• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۸-۰۹
  • شناسه خبر: 24656

در بحران کرونا توجه به سلامت روان مردم بیش از هر زمان دیگری ضروری است/دریافت بیش از۳۰هزاراثر از۸۲ کشور جهان در جشنواره بین المللی عکس سلامت روان

در بحران عالمگیر کرونا توجه به سلامت جسم و روان مردم بیش از هر زمان دیگری ضروری است. جشنواره بین المللی عکس سلامت روان با دریافت بیش از ۳۰ هزار اثر از بیش از۸۲ کشور جهان رکورد بی نظیری را به ثبت رساند.

به گزارش«‌پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» دکتر پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان در تهران، اظهارکرد: پرداختن به بهداشت روان وارتقاء سلامت روان و پیش‌گیری از ابتلا و درمان مناسب بیماریهای روانی و توان بخشی این بیماران یکی از مهمترین موضوعات فعالیت در عرصه سلامت است .

پرویز قزلباش گفت: بیماری های روان که یکی از بیماریهای شایع در عصر کنونی است و انسانها را به مدت طولانی درگیر کرده و به شدت ناتوان می کند و با اینکه این بیماران نیازمند ترین افراد برای حمایت هستند ولی معمولاً در برنامه های توسعه اجتماعی بسیاری از کشورها در پایین‌ترین اولویت قرار دارند.

وی گفت: با عنایت به شیوع این بیماری ها به ویژه در زمانی که دنیا با بیماری‌های خطرناک و همگیر کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند و عوارض و پیامدهای آن در سلامت روان انسان ها انکارناپذیر است حوزه سلامت روان نیازمند توجه جدی در ابعاد مختلف آن است. همچنین تشخیص مراقبت و پیگیری شاخص‌های سلامت روان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

قزلباش افزود: از سویی هنر این توانایی را دارد که شادمانی ها و جراحت ها و گسستن های بشری را به شکل ظریف و زیبا وعمیق بیان کند و هنر عکاسی به طور گویا می‌تواند ابعاد مختلف و متنوع حیات بشری را به شکل زیبا و از دریچه نگاه مردم از سرزمین‌های نژادها و فرهنگهای مختلف به تصویر بکشد و قطعاً این توانمندی وقتی به ابعاد روانی انسان در عصر کنونی می پردازد می‌تواند دنیای متنوع و رنگارنگ از رفتارها را ترسیم کند و به بیانی ساده و مردمی و یا با دیدگاهی حرفه‌ای دریافت های خود را از این رفتارها به اشتراک بگذارد که این امر در آموزش توانمندسازی و پیشگیری می‌تواند نقش بسیار موثری ایفا نماید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه قطعاً زبان هنر که از دل مردم و به نوعی برای مردم خلق می‌شود می‌تواند در دستیابی به اهداف سلامت به ویژه سلامت روان تاثیرگذار باشد گفت: بیان رضایتمندی از خویش، احساس با ارزش بودن، احساس تأثیرگذاری در محیط، لذت بردن از داشته ها، ارتباط و همدلی با دیگران، حرکت به سوی رشد و تعالی و هزاران مفاهیم و مفهوم زیبای دیگر از این دریچه به نوعی به تصویر کشیده می‌شود که نیاز به هیچ توضیح دیگری نداشته و با قلب و روح آدمی ادراک شود .

وی گفت: پرداختن و حرکت در جهت ترویج و آموزش عمومی در عرصه سلامت روان، یعنی آگاهی، یعنی ارتقاء آگاهی مردم و یعنی افزایش سلامت مردم در سواد سلامت مردم در زمینه سلامت روان به دست خود مردم که از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره بین‌المللی است .برگزاری ششمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان، گامی در این راستا است. .

وی افزود: این جشنواره در دوره‌های اول دوم و سوم به صورت کشوری و ملی برگزار شد. در دوره‌های چهارم و پنجم در قالبی بین‌المللی به شور و حال بیشتری رسید و مخاطبان بیشتری را از سراسر دنیا به خود جلب کرد و اکنون در دوره ششم که با بحران کرونا نیز مصادف گردیده است به دلیل اهمیت موضوع وارتباط سلامت روان در بحران‌ها بخش بیماری کووید ۱۹ نیز به بخش‌های جشنواره اضافه شده است.

پرویز قزلباش با بیان اینکه در این بحران عالمگیر به نام کرونا ارائه خدمات و آموزش ها برای مقابله با بیماری ضروری است و در این برهه بیش از هر زمان دیگری برای سلامت جسم و روان مردم برگزاری این برنامه ها ضروری است گفت: این جشنواره با دریافت بیش از ۳۰ هزار اثر از بیش از۸۲ کشور جهان رکورد بی نظیری را به ثبت رساند.

قزلباش گفت: جشنواره بین المللی عکس سلامت روان اعتبار و جایگاهی مناسب در عرصه بین‌المللی کسب نمود و در این راه همراهی حمایت و پشتیبانی بی‌مانند نمایندگی مقام محترم سازمان جهانی بهداشت در ایران و معاونت محترم بهداشت وزارت بهداشت، در دوره‌های گذشته و همچنین جناب آقای دکتر حیدری دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت و همینطور همکاری بی دریغ فدراسیون عکاسان جهان یا فیآپ در این رابطه بسیار موثر بوده و قطعاً در آینده ثمرات بیشتری را نیز در پی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: با توجه به شیوع اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی در ایران و جهان، دولت‌ها، مسئولین و مدیران حوزه سلامت، گام ‌های اساسی برای تامین وحفظ و ارتقای سلامت روانی و اجتماعی مردم بردارند و بی شک این جشنواره می خواهد و می‌تواند به عنوان یک حرکت خلاقانه در راستای اهداف سلامت با ابزار پرقدرت هنر موفق شود و افتخار دیگری را برای کشور عزیزمان کسب نماید.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست