• تاریخ: ۱۴۰۰-۱۱-۲۸
  • شناسه خبر: 26741

ویزیت همزمان بیماران تخلّف است

ویزیت همزمان چند بیمار توسط برخی از پزشکان خصوصا متخصصان زنان و زایمان سبب نارضایتی مراجعین به مطب ها است که از لحاظ قانونی و اخلاقی و اصل رازداری و حفظ حریم خصوصی بیماران، این نارضایتی به جاست و قابل پیگیری است .

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» بسیاری از بیماران و همراهان آنها در هنگام مراجعه به مراکز درمانی علاوه بر مشکلات بیماری با خدمات ضعیف، کم توجهی  پزشکان ، شلوغی و بی نظمی مواجه اند.در چند سال گذشته نیز  نارضایتی‌هایی از سوی بیماران مبنی بر ویزیت همزمان چند بیمار  توسط پزشکان مطرح شده است. براساس مفاد راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکان، شاغلان حرف پزشکی و وابسته، موظف هستند به حریم خصوصی بیماران احترام بگذارند. احترام به حریم خصوصی بیماران نیازمند خودداری از اقداماتی است نقض حریم شخصی بیمار تلقی می شود. در این زمینه، اعضای سازمان نظام پزشکی باید از اقداماتی مانند معاینه‌ بیمار در حضور افراد دیگر،‌ پرسیدن سؤالات خصوصی از بیماران در حضور دیگران به‌نحوی‌ که سبب شرم بیماران شود خودداری کنند. هرچند پذیرش جمعی بیماران توسط پزشکان در چند سال اخیر بسیار مشاهده شده اما این موضوع در دوران شیوع کرونا بیشتر مورد توجه قرار گرفت زیرا علاوه بر نقض حریم خصوصی بیماران امکان انتقال ویروس کرونا هم در این شرایط تشدید می‌شود. از طرفی بیماران نیز اعتقاد دارند که هر بیمار حق ویزیت جداگانه پرداخت می‌کند و کرامت انسانی و اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‌کند تا به صورت جداگانه ویزیت و اسرار و حریم خصوصی آنها حفظ شود. اما این موضوع مورد بی‌توجهی برخی پزشکان قرار گرفته و این امر در خصوص مراجعان به  متخصص زنان و زایمان بیشتر نمود دارد و نیازمند نظارت و برخورد جدی با این موضوع است.

 بر اساس ماده ۳ فصل هفتم راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکان، اجازه نقض اصل رازداری توسط اعضا، تنها محدود به مواردی است که صراحتاً در قانون ذکر شده است. در چنین مواردی قبل از جمع‌آوری اطلاعات مربوطه، بیمار حتی‌المقدور باید در جریان الزام قانونی مذکور قرار گیرد و سپس اطلاعات از وی کسب شود. همچنین ماده بعدی این راهنما الزام حرفه‌مندان پزشکی به ارائه اطلاعات بیماران به مراجع قضائی را تنها محدود به استعلام رسمی دادگاه می‌داند و تصریح می‌کند که سایر موارد شامل این الزام نمی‌شوند. همچنین طبق این آئین‌نامه اعضا موظفند به حریم خصوصی بیماران احترام بگذارند. احترام به حریم خصوصی بیماران مستلزم خودداری از همه کارهایی است که بیماران آن را نقض حریم شخصی خود تلقی می‌کنند. در این راستا اعضای سازمان باید از اقداماتی مانند معاینه بیمار در حضور افراد دیگر، پرسیدن سوالات بی ارتباط با روند درمان از بیماران در حضور دیگران و معاینه یا لمس غیر ضروری بیماران به ویژه درمورد بیماران غیر همجنس خودداری کنند. همچنین اعضا مکلفند از هر گونه تجسس در امور شخصی و خانوادگی بیماران خودداری کنند.

لازم است از پرسیدن سوالات شخصی و غیر مرتبط به تشخیص و درمان بیماری، از بیماران خودداری شود. در صورتی که پرسیدن سوالاتی که ممکن است بیماران آن را ورود به حریم خصوصی خود تلقی کنند، برای تشخیص و درمان ضروری است، باید ضرورت پرسش‌ها با زبان ساده و قابل درک به بیماران اطلاع داده شود.

 در این راستا محرم‌نژاد، مشاور بانوان نظام پزشکی استان زنجان در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار عصرملّت تخلف ویزیت همزمان بیمار طبق قوانین، اظهار داشت: این موضوع جزو موارد بازدید در چک لیست نظارتی اداره نظارت بر درمان بوده و اگرچه ممکن است در ردیف تخلفات واضح پزشکی نباشد اما کاملا مغایر با حفظ اسرار بیمار و از نظر اخلاقی پسندیده نیست و حتی می تواند قابل شکایت باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر که آیا قبول دارید که موضوع در بین متخصصین زنان رواج بالایی دارد؟ و اینکه آیا تذکر داده شده و با استناد به چه قانونی این تخلف را مرتکب می شوند؟ گفت: این موضوع وجود دارد ولی رواج آن زیاد نیست و در تعدادی از مطب های متخصصین دیده می شود که ریشه این موضوع تا حدی به خود مراجعین و آموزش هایی که قبلا دیده بستگی دارد. متاسفانه با عدم اجرای نظام ارجاع در حوزه سلامت زنان و بارداری و زایمان شاهد هستیم که بسته های خدمتی در حوزه بهداشت به شیوه ای تدوین شده که تعداد مراجعین متخصصین زنان به صورت غیر ضروری افزایش داده این در حالی است که مراقبت اولیه مادر باردار بدون مشکل و نیز بسیاری از آموزش ها از جمله انتخاب نوع زایمان و شیردهی، خود مراقبتی وقت گیر بوده و توسط ماماها براحتی قابل انجام می باشد. که هر کدام از این موارد به نیم ساعت زمان نیاز دارد.

محرم‌نژاد تصریح کرد: در خصوص حقوق مراجعین و حفظ حریم شخصی که حق هر بیمار است که به حریم خصوصی عقاید و فرهنگ وی احترام گذاشته می‌شود و گاهی بیمار خصوصی ترین مسایل خود را بازگو می کند به خصوص که در شهرهای کوچک می تواند مشکلاتی به همراه بیاورد. بنابراین ویزیت هر بیمار در زمان مشخص و بدون حضور سایر بیماران باید جزو اولویت ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حداقل زمان ویزیت هر بیمار ۱۵ دقیقه است گفت: به طورحتم ویزیت همزمان چندین بیمار منجر به این می شود که برای معاینه نتوان زمان کافی را در نظر گرفت.

مشاور بانوان نظام پزشکی استان زنجان تاکید کرد: مراجعان اعتراض و شکایت خود را می توانند با مراجعه به دادسراهای انتظامی مستقر در سازمان نظام پزشکی شهر خود یا به واحد بازرسی و شکایات در حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی و واحد نظارت بر درمان معاونت درمان ثبت نمایند.

 با تمام این‌ها مراجعین به مطب ها ، ضمن درخواست نظارت و کنترل شبکه بهداشت بر این باورند که این تخلف غیر قابل توجیه است و ویزیت چند بیمار در مطب، تعدی به حقوق بیماران است. این کار نه تنها غیراخلاقی است بلکه تخلف انتظامی است، هر پزشک حداقل باید ۱۰ دقیقه برای هر بیمار وقت بگذارد، اینکه دو بیمار را همزمان وارد اتاق معاینه می‌کنند، نفس این کار تخلف انتظامی و در مواردی حتی جرم است، زیرا اسرار بیمار فاش می شود و در معرض و منظر افراد دیگر قرار می‌گیرد و همینطور ارامش و احساس امنیت بیمار را مخدوش می کند.

 اساساً قداست جامعه پزشکی و حفظ حرمت رابطه پزشک و بیمار  منوط به این نکته است که ارتباط سالمی بین این دو برقرار باشد، حفظ حقوق و اسرار بیمار موضوعی است که سازمان نظام پزشکی کشور برای تحقق این مهم به راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای اقدام کرده است و در هفتمین فصل از راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکان به مساله رازداری و توجه به حریم خصوصی بیماران تاکید و جزئیات آن عنوان شده است. با این وجود ویزیت یک بیمار باید طبق یک محدوده زمانی قانونی در دنیا انجام شود، اما متاسفانه با توجه به اینکه در کشور ما تعداد پزشکان محدود بوده و نام برخی پزشکان نیز به عنوان تنها متخصص و یا بهترین پزشک معرفی شده است، بیماران سعی می کنند در روند درمانی خود به پزشکان خاصی مراجعه کنند؛ بنابراین ممکن است به دلیل انبوه مراجعه بیماران، پزشکان به ناچار چندین بیمار را دراتاق معاینه کنند. ضمن اینکه ورود همزمان چند بیمار ممکن است شرایطی رابه وجود آورد که بیماران نتوانند نوع بیماری و مسائل خود را به طور روشن و شفاف با پزشک مربوطه مطرح کنند؛ بنابراین به لحاظ قانونی ویزیت همزمان چند بیمار خلاف است. البته نباید ناگفته بماند که برخی پزشکان نیز به دلیل درآمد زایی بیشتر اقدام به ویزیت همزمان چندین بیمار می کنند اما نظارت و اخطارسازمان نظام پزشکی و از همه مهمتر اعتراض خود بیماران و عدم سکوت آنها ، حلقه مفقوده این چرخه معیوب است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست