• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۷-۲۷
  • شناسه خبر: 24475

بالاترین مصداق انتقال میراث فرهنگی در نظام آموزشی، انتقال خاطرات شهدا است

یکی از کارکردهای نظام آموزشی انتقال میراث فرهنگی است و بالاترین مصداق انتقال میراث فرهنگی هم خاطرات شهدا است.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارت آموزش‌وپرورش در یادواره ۵۱۲ شهید دانش‌آموز و ۴۹ شهید فرهنگی استان زنجان که در راستای کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان زنجان برگزار شداظهار کرد:یکی از ارزشمندترین اقداماتی که امروز می‌توان برای شهدا انجام داد، زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنان است.حضور درمحافل شهدا توفیقی است که فقط با لطف و عنابت شهدا صورت می گیرد. شهدا میزبان این جلسات هستند و حقیقت مطلب این است که آنها را ما را دعوت کرده اند.

علی باقرزاده گفت: هرکسی توفیقی پیدا کند که قدم خیری برای شهدا بردارد شهدا هم متقابلا قدمی برایش برمی دارند چون تمسک به شهدا تمسک به حبل المتین ولایت است.هیچ چیز به اندازه زنده نگه داشتن یاد شهدا مهم نیست. خدمت به خانواده های شهدا افتخاری است که نسیب هر کسی نمی شود.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ شهادت و نهادینه کردن آن در زندگی روزمره امنیت آور و قدرت ساز و اقتدار آفرین و تحول سازاست گفت: اگر در بین مولفه هایی که برای قدرت کشورها فهرست می شود، آمادگی برای فداکاری در راه وطن ، ایثار و گذشت در حق هم وطنان ، جان نثاری در راه آرمانهای کشور باشد بقیه عناصر قدرت هم کارساز می شود و وگرنه اگرکشوری بالاترین قدرت نظامی و اقتصادی را هم داشته باشند بدون این عوامل اثر گذار نخواهد بود.

باقرزاده با تاکید بر اینکه شهدا مصداق بیت المال و امانت الهی و ذخیره فرهنگی کشور هستند راه و منش و سیره و خاطرات و اندیشه شهدا امانت است و مالک این امانت نسل آینده هستند افزود:وظیفه دانش آموزان و معلمان و مدیران نسبت به این امانت چند مسئولیت دارند اول اینکه این سیره و روش شهدا را بشناسند و بشناسانند و دوم اینکه آنها را ثبت کنند به زبان هنر و به زبانیکه سالهای سال در جامعه بماند.امروز فراتر از تمثال شهید سیره شهیدان است . ۲۸۰۰ روز دفاع باید ثبت بشود .

وی با بیان اینکه وظیفه سوم انتقال آن به نسل بعدی است گفت: یکی از کارکردهای نظام آموزشی انتقال میراث فرهنگی است و بالاترین مصداق انتقال میراث فرهنگی هم خاطرات شهدا است و این یادواره آغاز راه است نه پایان آن. این تفکر باید ادامه یابد .

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارت آموزش‌وپرورش گفت:درثبت و انتقال سیره شهدا باید مراقب تحریف باشیم . سیره شهدا نباید به گونه ای باشد که دانش آموزان ما فکر کنند نمی توانند به آنها برسند آنها هم مثل همه ما بودند ولی در لحظه درست تصمیم گیرفتند.

باقرزاده با اشاره به مفهوم سرود ملی ایران گفت : سرود ملی عصاره فضائل و مفاخر یک ملت است. در سرود ملی ما هم شهیدان و جاودانگی جمهوری اسلامی مطرح است. آنهایی که می خواهند را ه شهدا ادامه دهند باید توجه کنند که راه شهدا در جاودانگی نظام اسلامی است.

در انتهای این مراسم از ده عنوان کتاب در موضوع شهدای فرهنگی و دانش اموز رو نمایی شد و از خانواده های شهدای فرهنگی و دانش آموزنیز تجلیل به عمل آمد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست