• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۹-۲۷
  • شناسه خبر: 25647

دانشگاه فرهنگیان را دریابید/اگر فضای مورد نیاز تامین نشود نمی توانیم دانشجومعلم جذب کنیم

امروز اگر فضای مناسب برای جذب آموزش و سرای معلم برای اسکان آنها فراهم نشود امکان جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان را نخواهیم داشت که کمبود معلم در استان را تامین کنیم .

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» کمال اوجاقلو، رئیس دانشگاه فرهنگیان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه حتی یک نفر هم نباید خارج از مسیر تربیت معلم وارد مدارس برای تدریس بشود در حالی که در سالهای گذشته به دلیل کمبود معلم و عدم تامین امکانات تربیت معلم ، تعداد بسیار زیادی خارج از مسیر این دانشگاه جذب شده اند.

کمال اوجاقلو گفت: درسال های گذشته این دانشگاه با ظرفیت یک دهم دانشجو را اداره کرده است و امروز به جایی رسیده ایم که به دلیل کمبود معلم در آموزش و پرورش کسانی که به نوعی با دانشگاه فرهنگیان ارتباط داشتند یعنی زمانی سرباز معلم یا مربی پیش دبستانی بودند هم جذب شدند که به عنوان مهارت آموز به آنها آموزش هایی ارائه شد که آن هم به این دلیل که زمانی ما درهای تربیت معلم را بستیم و اجازه پذیرش دانشجو را ندادیم و دچار کمبود شدیم و مجبور بودیم از خارج از فارغ التحصیلان این دانشگاه جذب مدارس کنیم.

وی با بیان اینکه امروز به دلیل کرونا کلاس های درس شیشه ای شده اند و تدریس معلم در معرض دید خانواده ها و مسئولین است و ضعف و قوت معلم را خانواده ها می بینند گفت : زمانی از اینکه برای بازدید نحوه تدریس معلم در کلاس حضور پیدا کنیم تردید داشتیم .

اجاقلو با بیان اینکه ۲ اتفاق خوب در دانشگاه فرهنگیان در این هفته افتاده است گفت: کمیته استانی هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان در استانداری برگزار شد و با درکی که استاندار جدید زنجان از وضعیت این دانشگاه دارند روزنه امید برای ما ایجاد شد که در حل مشکل فضای دانشگاه اتفافات خوبی را شاهد خواهیم بود که اگر مشکل تامین فضای آموزشی و سرای معلمن برطرف نشود ما قادر به پذیرش دانشجو به قدر نیاز و سهیه نخواهیم بود.

وی گفت: اتفاق دوم بنیاد حامی خیرین دانشگاه است که تاسیس که انتخابات آن برگزار خواهد شد و ظرفیتی است که می توانیم از تعامل خیرین برای توسعه این دانشگاه بهره ببریم .

رئیس دانشگاه فرهنگیان زنجان با اشاره به ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان گفت: این ماده ظرفیتی است که براساس آن بتوانیم کمبود نیروی دانشگاه را در رشته هایی که در دانشگاه فرهنگیان و رجایی تدریس نمی شود جذب کنیم در حالی که در حال حاضر کمبود معلم باعث شده که این کمبود اشتباه فهم شود و شامل رشته هایی که دراین دانشگاه تدریس می شود هم شده است . در حالی که شایسته ترین دانشگاه برای تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان است و اساتیدی دارد که خودشان سالهای سال معلم بوده اند و تجربه کار در کلاس و با دانش آموزان و تحصیلا ت مرتبط را دارند.

اوجاقلو با بیان اینکه ما برای یک معلم هفت شاخص شایستگی در نظرمی گیربم که در جدول دروس پیش بینی شده است گفت: دروس عمومی را خیلی از دانشگاه ها دارند اما دروس تعلیم و تربیت اسلامی داریم که بخشی از ان در رابطه با معلمی هست که فقط در دانشگاه فرهنگیان تدریس می شود وهمینطور دانش تربیت که بخش کوچکی از آن در رشته های روانشناسی است درحالی که بخش مهم آن مربوط به معلمان است که در این دانشگاه تدریس می شود.

وی افزود: دروسی مثل دانش محتوا که و مدیریت کلاس درس و یادگیری و یا فنون راهنمایی ومشاوره در دانشگاه های دیگر تدریس نمی شود و ادبیات کودکان و نوجوانان و دروس ابتدایی و آموزش ریاضی و علوم تجربی و مطالعات اجتماعی و همه دروسی که در مدارس تدریس می شود در اینجا تربیت می شوند که در دانشگاه های دیگر اتفاق نمی افتد.

اوجاقلوگفت: با این شرایط در سال ۱۴۰۳ در کل کشور۶هزار نفر کمبود معلم خواهیم داشت که تعداد بالای جذب خارج از فارغ التحصیلان تربیت معلم در این سالها خود گواه این ماجرا است.

رئیس دانشگاه تربیت معلم با بیان اینکه درحال حاضر دانشگاه فرهنگیان یکهزار و پنجاه و نه نفر دانشجو دارد گفت: با توجه به اینکه این دانشگاه قطب آموزش زبان انگلیسی هست و از مناطق مختلف در این رشته دانشجو می پذریم نیاز به سرای معلم برای اسکان این دانشجویان داریم چرا که از ۸۰ نفر دانشجوی این رشته ۷۰نفر غیر بومی هستند و اگر فضای آ؛موزشی مورد نیاز و فضای اسکان دانشجویان تامین نشود امکان جذب دانشجو نخواهیم داشت و با کمبود معلم بیش از این مواجه خواهیم شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان زنجان گفت: سهمیه پذیرش دانشجو را ما تعیین نمی کنیم و فقط اعلام ظرفیت می کنیم و تا امروز با تمام مشکلاتی که باری اموزش داشته ایم کمتر از ظرفیتی که اعلام کرده ایم سهمیه به ما اتعلق گرفته است که امیدوارمی با همکاری استاندار زنجان و نمایندگان مجلس امسال این سهمیه بیشتر شود و با احداث دانشگاه جامع فرهنگیان مشکلات اسکان و فضای آموزشی ما هم برطرف شود.

کمال اجاقلو با اشره به رتبه بندی معلمان نیز گفت: رتبه یندی معلمان فقط موضوع درآمد نیست بلکه حفظ معلمان و نیروهای با تجربه نیزهست که با این قانون کیفییت تدریس نیز بالا خواهدرفت و همینطور نیروهای با تحصیلات بالا به دلیل عدم تناسب درآمد از مجموعه جدا نخواهند شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست