• تاریخ: ۱۴۰۰-۱۰-۱۸
  • شناسه خبر: 25946

معرفی ۱۶دی ماه به عنوان روزملی چاقوی زنجان/جهش قابل توجه فروش چاقوی زنجان در دوسال اخیر

از سوی انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان پیشنهاد شد که ۱۶ دی ماه به نام روز ملی چاقوی زنجان نام گذاری شود. در دوسال اخیردرفضای مجازی صنعت چاقو جهش قابل توجهی در فروش پیدا کرده است و همین فضا توانسته چاقوی زنجان را در ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» امیر ارجمند مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در مراسم بزرگداشت روز ملی چاقوی زنجان اظهار کرد: به دلیل اکتشاف اولین مردان نمکی در زنجان در سال ۷۴ و کشف چاقوی همراه آنان، یک ماه پیش از سوی انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان پیشنهاد شد که شانزدهم دی ماه به نام روز ملی چاقوی زنجان نام گذاری شود.

امیر ارجمند گفت: با توجه به لوازمی که به همراه مردان نمکی کشف شد، قدمت ساخت چاقو در زنجان به بیش از ۱۸قرن پیش برمی گردد و چاقوی همراه مردان نمکی که دسته ای از شاخ بز دارد قدیمی ترین سند صنعت چاقو سازی در زنجان است و یکی از پیشینه های تاریخی که بر صنعت چاقو سازی بسیار تاثیر داشته، ساخت اسلحه بوده است .

وی با بیان اینکه معرفی ۱۶ دی به عنوان روز ملی چاقوی زنجان مقدماتی داشت و حتما باید در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب و بعد این درخواست به ئزارت فرهنگ و ارشاد ارسال می شد که طی برنامه ریزی اتفاق خواهد افتاد گفت: این مراسم مقدمه معرفی ۱۶ دی ماه به عنوان روز ملی چاقوی زنجان در کشور است و قراراست هر سال ۱۶ دی ماه به این نام گرامی داشته شود و در این روز بتوانیم هنرمندان صنایع دستی استان را به هم معرفی کنیم و با توجه به اینکه سند رسمی چاقو سازی از ۱۸ قرن پیش در دیست ما هست برنامه های ویژه ای برای آن خواهیم داشت.

ارجمند با اشاره به اینکه زنجان به عنوان شهر صنایع دستی معروف است و ۵۵ رشته صنایع دستی در استان در حال فعالیت است گفت: از این ۵۵ رشته مطمئناً معروفترین آن چاقو سازی است که هنرمندان در حال تولید آن هستند.

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: هرچند موفق شدیم در سال ۹۸ زنجان را شهر جهانی ملیله در ‌۹۸معرفی و ثبت کنیم ، در تلاشیم هر ۵ رشته ملیله سازی و انگشتر سازی و چاقو سازی و مسگری و چارق دوزی زنجان را معرفی کنیم .

وی با اشاره به اینکه هر ۵ رشته شاخص صنایع دستی در فروش و عرضه رتبه خوبی را دارند گفت: استان زنجان در تولید صنایع فلزی رتبه سوم را دارد و همینطور رتبه اول تولید مس در کشور را دارا است .

امیر ارجمند با گرامیداشت یاد مرحوم استاد نظم پرور قلم تراش ساز به نام زنجان گفت: این هنر و سایر صنایع هنری ما سینه به سینه از اساتید به ما رسیده است و از اساتید هنرمند و صنعتگر زنجان خواست : به امر آموزش و شاگرد پروری اهمیت بدهند و  چاقوی زنجان که جایگاهش خیلی بالاتر از جایگاه فعلی آن است را به دیگران انتقال بدهند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: خوشه چاقو یکی از برنامه های شهرک های صنعتی استان زنجان است و اداره کل میراث فرهنگی استان نیز همکاری جدی را با انها در دستور کار دارد.

 وی با بیان اینکه به برکت فضای مجازی و به برکت اپلیکیشن های موجود، صنعت چاقو جهش قابل توجهی در فروش پیدا کرده است گفت: در این دوسال از طریق همین فضا توانست چاقوی زنجان را در کشور معرفی کند و حداقل در بخش فروش انقلاب بزرگی ایجاد کند و به طور مثال قلم تراشی که قبل ازسال ۹۸ ، یک میلیون فرخته میشد الان ۱۲میلیون به فروش میرود و این انقلابی است که در فروش و عرضه صنعت چاقوسازی زنجان اتفاق افتاده است. 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست