• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۷-۱۷
  • شناسه خبر: 24310

آگاهی از حقوق شهروندی عرصه را بر مسئولان در مورد استاندارد کالاها سنگین تر می کند

ما به حقوق شهروندی خود آگاه نیستیم؛ اگر مردم به حقوق خود در حوزه استاندارد اگاه باشند مسئولیت مسئولان این عرصه سنگین تر می شود.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»مدیر کل استاندارد زنجان  در نشست خبری با خبرنگاران در هفته استاندارد اظهار کرد: روز جهانی استاندارد امسال با شعار «چشم انداز مشترک برای جهانی بهتر» نامگذاری شده است که معمولا این شعارها با توجه به نیاز روز جوامع تعیین می شوند. و این شعار با شرایط جهانی ناشی از ویروس کرونا بسیار مرتبط است از این منظر که همه باید دست به دست هم حلش کنیم .

داریوش اشکانی پور گفت: استانداردها نقش اساسی در گفتمان مشترک دارند و باید از گفتمان مشترک برای سلامتی زمین و مردم استفاده شود استاندارد همان گفتمان مشترک است تا سلامت زمین را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سازمان ملی استاندارد در سال های گذشته ۳۳ هزار استاندار ملی تدوین شده است، افزود: این اقدام فرایندی است که تمام آحاد این صنعت و خدمت در تدوین آن دخیل هستند.

اشکانی پور افزودد: برخی از این استانداردها که مستقیماً با جان مردم سروکار دارد به عنوان استاندارد اجباری مورد تاکید قرار می گیرد و در صورت عدم داشتن استاندارد تولید آن کالا ممنوع است.

وی با اشاره به طر ح طاها که توسط مجلس مصوب شده است گفت : این یک طرح تکمیلی است که در اجرای آن همکاران ما به عنوان مصرف کننده به فروشگاه ها مراجعه و با خرید کالا، جنس را مورد ازمایش قرار می دهند و در صورت عدم مطابقت از سطح جفروشگاه ها جمع اوری می کنند.طرح طاها در حوزه نظارت ودر صورت اطلاع نقش مردم در بحث استاندارد موجب بازگشت سلامتی به مردم می شود.

مدیرکل استاندارد استان زنجان، صدور گواهی برای استانداردهای تشویقی را از دیگر اقدامات استاندارد خواند و گفت: خدمات اطفاء حریق، خدمات در شهربازی، اسانسور و پله برقی فرایندهای حساسی هستند که خانواده ها با آن سروکار دارند و حتما نیازمند بررسی دقیق خود مردم هنگام استفاده از آن ها است . ما به حقوق شهروندی خود آگاه نیستیم؛ اگر مردم به حقوق خود در حوزه استاندارد اگاه باشند مسئولیت مسئولان این عرصه سنگین تر می شود.

وی گفت: گاهی با تقلب های خطرناک و باورنکردنی در بازار مواجه هستیم که موجب تجدید نظر در استانداردها می شود، تصریح کرد: استانداردها هر ۵ سال مورد تجدید نظر قرار می گیرد.

اشکانی پور با اتاکید بر لزوم آگاهی مردم از حقوق خود از جمله استاندارد کالاه و خدمات و مطالبه جدی آن گفت: تجربه نشان می دهد طرح هایی که مردم در اجرای آن سهیم هستند با موفقیت به پایان می رسد، و زمانی که مردم رغبتی در اجرای آن نداشتند با عدم موفقیت مواجه می شود.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با یادآوری اینکه جوامعی که مردمی آگاه از حقوق شهروندی دارند، موفق تر هستند، گفت: یکی از شاخصه های پیشرفت جوامع، تعداد استانداردهای تدوین شده است و هر اندازه بتوانیم پهنه استانداردها را افزایش دهیم موفق تر هستیم.

وی در خصوص سنجش وسایل توزین که سالانه یکبار انجام می شود، گفت: از مهرماه سال گذشته تا مهرماه امسال ۳۵۲۸ دستگاه توزین سبک و ۶۳۰ دستگاه توزین سنگین مورد آزمون قرار گرفته است، همچنین ۱۴۱۹ دستگاه توزین پلمپ گذاری شده و ۵۴۱۳ مورد تجهیزات دستگاه کالیبراسیون مورد سنجش قرار گرفته است.

وی تاکید: سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ در خصوص اطلاع از استاندارد کالاها راه اندازی شده که مردم می توانند با ارسال کد ۱۰ رقمی زیر علامت استاندارد به این سامانه اطلاعات کامل محصول را دریاف کنند و خریدی ایمن داشته باشند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست