• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۸-۱۱
  • شناسه خبر: 24712

اتمام مطالعات طرح جامع پدافندغیرعامل شهر زنجان تا پایان سال/بوستان پدافند غیرعامل شهرداری زنجان درحال طراحی است

طرح مطالعات جامع پدافند غیر عامل شهر زنجان در حال انجام است وتا پایان امسال به اتمام می رسد. در حوزه نهادینه کردن آموزش های پدافند غیر عامل در زنجان، بوستان پدافند غیر عامل شهرداری در حال طراحی است.

جواد اسدی در گفت و گو با خبرنگار« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: اداره مدریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری زنجان از سال ۹۴ در شهر زنجان تشکیل شده  که ساختار درستی نداشت ولی الان در حوزه پدافند غیر عامل شهرداری ساختار کاملا تخصصی  با ۶ پست کارشناسی و یک رئیس اداره در شهریور ۱۴۰۰ ابلاغ شده ابلاغ شده است.

رئیس اداره مدریت بحران و پدافند غیر عامل شهرداری زنجان با بیان اینکه موضوع بحران با پدافند غیرعامل فرق داردگفت: مدیریت بحران مربوط به حوادث و بلایای طبیعی است ولی پدافند غیرعامل مربوط به حوادث انسان ساخت است .

جواد اسدی گفت: در اجرای بند ۵ سیاست های کلی نظام در حوزه پدافند غیر عامل در خصوص شناسایی مخاطرات و طبقه بندی زیرساخت های شهری و دارایی های قابل حفاظت شهری تمام شهرها ملزم هستند مطالعات جامع پدافند غیر عامل شهری را داشته باشند. در زنجان هم چون مرکز استان است این طرح مطالعاتی در دستور کار قرار دارد و در آینده هم در شهرهای دیگر استان  هم انجام خواهد شد.

وی افزود:  مطالعات جامع پدافند غیر عامل توسط مجری که دانشگاه امام حسین تهران است در حال انجام است  وتا پایان  امسال به اتمام می رسد و در اختیار ما قرار می گیرد .

اسدیی با بیان اینکه یکی از دغدغه های ما پیوست پدافند غیرعامل در پروژه های شهری است  گفت: که نمونه اش در طرح سبزه میدان در حال آماده سازی است و در مورد پل امام حسن (ع) که ارائه و تکمیل شده است .

وی گفت: تشکیل کمیته پدافند غیرعامل در شهرداری انجام شده و ابلاغ های لازم به سازمان ها صادر شده است .

رئیس اداره مدریت بحران و پدافند غیر عامل شهرداری زنجان با بیان اینکه تلاش ما این است که پناهگاه های چند منظوره در شهر  ساخته شودگفت:  پارکینگ های طبقاتی در حال ساخت جوری طراحی شده که اگر اتفاقی در حوزه پدافند افتاد به عنوان سازه امن از آنها  استفاده شود .این پروژه ها جوری هستند که در زمان عادی خدمات ارائه دهند و در زمان حوادث جایگاه امن باشند.

وی افزود: درحال احیای پناهگاه های زمان جنگ هستیم و به همین منظور به برخی مدارس مراجعه کرده ایم که بتوانیم پناهگاه های آنها را احیا کنیم .

جواد اسدی با اشاره  به  لزوم آموزش پدافند غیر عامل گفت: بوستان پدافند غیر عامل در حال طراحی است و این یکی از دغدغه های ما در حوزه نهادینه کردن آموزش های پدافند غیر عامل در زنجان است .  

وی از تجهیز سازمان آتش نشانی زنجان به امکانات CBRN است خیر داد و گفت : این امکان مربوط به تجهیزات شیمیایی ، میکروبی و پرتویی و هسته ای است که با مشارکت سازمان پدافند غیر عامل کشور و شهرداری زنجان توانستیم تجهیزات این حوزه را در آتش نشانی به طور  کامل تحویل بگیریم و این آتش نشان ها در مشهد آموزشهای تخصصی  CBRN را دیدده اند .

رئیس اداره مدریت بحران و پدافند غیر عامل شهرداری زنجان با اشاره به حمله  اخیر سایبری به زیرساخت های نفتی و پمپ بنزین هاگفت: در خصوص حملات سایبری هم آمادگی در پدافند غیر عامل شهرداری دیده شده و تلاش این است که تیم های واکنش سریع در برابر تهدیدات سایبری ایجاد شود  که  بتوانیم واکنش نشان دهیم  و تهدیدات  احتمالی را پاسخ دهیم .

وی افزود: یکی از فصول طرح مطالعات جامع پدافند غیر عامل شهری  همین تهدیدات و راهکارهای آن از جانب مجری طرح است که پس از مطالعه براساس این دغدغه ها ارائه خواهد شد.

اسدی با بیان اینکه آموزشهای تخصصی در پدافند شهری و شیمیایی و زیستی و پرتویی و سایبری در برنامه های سالانه این سازمان است و بین دستگاه ها هماهنگی لازم صورت میگرد گفت: عدم همکاری و کارشکنی دربین دستگاه های زنجان  تا کنون نبوده ولی ممکن است دستگاهی عملکرد ضعیفتری داشته باشد .

وی با اشاره به اینکه پدافند غیر عامل از موضوعات مورد تاکید رهبری است گفت: این موضوع در  سیاست های کلی نظام هم دیده شده و موضوعی نیست که کسی بخواهد سلیقه ای با آن برخورد کند و مخالف آن باشد  همچنان که  که  رهبری هم  فرموده اند که پدافند غیر عامل باید اصل باشد وبرای همیشه، نه برای یک مقطع خاص .

اسدی با تاکید بر آموزش های عمومی پدافند غیر عامل گفت: آموزش مفاهیم عمومی پدافند غیر عامل را نیاز است که آحاد مردم فرا بگیرند  که در بحران های غیر طبیعی بتوانند استفاده کنند .

رئیس اداره مدریت بحران و پدافند غیر عامل شهرداری زنجان با  بیان اینکه اداره مدریت بحران و پدافند غیر عامل شهرداری زنجان از سال ۹۴ تاسیس شده و نوپا است گفت: این سازمان  کم و کاستی هایی دارد  که همیاری مدیران ارشد استان و همکاری آنها میتواند  راه  مارا هموارتر کند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست