• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۹-۰۴
  • شناسه خبر: 25209

امسال با افزایش ابتلا به آنفلونزا مواجه خواهیم بود/کرونا نباید ما را از بیماریهای غیر واگیر غافل کند

در حالی که سال گذشته به دلیل رعایت پروتکل ها ابتلا به آنفلونزا کمتر بود، پیش بینی می شود امسال با افزایش ابتلا مواجه خواهیم بود که هوشمندی پزشکان در تشخیص و تفکیک آن از کرونا را می طلبد.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی بعد از ۲۰ ماه تلاش برای کنترل و مدیریت کرونا روزهای سختی را می‌گذراند و علی‌رغم همه دشواری‌ها مجموعه علوم پزشکی همچنان پای کار هستند و تلاش می‌کنند. در دوران شیوع کرونا ۶ نفر از حوزه بهداشت و درمان جان خود را از دست دادند و به عنوان شهید سلامت شناخته شدند و عده‌ای هم هنوز به دلیل عوارض بیماری دچار مشکلات جدی هستند.

پرویز قزلباش گفت: مدیریت کرونا در استان با همکاری همه سازمانها و ادارات انجام شد و از مهم ترین آنها طرح شهید سیلمانی ا بود. مجموعه‌های مختلف با همراهی رسانه‌ها تیمی تشکیل دادند تا نسبت به مدیریت، پیشگیری و کنترل کرونا اقدام شود و با توجه به کمبود منابع عملکرد قابل قبولی از این تیم را شاهد بودیم و رسانه‌ها از همان فروردین ۹۹ که هر روز در نشست خبری آنلاین با ما ارتباط داشتند و مشتاقانه با انتشار اخبار و کمک به کنترل بیماری و اطلاع رسانی تلاش کردند.

قزلباش گفت:روند ابتلا در کشور نزولی است،اما هشدارهایی را در دنیا داریم که میزان ابتلا و مرگ روند صعودی پیدا کرده است . هشدارها برای ورود به موج ششم برای ما هم وجود دارد چون این ویروس بسیار هوشمند و قابل تغییر است . در حال حاضر علم و تجربه و مطالعات به ما نشان می دهد که خیال باطل نکنیم و اگر ایم بیماری دوباره به شدت قبل برگردد نتایج روانی شدیدی هم بر مردم و هم بر کادر درمان خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه واکسیناسیون در چند ماه اخیر سرعت قابل توجهی گرفت و زنجان جزء سه استان‌ نخست کشور است که بیشترین تزریق واکسن نسبت به جمعیت را داشت، اظهار کرد: ۹۰ درصد بالای ۱۲ سال واکسن نوبت اول و ۸۳ درصد نوبت دوم را دریافت کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده  در استان بیش از یک میلیون و ۴۳۶ هزار دُز است.

قزلباش اقدامات انجام شده در کنترل کرونا را نتیجه یک کار تیمی از ادارات، نهادها و به ویژه همکاری مردم دانست و گفت: در بحث واکسیناسیون تفکراتی را دیدیم که مردم را برای مراجعه به واکسیناسیون سست کرد اما اکنون همه تاثیر واکسیناسیون را در کاهش مرگ و میر می دانند.

قزلباش اظهار کرد: مطالعه روی افراد بالای ۱۸ سال نشان می‌دهد، احتمال بستری شدن بر اثر کرونا در افرادی که واکسن دریافت کردند نسبت به کسانی که واکسن نزدند، ۵ برابر کمتر است. میزان فوت در افرادی واکسن نزدند ۶ برابر بیشتر است. میزان ابتلا در افرادی که واکسن تزریق کردند ۳ برابر کمتر دیده می‌شود.در هرصورت همچنان احتمال اینکه فردی مبتلا شود و بستری شود و فوت کند وجود دارد در حالی که با واکسن این احتمال کمتر میشود ولی در هر صورت بهترین کار پیشگیری است.

وی گفت: ما ۲۰۰ تخت برای خدمات در زمینه های مختلف داشتیم که کرونا آنها را اشغال کرد . در شرایطی وارد مبارزه با بیماری کرونا شدیم که هیچ امکانات و بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده بود و این حجم کار نیاز به نیرو و منابع زیادی داشت ولی سعی کیردیم خدمات ما در سایر بخش ها متوقف نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی ۵۰درصد از هزینه های خود را از درامدهای خودش تامین می کند گفت: در سال ۹۹، ۳۸ درصد درآمدهای علوم‌پزشکی به دلایلی مثل واهمه مردم از مراجعه به مراکز درمانی و ابتلا به کرونا، کاهش یافت در حالی که برای تأمین یکی از داروهای مورد استفاده برای بیماران کرونایی مثل رمدسیور بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است و کمک های دولت در مقابل هزینه های سنگین ما چیزی نبود.

پرویز قزلباش در پاسخ به سوال افزایش تعرفه های پزشکی به میزان ۱۲۰ هزار تومان گفت:تصویب و ابلاغ تعرفه ها مسیر مشخصی راب اید طی کند که وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه و نظام پزشکی تصمیم گیرنده هستند و پیشنهادات را در مورد این قضیه از صنوف مختلف گردآوری می‌کنند و این پیشنهادات در هیئت دولت بررسی و در نتیجه قیمت نهایی تعرفه ابلاغ می‌شود و در حال حاضر مواردی که مطرح شده فقط در حد پیشنهاد است.

وی افزود: اما برای اینکه خدمات با کیفیت به‌ویژه در بحث بستری و سرپایی بخش‌های خصوصی و دولتی به مردم برسد نیاز است که تعرفه‌ها به قیمت‌های واقعی خود نزدیک‌تر شوند به هر حال گردش اقتصادی و توجیه اقتصادی، کاهش ضررهایی که بخش دولتی متحمل می‌شود، بسیار در حفظ خدمات موثر است وگرنه وضعیت خدمات در سطح کشور آسیب خواهد دید و طبیعتا ما از این طرفداری می‌کنیم که تعرفه‌ها، تعرفه‌های عادلانه‌ای باشد و به سمت قیمت تمام شده برود اما با وجود اینکه قیمت تمام شده اکنون بسیار بالا است، به نوعی می‌توان گفت که جامعه پزشکی این هزینه را از جیب خود پرداخت می‌کند چون به هیچ وجه تعرفه‎ های موجود منطبق بر قیمت تمام شده نیست . ما به‌عنوان کارشناس معتقدیم که هر چه قدر این موضوع به قیمت تمام شده نزدیک‌تر بشود همان میزان کمک خواهد کرد که خدمات به کیفیت مناسب ادامه پیدا کند ولی در هرصورت تابع تصمیم دولت هستیم .

وی همچنین در پاسخ به این سوال که علی رغم ابلاغ تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران به دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان در رابطه با روند استخدامی و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی تعلل می‌کند و اعلام می‌کند که تبدیل وضعیت نیروهای طرحی ایثارگری منتفی است اظهار کرد: در مورد روند استخدامی‌ها به ویژه ایثارگران به هیچ وجه دانشگاه تعلل نمی‌کند به دلیل اینکه همه این‌ها تعریف شده است یعنی در واقع تبدیل وضعیت با مجوز وزارت‌خانه صورت می‌گیرد، حتی در بحث اینکه ایثارگران و یا خانواده‌های ایثارگران که قبل از ۱۴۰۰ بودند کارهای استخدامی‌شان انجام شده و یا در حال انجام است. ضمن اینکه برای سال ۱۴۰۰ و بعد از آن ما منتظر ابلاغ آن تا اقدام کنیم. مسلما هم در این زمینه  خوشحال هم می‌شویم چرا که پرسنلی که در سیستم کار می‌کند و شریط کاری با ثباتی ندارد، انگیزه کمتری برای کار کردن دارد . ولی این فرد به محض اینکه بفهمد جایگاه بالایی دارد کمک می‌کند به اینکه خدمات بهتری به جامعه هدف بدهد.

محمدرضا صائینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه در سطح استان ۶۵۰ واحد در مناطق شهری و روستایی خدمت ارائه می‌کنند، افزود: به ازای هر ۱۵ هزار نفر جمعیت یک دندانپزشک در مناطق روستایی مستقر است و خدمات رایگان ارائه می‌شود.

وی گفت: طبق دستور وزارتخانه ما موظف بودیم برای ۶۰ هزار نفر از جمعیت امکان انجام تست قند و چربی خون و سایر خدمات کنترلی و بهداشتی را داتشه باشیم اما اکنون این امکان برای همه فراهم است .

صائینی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد جمعیت روستاها زیر پوشش کامل پزشکی قرار دارند گفت: در حال حاضر خدمات بهداشتی در روستاها رایگان بوده و همه شهرهای استان زنجان تحت پوشش پرونده الکترونیکی هستند که اگر نبود رهگیری بیماران در دوران کرونا و نیز واکسیناسیون به این خوبی انجام نمی گرفت.

صائینی با تاکید بر موضوع تهدید کاهش جمعیت در استان و کشور گفت: برنامه فوق‌العاده‌ای در حوزه جمعیت تدارک دیده شده که باید حوزه سلامت در کنار حاکمیت در این زمینه نقش آفرینی کند در سالهای گذشته با افت جمعیت مواجه بودیم که باید دستگاه‌های مختلف به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تصریح کرد: مراقبین سلامت پیگیر اوضاع بیماران کرونایی بودند که در زنجان ۳۲ مراکز منتخب کووید ۱۹ راه‌اندازی شد که در حال حاضر ۳۰ مرکز خدمات رسانی می‌کنند. همچنین زنجان مرکز تامین و توزیع شمالغرب کشور بوده و پرکارترین روزهای خود را طی کرده است تا واکسن را به سلامت به مقصد رساندیم.

وی ادامه داد : در حال حاضر پوشش واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال در نوبت اول ۸۹ درصد و دوز دوم ۸۲.۷۳ صدم بوده و واکسیناسیون کامل به ۷۳.۵ درصد رسیده است.

این مسئول از شیوع بیماری آنفولانزا در آذرماه خبرداد و گفت: احتمال افزایش موارد ابتلا به آنفولانزا و تلاقی آن با پیک ششم کرونا، به دلیل رعایت کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و افزایش برگزاری اجتماعات وجود دارد.در حالی که سال گذشته به دلیل رعایت پروتکل هل به دلیل کرونا ابتلا به آنفلونزا کمتر بود اما پیش بینی می شود امسال با افزایش ابتلا مواجه خواهیم بود که هوشمندی پزشکان در تشخیص و تفکیک آن از کرونا را می طلبد.

وی با تأکید بر اینکه علاوه بر پیشگیری از بیماری‌های واگیردار باید موضوع بیماری‌های غیرواگیر نیز مورد توجه قرار گیرد، ابراز کرد: بسیاری از مردم در دوران شیوع کرونا کم تحرک و دچار چاقی شدند، برخی از مراجعه به پزشک برای کنترل وضعیت جسمی خودداری کردند و این موضوع حوزه سلامت را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.در حال حاضر ۳ علت مرگ و میر بیماری های قلبی و عروقی، حوادث و سرطان است که اخیراً کرونا هم به آن اضافه شده ولی نباید از حوزه بیماری های غیر واگیر غافل شویم .

علیرضا آرمانی‌کیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: ۲۰۹۶ تخت بیمارستانی در استان داریم که ۲۶۵ آن تخت ویژه است. در دوران کرونا ۴۰ درصد به حجم تخت‌های ویژه اضافه شد که هزینه بالایی دربرداشت، این بخش ۲,۵ برابر تخت‌های عادی نیاز به نیرو دارد. در سال گذشته بیش از ۵۰۱ هزار نفر به بیمارستان مراجعه و بیش از ۳۰ هزار نفر عمل جراحی انجام دادند.

به گفته آرمانی‌کیا، در شرایطی که اوایل کرونا یک بیمارستان‌هراسی مواجه بودیم و مردم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا از حضور در بیمارستان‌ها خودداری می‌کردند، کادر درمان ایثارگرانه لباس رزم به تن کردند و در خط مقدم مبارزه با این ویرس حاضر شدند. علاوه بر بستری‌های مرسوم، ۶۰۰۰ نفر بستری موقت داشتیم که دستگاه‌های اکسیژن در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت و در منازل کنترل می‌شدند و در مقاطعی نیز به بیمارستان مراجعه می‌کردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: ۷۷ هزار و ۷۴۷ نفر در سال ۹۹ در مراکز درمانی استان زنجان بستری شدند و ۵۰۱ هزار و ۶۱ نفر به اورژانس مراجعه کردند.

آرمانی‌کیان با اشاره به سامانه توزیع بیمار و مشکلاتی مانند کمبود منابع مالی، نیروهای متخصص، تورم در دوران شیوع کرونا، اظهار کرد: اکنون ۹۱ تخت به بیماران دیالیزی اختصاص داده شده و ۶۰ پایگاه اورژانس داریم . میانگین حضور بر بالین بیمار ۱۱ دقیقه بوده و ۵۱ مرکز آزمایشگاهی، ۴۵ درمانگاه تخصصی، عمومی و دندانپزشکی در سطح استان وجود دارد که نیازمند نظارت بود.

 در ادامه حسین عمارلو، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در ادامه با بیان اینکه ۵ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی زنجان مشغول تحصیل هستند، اظهار کرد: دانشجویان این دانشگاه به علت رغبت عمومی به این رشته در حال افزایش بوده و این دانشگاه حدود ۴۴۰ هیئت علمی دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۲ هزار دانشجو غیربومی و خوابگاهی ‌هستند، خاطرنشان کرد: در دوران کرونا همچنان دانشگاه علوم پزشکی زنجان به فعالیت آموزشی خود پرداخت و حدود ۶۰ درصد دانشجویان که بالینی بودند در بیمارستان‌ها حضور داشتند و به خدمات درمانی نیز کمک میکردند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست