• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۹-۱۰
  • شناسه خبر: 25330

۵۰ درصد معلولیت ها ژنتیکی است/گوش شنوایی برای مناسب سازی نیست یا زبان ما گویا نیست؟

۵۰ درصد معلولیت ها به خاطر اختلالات ژنتیکی است که در این خصوص باید به آگاه سازی آحاد جامعه از جمله آنهایی که درب شرف ازدواج هستند اقدام شود.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمد محمدی قیداری، مدیر کل بهزیستی استان زنجان در نشست خبری به مناسبت هفته ملی و روز جهانی معلولین اظهار کرد:بهزیستی در خصوص معلولیت با دو رویکرد شناخته می شود یکی رویکرد پیشگیرانه و دیگری رویکرد توانمند سازی .

وی با بیان اینکه در رویکرد پیشگیرانه مخاطب بهزیستی عامه مردم هستند گفت: در این زمینه مهم ترین دغدغه ما ایجاد امکان مشاوره های ژنتیک است به این دلیل که ۵۰ درصد معلولیت ها به خاطر اختلالات ژنتیکی است که در این خصوص باید به آگاه سازی آحاد جامعه از جمله آنهایی که در شرف ازدواج هستند اقدام شود که مشاوره های افراد تحت پوشش کمیته امداد و بی بضاعت را خود بهزیستی و کمیته امداد تقبل می کند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه غربالگری شنوایی برای پیشگیری در نوزادان ۱ تا ۱۰ روزه در بخش غیردولتی انجام می شودگفت: درحال حاضر پشت نوبتی کاشت حلزون گوش ندارم و به خاطر اینکه سن زبان آموزی کودکان ۷ سالگی است و انجام اقدامات لازم برای زمانبر است نباید زمان طلایی مخصوصا ۲ سال اول را از دست دهیم .

محمدی با بیان اینکه در تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ ساله باید برای معاینه چشم مراجعه کنند گفت: تنبلی چشم یکی از مهم ترین دلایل کم بینایی و نابینایی است که باید پیشگیری های لازم در این خصوص را انجام دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی زنجان گفت:۳۱۲ ضایعه نخاعی در استان داریم که تصادف و رعد وبرق و افتادن از بلندی و استاندارد نبودن جاده ها و غیره باعث ایجاد آن می شود که در این خصوص باید به استاندارد سازی جاده ها توجه کنیم .

وی افزود: نزدیک ۱۵ هزار تلفات جاده ای داریم که ۴ برابر آن معلولیت ایجاد میشود . یعنی یک نفر از چرخه زندگی عادی خارج می شود و سودش در جیب تولید کننده های خودرو می رود کههزینه مسئولیت اجتماعی خود را نمی پردازند.

محمدی با بیان اینکه ۲۲ هزار و ۳۲۶معلول در استان تحت پوشش بهزیستی هستند گفت: ۹ هزار و ۴۴۸ معلول جسمی و حرکتی، ۲ هزار و ۸۱۲ معلول بینایی، ۲ هزار و ۹۸۶ معلول شنوایی، ۴ هزار و ۳۷۰ معلول ذهنی و ۳ هزار و ۱۷۱ بیمار روانی مزمن ار شامل می شوند.

وی با بیان اینکه در استان زنجان ۳ هزار و ۳۵۷ معلول دارای معلولیت خیلی شدید و ۹ هزار و ۲۳۰ معلول دارای معلولیت شدید در استان تحت پوشش بهزیستی استان هستند، ابراز کرد: ۱۱ هزار و ۱۴۳ نفر از مستمری های حوزه توانبخشی بهزیستی استان استفاده می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه توانبخشی در حوزه روستایی حدود ۱۰ سال است که شروع شده است، تصریح کرد: ۱۰۰ درصد معلولان حوزه روستایی شناسایی شده اند و در حال حاضر ۸ هزار و ۲۰۸ معلول روستایی تحت پوشش بهزیستی هستند.

وی با بیان اینکه ورزش یکی از موثر ترین کار ها در حوزه توانمند سازی است، عنوان کرد: ۶۵۰ ورزشکار دارای معلولیت در استان وجود دارد که اتفاقا نتایجی که در ورزش معلولین می گیریم خیلی بییشتر از ورزشهای عادی است .

وی بیان کرد: امسال به ۷۵ نفر کمک هزینه مسکن به مبلغ بیش از ۲۲ میلیارد ریال پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه بازنشستگی پیش از موعد و معافیت خدمت از خدمات است که توسط بهزیستی به افراد تحت پوشش بهزیستی داده می شود، تاکید کرد: سال گشته ۸۶ نفر از خانواده افراد تحت پوشش بهزیستی معافیت از خدمت سربازی گرفتند.

وی با بیان اینکه استان زنجان مقام اول در پیگیری مناسب سازی در کشور را دارد، ابراز کرد: با تمامی اداره و نهادهای دخیل در این امر تعامل داشته ایم و پیگری های لازم انجام می شود اما گویا مناسب سازی در اولویت دوستان نیست و یا زبان ما گویا نیست؟ علی رغم همه تلاش های ما گوش کسی شنوا نیست .این قانون ضمانت اجرا دارد و اجرای قانون را نباید پیگری کرد بلکه باید انجام داد و اگر انجام نشد اقدامات لازم را درنظر گرفت.

محمدی با بیان اینکه ما مرکز محوری را جایگزین خانه محوری می کنیم، ادامه داد: یک معلول در خانه راحت تر است تا مرکز نگهداری و از نظر روانی برای معلول بهتر است خانه خودش باشد تا در مراکز نگهداری .

وی با بیان اینکه بهزیستی استان زنجان به دنبال ایجاد اشتغال برای جامعه هدف خود است، خاطر نشان کرد:در سال گذشته ۷۰۰ شغل توسط بهزیستی برای جامعه هدف خود ایجاد کرد.

محمد محمدی با اشاره به مشارکت و تعامل بسیار خوب خیرین زنجانی با بهزیستی زنجان گفت: در ۶ ماه اول سال رقم مشارکت بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان یعنی نصف بودجه یکسال بهزیستی بود.

انتهای پیام/

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست