• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۸-۰۹
  • شناسه خبر: 24425

آموزش بدون پرورش

وقتی آموزش های رسمی از طریق شبکه های مجازی شروع شد پرورش خود به خود مغفول ماند.ولی به این معنی نیست که حوزه پرورش کاملا تعطیل شد، این فعالیت ها پاسخگوی نیاز دانش آموزان نیست وآنچه که مدنظر است شکل نمی گیرد.

فائزه تقی لو- کم توجهی به مقوله پرورش همیشه به عنوان یک نگرانی درسیستم آموزشی برای کارشناسان و خانواده ها مطرح بوده اکنون که دنیا درگیر ویروس  کروناست این نگرانی ها دوچندان شده است در حالی که توجه بیش از حد سیستم آموزشی کشوربه مقوله آموزش وجود دارد وپرورش که‌ باید سهمی برابر با آن داشته باشد از قلم افتاده است و دغدغه های درس خواندن در کنار رشد و پرورش را به حاشیه برده است.در عین حال نباید غافل از این شده که آموزش و پرورش هم نگران این مسئله شده تا نسبت به برقراری تعادل در زمینه آموزش ورشد وپرورش اقداماتی را انجام دهد.بسیاری از والدین هم براین باورند کرونا و غیر حضوری بودن آموزش محروم ماندن دانش آموزان از فضای شاد مدرسه و تلاش برای یادگیری، زندگی جمعی و حضور در اجتماع از دیگر مشکلاتی است که آموزش غیر حضوری برای دانش آموزان ایجاد کرده است.

حسن مظفری مدیر کل آموزش و پرورش زنجان در پاسخ به مغفول ماندن پرورش درشرایط کرونایی در سیستم آموزش و پرورش به پیام ملّت چنین گفت: وقتی آموزش های رسمی از طریق شبکه های مجازی شروع شد پرورش خود به خود مغفول ماند.ولی در واقع به این معنی نیست که حوزه پرورش کاملا تعطیل شود، مربیان پرورشی درفضای مجازی به وظایف خود عمل می کنند ولی این فعالیت ها پاسخگوی نیاز دانش آموزان نیست وآنچه که مدنظر است شکل نمی گیرد .

حسن مظفری اظهار داشت: نگرانی های دیگری که والدین در دوران آموزش مجازی دارند، آسیبهای اجتماعی وتهدیدات فضای مجازی است که دانش آموزان به بهانه اینکه تکالیف درسی شان را انجام می دهند زمانهای طولانی را دراین فضا سپری میکنند و این زنگ خطری است که باید به آن توجه کرد،درعین حال ذکر این نکته ضروری است که نگاه تک بعدی به هر وسیله و دستاورد بشری، چه مثبت باشد و چه منفی، باعث دوری انسان از حقیقت آن موضوع می شود و موضوع اینترنت و فضای مجازی از این امر مستثنی نیست بنابراین آشفتگی هایی را در خانواده ها شاهد هستیم  که تنها با فرهنگ سازی و آموزش استفاده صحیح از این وسیله میتوان از این آسیب ها جلو گیری کرد.

حسن مظفری افزود: درخصوص فرهنگ سازی، هوشیاری جوانان وخانواده ها نسبت به تهدیدات فضای مجازی و سایبری ها ورود متولیان فرهنگی لازم است زیرا در این خصوص بودجه ای به آموزش وپرورش اختصاص داده نشده است .

 مظفری گفت: آموزش و پروش مسئول آموزش رسمی است و در این شرایطی که مدارس دچار تعطیلات اضطراری شدند برای اینکه دانش آموزان از آموزش محروم نشوند،  هر آنچه به ذهنمان رسیده طراحی و اجرایی کردیم و اینکه در روستایی دانش آموزان به اینترنت دسترسی نداشته باشد مسئول آن  دهیار روستا است نه آموزش وپرورش ودر صورت نبود اینترنت ما کلاس ها رابه صورت حضوری برگزارمی کنیم. وی افزود: روستاهایی که دسترسی به اینترنت ندارند و تعداد دانش آموزان کمتر از۲۰ نفر است و در شهر  هم مدارس غیر انتفاعی که تعداد دانش آموزان آن کمتر از ۵۰ نفر است بارعایت پروتکل‌ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد. 

مدیر کل آموزش و پرورش زنجان گفت: در مهرماه به صورت غیر حضوری و بعد از آن حضور تدریجی دانش آموزان به عنوان الگوی بازگشایی مدارس اعلام شده است. با تسریع در روند واکسیناسیون طبق گفته ها از آبان شاهد حضور دانش آموزان در مدرسه خواهیم بود تا امر آموزش بیشتر از این دچارآسیب نشود و برای برگزاری کلاسها به صورت حضوری آمادگی کامل داریم و منتظر اعلام ستاد کرونای کشورهستیم. 

مهدی نیکخواه رییس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش زنجان هم  در گفتگو با پیام ملّت به مشکلاتی که در اثرکرونا در سیستم آموزشی ایجاد شده اشاره کرد و افزود: در کنار آموزش مسئله پرورش و رفتاری دانش آموزان نیز بسیار تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته که معاونت فرهنگی جهت رفع مشکلات دانش آموزان تمهیداتی اندیشیده است. 

 مهدی نیکخواه ادامه داد: هر هفته مشاورین مدرسه به صورت تلفنی با والدین و دانش آموزان در ارتباط هستند و وضعیت رفتاری و تحصیلی دانش آموزان را پیگیری می کنند و در صورت نیاز، از طریق سامانه نماد( سیستم ارجاع دانش آموزان )به هسته های مراکز مشاوره معرفی می شوند تا مشکلات مربوط به حوزه روانی اجتماعی شان حل شود در غیر این صورت می توانند از خدمات تخصصی سایر ارگان ها مثل بهزیستی، علوم پزشکی، کمیته امداد، دادگستری وسایر دستگاه هایی که عضو اعتلاف هستند بهره مند شوند. 

نیکخواه تاکید کرد: در همه مناطق و نواحی ، مراکز و هسته های مشاوره مستقر هستتد که دانش آموزان و خانواه ها می توانند به صورت تلفنی و حضوری از خدمات مشاورین مناطق بهره مند شوند. در همین راستا خط تلفن آنلاین ۱۵۷۰ طی هفته گذشته راه اندازی شد که تماس گیرنده می تواند مشکلات تحصیلی،یادگیری و رفتاری مثل اختلالات افسردگی، وسواس و اضطراب که در برخی خانواده ها مشکل ایجاد کرده  را مطرح و از طریق این خط تلفن خدمات مشاوره و روان شناختی دریافت کنند.

وی عنوان کرد: شبکه های مجازی در طول این دوسال برای دانش آموزان آسیب های زیادی را ایجاد کرده که از جمله آنها بحث انگیزشی دانش آموزان در خصوص هدف گذاری،ادامه تحصیل وطراحی مسیرتحصیلشان است و متاسفانه بی نظمی که در خیلی از دانش آموزان ایجاد شده یک نوع سردرگمی و بی هدفی ایجاد کرده که در واقع دانش آموزان دچار رخوت و سستی شده اند و همین موضوع برای خانواده ها بسیار مهم و نگران کننده است.

مهدی نیکخواه افزود: در حال حاضر شاهدیم که دانش آموزان خود را مالک گوشی میدانند وتا پاسی از شب در فضاهای مجازی در حال جستجو هستند. چون نمی توانند خواسته های خود وخانواده را براورده کنند دچار اضطراب و آسیب ها وتیک های عصبی می شوند از طرفی نظم خواب، تغذیه و مشکلات زیاد دیگری که همه اینها نیاز دارد تا خانواده ها با نظارت و مدیریت زمان از فضای مجازی به درستی استفاده کنند و ما نیز به دنبال این هستیم تا با برگزاری کارگاه های آموزش مجازی زمینه توانمندی دانش آموزان در فضای مجازی را فراهم کنیم.

وی در پاسخ به  این سوال که طول درمان اختلالات چقدر است؟ عنوان کرد: در برخی از موقعیت ها اختلالات ضعیف است و در چند جلسه مشاوره حل خواهد شد و در برخی از موقعیت ها به خصوص زمانی که افراد دچار افسردگی و وسواس می شوند مطمئناً زمان بر خواهد بود بنابراین در نظر گرفتن فعالیت های متنوع چون ورزش و نشاط در خانواده‌ها می تواند از آسیب ها به مقدار زیادی پیشگیری کند.

 نیکخواه در پایان خاطر نشان کرد: در خصوص آگاه سازی، طرح هایی چون همدلی که مشاور مدرسه با دانش‌آموزان در آسیب‌های مختلف همراهی و حمایت میکند، صدای مشاور، خط ۱۵۷۰، مدیریت کارگروه خط فوریتهای روانی اجتماعی که در موقعیت های مختلف به صورت اورژانسی برای دانش‌آموزان خدمات ویژه‌ای ارائه خواهند کرد و با همراهی انجمن اولیا و مربیان کارگاه هایی در فضای مجازی و اگر شرایط حضوری ممکن باشد برای والدین و خانواده ها اجرا خواهیم کرد.

به هرحال باید بپذیریم که در شرایط قبل از کرونا و تعطیلی مدارس نیز وضعیت پرورش و تربیت دانش آموزان چندان هم مطلوب نبود و حالا با شرایط جدید وضع بدتر نیز شده است؛ نباید در شرایط فعلی جامعه که کودکان و نوجوانان با انواع آسیب‌ها رو به رو هستند، آن‌ها و خانواده‌های‌شان را به حال خودشان رها کرد،با وجود تغییرات و تحولات آموزشی، وضعیت پرداختن به مسائل تربیتی در مدارس همچنان نابسامان است و توجه‌ها صرفا در حوزه آموزشی معطوف شده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست