• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۹-۲۹
  • شناسه خبر: 25673

درموضوع بحران سالمندی جمعیت،اگر تعجیل نکنیم معضل جدی رخ خواهد داد

در موضوع بحران سالمندی جمعیت، شبکه بهداشتی و معاونت فرهنگی دانشگاه ها نقش مهمی دارند. اگر در این خصوص تعجیل نکنیم، معضل جدی تمدنی و تاریخ تمدنی برای ملت ایران رخ خواهد داد و آن زمان دیگر وقت پیشگیری وعلاج واقعه نیست.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در آیین تودیع و معارفه رؤسای دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه آرمانهای ما بسیار مهم اند اظهار کرد: سیاست های کلی سلامت، نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی باید مبنای برنامه ریزی ها قرار گیرد ودانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز باید سهم خود را در این زمینه ایفا کند به طوریکه به تعبیر رهبری بیمار رنجی به جز بیماری نداشته باشد.

شیراوژن افزود: بیماران باید دانشگاه، بیمارستان و شبکه بهداشت را پناهگاه خود بدانند، دانشجویان و اساتید هم کمترین دغدغه و نگرانی را داشته باشند و باآسودگی خاطر به دنبال کسب علم ، تجربه، فرهنگ و بصیرت و معنویت و پژوهش کاربردی و تولید علم سودمند باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال‌های ابتدایی گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم و همه آنچه که در این سال‌ها و دهه‌های گذشته در دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گذشته، باید آن را متناسب با گام اول انقلاب اسلامی قلمداد کرد گفت: شرایط و مقتضیات نگاه تحولی که مدنظر دولت بوده، آماده است اما نیازمند اراده قوی، مدیریت جهادی و همت دانشگاهیان جوان است تا تحولی جدی در عرصه خدمت‌رسانی به مردم اتفاق بیفتد، افزود: این نگاه باید با یک برنامه‌ریزی راهبردی مبتنی بر نظرات نخبگان و صاحب‌نظران با چشم‌اندازی آرمان‌گرایانه و واقع‌بینانهتدوین شود و سیاست‌ کلی سلامت، سند دانشگاه اسلامی و نقشه جامع علمی کشور مبنای این برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در موضوع بحران سالمندی جمعیت، شبکه بهداشتی و معاونت فرهنگی دانشگاه ها نقش مهمی  دارند و باید بیش از گذشته توجه کنند گفت: رشد جمعیت و فرزندآوری یکی از دغدغه‌های کشور است و اگر در این خصوص تعجیل نکنیم، معضل جدی تمدنی و تاریخ تمدنی برای ملت ایران رخ خواهد داد و آن زمان دیگر وقت پیشگیری وعلاج واقعه نیست.

وی گفت: در حوزه فرهنگی همه اعضای دانشگاهی از مدیران، اساتید و کارکنان باید توجه داشته باشند مجموعه رفتارها، گفتارها و پوشش در تعاملاتی که با دانشجویان برقرار می‌کنند، در شکل‌گیری فرهنگ دانشگاه و دانشجو اثر می‌گذارد و اگر این قشر با کرامت و تکریم، دلسوزی مواجهه شوند این روش را فرا گرفته و دلسوزانه با بیمار خود برخورد می‌کنند.

شیراوژن افزود: اگر دانشجو عطش دانش پژوهشی و یافتن جدیدترین راهکارهای حل مسائل علمی را در استاد مشاهده کند او هم ثروت را بر دانش ترجیح نمی دهد و لحظات جوانی را تلف نمی کند.

وی گفت: بیمارستان‌ها، سایر مراکز بهداشتی و درمانی نقش مهمی در ترویج فضایل اخلاقی و معنوی دانشجویان و نیز اساتید داشته و می‌توانند عطر ایمان و معنویت را در میان مردم، بیماران و همراهان پخش کرده و از نشاط و امید ایجاد شده از معنویت، پلی برای اثربخشی بیشتر بسازند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت ضمن قدردانی از تلاش‌های رئیس سابق دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، گفت: از مسئولان استان  زنجان انتظار داریم سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی استان را به صورت ویژه‌ تر از گذشته کمک کنند تا سرمایه‌گذاری و اهتمام به بخش سلامت و درمان به خصوص تقویت شبکه بهداشت محقق شود.

حسن بختیاری، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این مراسم با بیان اینکه طی روزهای آینده یکی از اقدمات مد نظر احصای وضعیت موجود حوزه بهداشت و درمان به عدد و رقم و برنامه‌ریزی عملیاتی جهت ارتقای شاخص‌ها در این حوزه است گفت: بسیاری از مواقع با تزریق بودجه و پول نمی‌توان همه را راضی کرد اما با یک کار فرهنگی و ارزشی خیلی از کارها ممکن می‌شود. اینکه کارمند، بیمار و مراجعه کننده‌ای احساس کند که ارزشمند است، حتی اگر مشکل او حل نشود، خیلی از مسایل حل می‌شود.

بختیاری گفت: اگر کسی که توانایی انجام کاری را برای مردم در نظام اسلامی دارد، آن را انجام ندهد، به طور قطع  در درگاه الهی موجب ضمان و مسوولیت خواهد شد لذا باید با تعامل و هم افزایی برای پیشرفت این دانشگاه، سیستم سلامت و تعالی کشور تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه در نظر ما قبول مسئولیت ها همانند دو امدادی است گفت: ارتقای همه‌جانبه دانشگاه یکی از رسالت‌هایی است که باید انجام شود و جزء اهدافی است که برای رسیدن به آنها تلاش خواهیم کرد که البته با مشارکت و کار تیمی امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه حرکت به سمت دانشگاه‌های سطح سه، از دیگر اهدافی است که برای رسیدن به آن بسترسازی و تلاش خواهد شد، اضافه کرد: پژوهش‌ها مساله محور، کاربردی و ناظر بر مشکلات جامعه خوهد بود و به سمتی هدایت خواهد شد که مشکلات فعلی جامعه را برطرف کند و به جایگاه علمی مطلوب با اثربخشی بیشتری برسد.

سپرست دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اهمیت حوزه درمان در نقش‌آفرینی  در مداوا و درمان مردم  گفت: در این بخش باید سرانه تخت، پزشک و پرستار، درمان پیش‌بیمارستانی و سرپایی را پایش و برای آنها شاخص تهیه کرد. 


پرویز قزلباش، رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز گفت: در دوران شیوع کرونای به بیمارستان و کادر درمان فشار مضاعفی وارد شد. با بروز این بیماری بیمارستان‌های استان استاندارد لازم را داشتند اما  زیرساخت‌های آنها برای شیوع کرونا آماده نبود.

پرویز قزلباش ضمن قدردانی از همکاری دانشجویان برای کنترل شیوع ویروس کرونا افزود: ۴۰۰ نفر از دانشجویان این واحد دانشگاهی در امر واکسیناسیون مراکز تجمیعی واکسیناسیون مشارکت داشته و به مردم خدمت رسانی کردند.

وی با اشاره به وجود بیش از ۲ هزار تخت بیمارستانی استان افزود: در صورتی که برنامه‌های پیش‌بینی شده برای افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی در بیمارستان های  ولیعصر، قیدار، خرمدره و دیگر مراکز درمانی محقق شود شاخص این بخش به بالاترین سطح خود در کشور یعنی سه درصد خواهد رسید.در زمان حاضر  چهار دستگاه ام آر آی در استان فعال است که از این تعداد ۲ دستگاه مربوط به بخش دولتی و  ۲ دستگاه هم در بخش خصوصی است.

در این مراسم دکتر حسن بختیاری به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان معرفی و از خدمات بیش از چهار ساله پرویز قزلباش رییس قبلی این دانشگاه قدردانی شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست