• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۹-۱۶
  • شناسه خبر: 25478

دانشجوی سیاسی کیست؟

یکی از مسائل خیلی مهم هم این است که دانشجویان خیلی زود وارد بازی های سیاسی و سوگیری های مختلف در جناح های مختلف نشوند که باعث تخریب روحیه حق طلبی شان می شود.نباید تبدیل شوند به بلندگویی برای احزاب و گروه های مختلف.

دکتر علی بیات مسئول بسیج اساتید دانشگاه زنجان به مناسبت روز دانشجو در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» درخصوص وظایف دانشجویی به ویژه در حوزه سیاسی گفت: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب که باید به یک رویکرد واقع بینانه به جایگاه دانشجو و همینطور دانشگاه نگاه کرد و اهتمام  و تاکید بسیار باید به  نقش اساسی که دانشجو و همینطور دانشگاه در ساختارهای اساسی کشور دارد داشته باشیم.

علی بیات افزود: دانشجویان ما وهمینطور دانش آموزان باید روی پدیده های  مختلفی که در دنیا از لحاظ سیاسی اتفاق می افتد تحلیل داشته باشند حتی اگر این تحلیل اشتباه باشد. اشکالی ندارد،تمرین کنند و تحلیل کنند پدیده های مختلفی را که در عالم سیاست اتفاق می افتد و یاد بگیرند که  روی پای خودشان در این حوزه بایستند.  

مسئول بسیج اساتید دانشگاه زنجان گفت: وقتی دانشجویان خوب تحلیل کنند به دلیل ارتباطی که با بدنه جامعه دارند باعث میشوند که مردم ما هم قدرت و جسارت تحلیل شان بهتر شود و حکومتی که برمبنای مردم هست هم  حرکتش را مستحکم تر و درآن مسیری قرار گرفته مبارزه و جهادش جدی تر ببنید. اما واقعیتش این است که همه مردم باید تحلیل سیاسی داشته باشند. همه مردم باید توانایی تحلیل حوادث و جریان های مختلفی که در اطراف خودشان رخ می دهد را داشته باشند تا آحاد جامعه بتوانند از انحرافات عبور کنند.

وی ادامه داد: واقعیتش این است که دانشجویان مهم اند چون انرژی و شور و هیجانی که دارند خیلی ببیشتر است و زمانی هم که برای فکر و تامل دارند بیشتر است. اما یک نکته را خیلی باید دقت داشته باشند که دانشجویان ما باید سیاست گری را یاد بگیرند نه اینکه سیاست بازی کنند. نباید ملعبه دست احزاب و گروه های مختلف باشند.نباید تبدیل شوند به بلندگویی برای احزاب و گروه های مختلف. باید سیاست گری را به معنای اینکه تحلیل سیاسی داشته باشند یاد بگیرند و مسائل پیرامون خودشان را  بتوانند تحلیل کنند تا بتوانند ازفتنه هایی که در جامعه پیش آید عبور کنند ودر شرایط بحرانی توانایی تشخیص را داشته باشند.

بیات با بیان اینکه درتشکل های دانشجویی هم  با توجه به نظر مقام  معظم رهبری دانشجوی ما علاوه بر جدیتی که  در درس خواندن دارد، باید به خودسازی و تهذیب هم بپردازد و ورزش هم بکند گفت: باید به مسائل سیاسی و اجتماعی کشور ش هم وارد شود. در تشکل های دانشجویی با توجه به سمت و سویی که تشکل های مختلف دارند می توانند وارد شوند و با توجه به علاقه هایی که دانشجویان دارند در آن زمینه مخصوصا در مسائل سیاسی قدرت تحلیل خودشان را بالا ببرند. واقعیتش این است که دانشجوها و تشکل های دانشجویی باید انتقاد منصفانه و سازنده  به مسائل مختلف داشته باشند . با توجه به آرمانگرایی که دانشجویان دارند و همینطور دیدگاه منتقدانه آنها باعث میشود که این انتقاد ها را در مسائل مختلف انجام دهند اما خیلی هم نباید طوری بشود که سیاه نمایی کنند و باعث ناامیدی شوند. بلکه باید طوری انتقاد کنند که آن نظر و انتقاد سازنده و منصفانه باشد و باعث پایداری و پویایی آن حرکت شود. آن اتفاق و حرکت را جلو ببرد و ان را اصلاح کند  نه اینکه آن حرکت را متوقف کند.

علی بیات با اشاره به آسیب های تشکل های دانشجویی نیز گفت: البته آسیب هایی هم متوجه تشکل ها هست. دانشجویان علاوه بر تقویت تحلیل و بینش سیاسی  و از طرفی دیگر انتقادسازنده و منصفانه، بایدحواسشان باشد که از فحاشی و بدگویی و تخریب ارگانهای مختلف به شدت بپرهیزند و ازدایره اخلاق خارج نشوند. یکی از مسائل خیلی مهم هم  این است که خیلی زود وارد بازی های سیاسی  و سوگیری های مختلف در جناح های مختلف نشوند که باعث تخریب روحیه حق طلبی شان می شود. تحلیل سیاسی خود را هرچقدر میتوانند افزایش بدهند تا بتوانند ورود مناسبی به مسائل مختلفی که پیش می آید داشته باشند. نباید از حق گرایی و حقیقت طلبی و همینطور از عدالت عدول کنند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست