• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۷-۱۱
  • شناسه خبر: 24253

هیچ کریدوری به آذربایجان نخواهیم داد

دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان گفت: جاده‌های موجود در این کشور می‌توانند توسط جمهوری آذربایجان یا ترکیه مورد استفاده قرار گیرند، اما این مسیرها تحت کنترل ارمنستان خواهند بود.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»  «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان در مصاحبه با تلویزیون عمومی‌این کشور گفت: جاده‌های موجود در این کشور می‌توانند توسط جمهوری آذربایجان یا ترکیه مورد استفاده قرار گیرند، اما این مسیرها تحت کنترل ارمنستان خواهند بود. ممکن است مسیرها یا جاده‌ها باز شوند، اما فقط تحت کنترل حاکمیت جمهوری ارمنستان.

بر اساس این گزارش، جمهوری آذربایجان در موارد متعددی در مورد مسیر موسوم به «زنگه‌زور» در جنوب ارمنستان که «نخجوان» را به جمهوری آذربایجان متصل می‌کند، با ایروان گفت‌وگو کرده است. با این حال، ارمنستان بارها مشارکت در مذاکرات برای ارائه کریدور به جمهوری آذربایجان را تکذیب کرده است.

گریگوریان تأکید کرد: ممکن است جاده‌های موجود در ارمنستان باز شوند که می‌تواند توسط جمهوری آذربایجان یا ترکیه برای ارتباط با جمهوری آذربایجان مورد استفاده قرار گیرد. چنین گزینه‌ای امکان‌پذیر است، اما این جاده‌ها تحت کنترل جمهوری ارمنستان خواهند بود.

وی گفت که معاونان نخست‌وزیر ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان تنها به دنبال بازگشایی ارتباطات حمل‌ونقلی در منطقه قفقاز جنوبی هستند و  در مورد کریدورها بحثی صورت نمی‌گیرد.

گریگوریان گفت: ما بیشتر تمایل به استفاده از زیرساخت‌های موجود به ویژه راه‌آهن ایروان، تفلیس، باکو، روسیه و همچنین راه‌آهن ایروان، نخجوان، جلفا داریم که تقریباً نیازی به سرمایه‌گذاری ندارد.

وی در خاتمه افزود، جمهوری آذربایجان می‌تواند از جاده‌های ارمنستان استفاده کند.

موضوع ایجاد کریدور جدید موسوم به زنگه‌زور از سوی جمهوری آذربایجان و ترکیه بین نخجوان و باکو این روزها تبدیل به موضوع داغ در حوزه قفقاز جنوبی شده است. اما مقامات روس و ارمنی بارها عنوان کرده‌اند که درباره گذرگاه مستقل یا جدید با طرف‌های دیگر گفتگویی نداشته‌اند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست