیت همگانی در قطع زنجیره انتقال برگردد؟

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست