• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۵-۳۱
  • شناسه خبر: 23553

جذب اعتبارات بیشتر برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در زنجان /مناطق مختلف استان مستعد سیل‌خیزی است

مناطق مختلف استان زنجان مستعد سیل‌خیزی است و عوامل مختلفی همچون نبود پوشش گیاهی، توپوگرافی و وضعیت شیب منطقه، بارش‌های رگباری، شخم در جهت شیب موثر بر ایجاد سیلاب است.

خلیل آقاجانلو در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به اینکه عوامل بسیاری بر سیل‌خیزی اثر گذار هستند اظهار داشت: نبود پوشش گیاهی، توپوگرافی و وضعیت شیب منطقه، بارش‌های رگباری، شخم در جهت شیب از جمله عوامل موثر بر این امر است.

وی با بیان اینکه در مراتع زنجان طبق آمار موجود تعداد دام دو برابر ظرفیت موجود است، افزود: همین امر دلیلی بر افزایش ایجاد رواناب و در نهایت ایجاد سیلاب است چراکه پوشش گیاهی با چرای بی‌رویه نابود شده و پس از هر بار بارش باران سریعا قطرات باران تجمیع یافته و رواناب ایجاد می‌شود.

مدیر‌کل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه اکثر مناطق استان زنجان مستعد سیل‌خیزی است، گفت: به طور مثال در شهرستان ماهنشان وضعیت توپوگرافی به گونه‌ای است که بعد از هر بار بارش رگباری باران با شدت تند و زمان طولانی احتمال رخداد سیلاب اصلا دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه مطالعات سیل خیزی در تمام سطح استان به طور کامل تکمیل نشده است، عنوان کرد: اما مطالعات تفضیلی اجرایی در شهرستانی همچون ماهنشان انجام شده است.

آقاجانلو با اشاره به اینکه پروژه‌های خوبی در جهت حفظ آب حاصل از باران در مناطق مختلف اجرا شده و برخی در حال اجرا نیز می‌باشد، بیان کرد: پروژه آبخوانداری روستای میرآخور یکی از موفق‌ترین پروژه‌هاست چراکه بعد از هر بار بارش باران با ایجاد سیلاب جاده قسمتی از ماهنشان به طور کامل از بین می‌رفت اما اجرای این پروژه مانع از خسارات بعدی باران شده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته اعتبارات اختصاص یافته به طرح‌های آبخیزداری پایین بود اما در سال‌های اخیر اعتبارات به طور چشمگیری افزایش یافته و پروژه‌های خوبی در سطح استان در جال اجرا است./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست