• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۵-۰۳
  • شناسه خبر: 23511

مردم نباید دغدغه نوع واکسن را داشته باشند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست خبری با تاکید بر اینکه همه واکسنهایی که مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته اند قابلیت تزریق دارند افزود: هرکس در گروه مورد نظر هر واکسنی در دسترس باشد باید تزریق کند و دغدغه نوع واکس ...

به گزارش «پایگاه خبری -تحلیلی پیام ملّت» دکتر پرویز  قزلباش از ۱۶۰ هزار دز واکسن به استان وارد شده است گفت:  تاکنون ۱۴۰ هزار نفر به طور متوسط دز اول و دوم واکسن کرونا را در استان دریافت نموده و ۱۴۰ هزار نفر نیز تا روز گذشته جمعیتی بودند که تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتندو اگر شرایط فراهم‌باشد آمادگی برای تزریق ۲۰هزار دوز واکسن روزانه در استان زنجان وجود دارد. 

وی استقبال مردم استان برای تزریق بسیارخوب ارزیابی نموده  ولی علیرغم این کافی ندانست و گفت: گروههای پرخطر بالای ۸۰ سال واکسینه شدند که ۲۰ درصد باقی مانده علیرغم تماس و پیگیری متعدد مراجعه صورت نگرفته است و یا می تواند بدللی فوت فرد مورد نظر باشد و یا یک ماه از مبتلا شدن او به بیماری نگذشته باشد.

دکتر قزلباش  همکاری مردم و رسانه های گروهی و سمن ها  و نهادهای خیریه را برای ترغیب و تشویق مردم در جهت  بالا بردن آگاهی مردم برای تزریق گروههای پرخطر بسیار کمک کننده دانست و افزود: اگر روند واکسیناسیون تسریع شود آرامش در جامعه بیشتر خواهد شد و ایمنی کلی در جامعه ایجاد میشود و مرگ میر ها در پیک های احتمالی  بعدی کمتر اتفاق خواهد افتاد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد واکسن برکت نیز گفت: بیش از ده هزار دوز واکسن برکت دریافت شده و در طی این مدت در اختیار مراکز و شهرستانها قرار گرفته و استقبال خوبی نیز از این واکسن شده است.

وی با اعلام اینکه انتخاب واکسن در مراکز تزریق واکسن را اختیاری است گفت: در صورت وجود چند نوع واکسن شهروندان می توانند نوع واکسن را انتخاب کنند .

 دکتر قزلباش تزریق واکسن برای افراد با معلولیت خاص و گروههای در معرض آسیب  را تابع پروتکل های کشوری اعلام نمود و افزود: فعلا روند تزریق واکسن در کشور به صورت سنی است و منتظر دستور العملهای برای واکسیناسیون این گروه نیز هستیم. 

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: سهمیه های واکسن برای استانها متناسب با جمعیت استان و گروههای هدف است و استان زنجان به عنوان مرکز توزیع شمالغرب کشور سعی داریم به طور عادلانه و متناسب با جمعیت هدف واکسن توزیع شود .

رئیس دانشگاه با بیان این مطلب که همه واکسنهایی که مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته اند قابلیت تزریق دارند تاکید کرد: بهترین کار در شرایط موجود تزریق اولین واکسن است که در چرخه واکسیناسیون قرار دارد.
 وی مقایسه بین واکسنها اصلا نادرست تصوری غلط خواند و گفت:  هر کس در گروه مورد نظر هر واکسنی  در دسترس باشد باید تزریق کند و واکسنهای موجود در مراکز  موردتایید وزارت بهداشت است به شرطی که در اولین فرصت و بدون دغدغه تزریق شود ‌.

رئیس دانشگاه تصریح کرد: نباید مردم دغدغه نوع واکسن را داشته باشند؛ باید دغدغه نزدن واکسن داشته باشند.  در این شرایط سخت واقعا حیف است از دست دادن فرصت بزرگ برای کسی که واکسنی برای او  در نظر گرفته شده و از این فرصت استفاده نکند هیچ تفاوتی بین واکسنهای مورد تایید وزارت بهداشت وجود ندارد وبهترین واکسن اولین واکسنی است که می تواند تزریق کند.

دکتر قزلباش  در ادامه افزود: تاوقتی پوشش واکسن در کشور در حدی نیست که زنجیره انتقال بشکند باید پروتکلهای بهداشتی به جد رعایت شود.

رئیس دانشگاه در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت و ضرورت نقاهتگاهها نیز گفت:  نقاهتگاهها به صورت بستری موقت در صورت سرریز بستری ها و هم برای استقرار افرادی که نیاز به حمایت دارند در نظر گرفته شده طبیعی است تا وقتی وضعیت بیماری در استان وجود دارد مجبوریم از این نقاهتگاهها استفاده کنیم و پشتوانه ای برای مردم به شمار می رود .

وی  ایجاد اعتماد در مردم را با اطلاع رسانی و آموزش مناسب آحاد جامعه و استفاده از ظرفیت های مردمی، مشارکت سمن ها  و خیریه ها و… دانست و گفت:  تنها راه اعتماد سازی اطلاع رسانی دقیق ، شفاف و همراه با  آموزش است.

دکتر قزلباش در تشریح نحوه  اعلام قرمز شدن وضعیت یک شهر نیز گفت: روند قرمز شدن یک  شهر بر اساس جمعیت و نسبت تعداد بستری های مثبت آن شهرستان  به ازای هر صد هزار نفر جمعیت است . تعداد بستری مثبت بیش از  ۴ نفر به ازای صد هزار نفر جمعیت وضعیت زرد  و بیش از ۶ نفر نارنجی و بیش از ده نفر به ازای هرصد هزارنفر و در صورتیکه بیماری  روند صعودی داشته باشد شهرستان قرمز محسوب میشود . رنگ قرمز کف بیماری را نشان می دهد یعنی  وجود ده و یا بیش از ده نفر بستری مثبت از هر صد هزار نفر جمعیت شرایط شهرستان بسیار بحرانی است و رنگ قرمز هشدار بسیار جدی برای اقدامات جدیسیت .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست