• تاریخ: ۱۴۰۰-۱۰-۲۵
  • شناسه خبر: 26128

فعالیت ۱۵۰۰هنرمند چاقو‌سازدر استان زنجان/بعد از فرش‌بافی چاقو‌سازی بیشترین ارز‌آوری را برای استان دارد

بعد از صنعت فرش‌بافی صنعت چاقو‌سازی بیشترین ارز‌آوری را برای استان دارد.بیش از یک هزارو ۵۰۰ فعال در صنعت چاقو‌سازی در ۸۰۰ کارگاه در استان زنجان مشغول به کار هستند.

الناز خدایی‌فرد، معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملت» با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از یک هزارو ۵۰۰ فعال در صنعت چاقو‌سازی مشغول به کار هستند، اظهار داشت: این تعداد چاقو ساز در ۸۰۰ کارگاه در سطح استان در حال فعالیت‌اند.

وی با بیان اینکه چاقو تولید شده در زنجان علاوه بر اینکه به استان‌های همجوار صادر می‌شود به کشور‌های دیگر نیز صادر می‌شود، افزود: کشور‌های امارات، عمان، سوریه، عراق و افغانستان از جمله کشور‌های هدف صادراتی چاقو زنجان است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه چاقوی زنجان به ۱۷ دسته مختلف تقسیم می‌شود گفت: طراحی ظریف و خلاقانه، قدمت بالا، تیزی، آب‌دیدگی، استحکام تیغه و برخی از ویژگی‌های بارز دیگر سبب شده تا چاقوی زنجان متمایز نسبت به سایر تولیدات مشابه باشد.

وی عنوان کرد: بعد از صنعت فرش‌بافی صنعت چاقو‌سازی بیشترین ارز‌آوری را برای استان دارد با این حال تلاش بر این است تا مشکلاتی که گاها پیش‌روی تولید‌کنندگان این صنعت قرار می‌گیرد همچون کمبود مواد اولیه مرتفع شود و صنعتگران با چالش کمتری به تولید ادامه دهند‌.

خدایی‌فرد با اشاره به اینکه استان زنجان در زمینه تولید صنایع دستی فلزی جزو پنج استان برتر در سطح کشور است، عنوان کرد: با توجه به رتبه‌ای که ما در کشور داریم از سال گذشته و شش ماهه نخست سال جاری اولویت و تمرکز این اداره کل بر روی چهار رشته چاقو‌سازی، مس‌گری، ملیله و انگشتر‌سازی بوده است.

وی با اشاره به اینکه برای حمایت از فعالان تسهیلات قابل توجهی پرداخت شده بیان کرد: این تسهیلات در قالب تسهیلات ارزان قیمت خرید موارد اولیه، مشاغل خانگی، تسهیلات در خصوص زیان وارده از طریق کرونا، تبصره ۱۸ و سایر تسهیلات است که به متقاضیان پرداخت می‌شود که این تسهیلات تقریبا در ۷ قالب پرداخت می‌شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست