• تاریخ: ۱۴۰۰-۱۱-۳۰
  • شناسه خبر: 26812

آیین تکریم آیت الله سید محمد حسینی الموسوی زنجانی برگزار شد/ آیت‌الله مایه مباهات دیار زنجان است

آئین تکریم آیت‌الله محمد حسینی با حضور نخبگان و اندیشمندان کشوری برگزار شد.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» آئین تکریم آیت‌الله محمد حسینی با حضور نخبگان و اندیشمندان و مهمانان غیر زنجانی  در محل فرهنگسرای امام خمینی (ره) برگزار شد.

آیت‌الله رضا رضوانی‌زاده از مریدان و اساتید حوزه علمیه تهران در این مراسم با بیان اینکه تکریم در حد شغار، مفید واقع نمی‌شود بلکه در کنار تکریم باید الگوسازی شود گفت: الگوسازی در حد شعار نیز خوب است اما اصل الگوسازی این است که خصوصیات فردی، درون زندگی، باب معاشرت آن فرد با دیگران و سجایای اخلاقی برگرفته از نور اهل بیت(ع) بیان شود که الگوسازی در این صورت خودبه‌خود انجام می‌شود.

آیت‌الله رضوانی‌زاده با بیان اینکه شاخصه خانواده آیت‌الله حسینی در کلام و خطبه امیرالمومنین(ع) آمده است، گفت: ایشان در خطبه‌ای خطاب به شخصی به نام حمّامه فرمودند شاخصه انسان از ۲ رابطه که یکی، رابطه با الله و دیگری رابطه با خَلق ست، بیان می‌شود.ماحصل این خطبه حضرت علی(ع) ۱۱۰ صفت از صفات انبیا شد.

وی با بیان اینکه یکی از این ویژگی‌ها این است که فرد یا سخن نمی‌گوید و یا سخنش بر اساس حق و عدل است، اظهار داشت: این خصیصه را در خاندان آیت‌الله حسینی زنجانی می‌بینیم.ویژگی دیگر، قول سدید یعنی سخن محکم و استوار است و همچنین تواضع و فروتنی در زندگی نیز یکی دیگر از ویژگی‌ها است که این ویژگی‌ها در خاندان آیت‌الله حسینی قرار دارد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله حسینی زنجانی، تشنه حقایق علمی است، افزود: هر جا که بحث علمی باشد، ایشان حضور دارند و این‌ها جزء ویژگی‌هایی است که امیرالمونین(ع) بیان فرمودند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه تهران با بیان اینکه خانواده آیت‌الله حسینی زنجانی، أباً و جدّاً قدم‌های قابل توجهی در وادی معنویت داشته‌اند، گفت: آیت‌الله سیدمحمد حسینی زنجانی در اخلاق، گوی سبقت را از خیلی‌ها بردند و آنچه از ایشان یافته‌ام، اخلاق نمونه و کامل است.

وی افزود: معروف است که می‌گویند افراد را در سفر باید شناخت،چندین سال در سفر حج در محضر آیت‌الله حسینی زنجانی بودم که در تمام این سفرها حتی یک بار، چهره عبوس از ایشان ندیدم.

آیت‌الله رضوانی‌زاده افزود: آنچه درباره آیت‌الله حسینی زنجانی می‌توانم بگویم اینکه ایشان جزء وجودهای کم‌نظیر بوده و مایه افتخار برای نسل جوان، روحانیت و حوزه‌های علمیه واقع در استان زنجان هستند.به‌طور خلاصه آنچه که از نزدیک در ایشان یافتم، «اللهم انا لا نعلم منه الا خیراً» است.

آیت‌الله رضوانی‌زاده با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: طبق این حدیث، تکریم از این بزرگوار (آیت‌الله حسینی زنجانی)، تکریم از حضرت حق، علم و تمام فضایلی است که امیرالمومنین(ع) بیان فرموده‌اند.

رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان نیز برگزاری مراسم تکریم برای نخبگان را ترسیم مسیر رشد دانست و اظهار کرد: بنیاد نخبگان افتخار دارد که این مراسم را برای عالم علوم اسلامی، فقیه، مولف، واعظ توانا و …  برگزار می‌کند.

سیف‌الله رسولی با تاکید بر اینکه آیت‌الله مایه مباهات دیار زنجان است، افزود: ایشان مردمدار و پناه علمی و شرعی مردم هستند.

همچنین مدیر حوزه علمیه استان زنجان با اشاره به فعالیت‌های بارز آیت‌الله محمد حسینی در امور مختلف افزود: ایشان در تولید علم و پاسخ به مسائل شرعی همواره فعال بودند که نمونه بارز آن در درس خارج است.

حجت‌الاسلام جواد جعفری از برنامه‌ریزی برای کادرسازی برای نظام در قالب ترسیم ۴۰۰ رشته گرایش خبر داد و گفت: از این تعداد یک رشته مشاوره در استان دایر شده است.

وی گفتمان‌سازی را از دیگر اهداف بنیاد نخبگان دانست و ادامه داد: آیت‌الله حسینی در این حوزه هم تلاش مضاعف کرده و ایشان در حوزه اجتماعی هم فعال بودند.

مدیر حوزه علمیه زنجان از تدوین برنامه پنج ساله برای این حوزه خبر داد و گفت: در استان بیش از یک هزار و ۳۰۰ طلبه و ۸۰ استاد در حال تحصیل و تدریس هستند.

مدیر دفتر تکریم و الگوسازی بنیاد نخبگان نیز  با تقدیر از برگزار کنندگان مراسم تکریم از آیت‌الله محمد حسینی با بیان اینکه این مراسم برای آیت‌الله حسینی زحمت و برای شاگردان و فعالان این حوزه فرصت و رحمت محسوب می‌شود، افزود: هدف از برگزاری این مراسم در ابتدا قدرشناسی و در مرحله بعدی الگوسازی برای جامعه است.

محسن شاه‌رضایی بر لزوم مستندسازی زندگی نخبگان از جمله آیت‌الله حسینی تاکید کرد و گفت: باید از ۲۵۰ سال عقبه خاندان حسینی به دلیل تلاش، زهد و پرورش شاگردان متعدد تجلیل و این همه تلاش را مستندسازی کرد.

وی ادامه داد: باید متوجه بود که سرمایه اصلی هر کشوری نیروهای انسانی آن هستند که باید شناسانده شوند کما اینکه تعداد زیادی از دانشمندان این دیار هستند که ما و خیلی‌ از آن‌ها را نمی‌شناسیم.

مدیر دفتر تکریم و الگوسازی بنیاد نخبگان برگزاری مراسم تکریم را نوعی تجمیع تجربه‌ دانست و افزود: برگزاری این برنامه‌ها زمینه شناسایی و اثرگذاری را برای اقشار مختلف فراهم می‌کند.

همچنین استاندار زنجان با تاکید بر تاثیرگذاری خانواده آیت‌الله حسینی در بین مردم زنجان گفت: ما خودمان را مدیون معنویتی می‌دانیم که توسط خانواده آیت‌الله حسینی ایجاد و امتداد پیدا کرده است.

محسن افشارچی در ادامه خاطره‌ای از دوران تدریس خود در یکی از مدارس زنجان و تاثیرگذاری آیت‌الله حسینی در بین دانش‌آموزان آن که تاکنون هم امتداد پیدا کرده را نقل کرد.

در ادامه مراسم رئیس دانشگاه زنجان هم به دلیل کسالت به صورت ویدیو کنفرانسی در مراسم سخنرانی کردند، سجایای اخلاقی آیت‌الله حسینی را تشریح کرد و گفت: اوج بصیرت وتوانمندی ایشان در حوادث مختلف عیان شده است.

جلال بازرگان مردمی بودن را از ویژگی‌های بارز آیت‌الله حسینی دانست و افزود: این دسترسی برای همه اقشار جامعه فراهم است.

وی خیرخواهی و تبلیغ دین را از دیگر ویژگی‌های بارز آیت‌الله حسینی عنوان و تصریح کرد: داشتن استقلال فکری، مبادی آداب بودن و در عین حال ظلم ستیز بودن از دیگر سجایای اخلاقی ایشان است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست