• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۲-۱۱
  • شناسه خبر: 27432

درمباحث رفاهی معلمان همسطح کارکنان دولت دیده نمیشوند/ اجرای پروژه های اقتصادی برای تامین بخشی از هزینه های آموزش و پروش استان

درمباحث رفاهی و افزایش مزایا، معلمان همسطح سایر کارکنان دولت دیده نشده‌اند، هر چند اتفاقاتی افتاده اما ارزش گفتن ندارد .برای تامین بخشی از هزینه های اداره کل استان ، برنامه های اقتصادی آغاز شده است که بستر اولیه آن فرا ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» علی اسماعیلی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در نشست خبری در آستانه روز معلم اظهار کرد: روز معلم بهانه ای برای بیان ویژگی های کعلمی و جایگاه او در جامعه که سعی می کنیم آن جایگاه و قدر و منزلتی که لازم است در آن بکوشیم بپردازیم .

علی اسماعیلی گفت: طبق هرسال در قالب اجرای “جلوه های ویژه معلمی” داریم که طی آن ۴۹ نفر به عنوان معلمانی که به مرحله کشوری معرفی شده‌اند که از این تعداد ۶ معلم نیز برگزیده جلوه های معلمی استان هستند که تقدیر خواهند شد.

وی از دیدرا معلمان با استاندار زنجان در هفته معلم خبرداد و گفت: جهت استفاده و بهره‌مندی از تجارب و اندیشه مدیران کل سابق اداره کل، جلسه ای با آنها برگزار خواهدشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در پاسخ به اینکه گفته می‌شود وی در گذشته یک مدرسه غیرانتفاعی را اجاره کرده و سپس اجاره‌بهای آن را پرداخت نکرده است، گفت: برای راستی‌آزمایی این موضوع می‌توانید ۳۱ سال سابقه خدمت بنده را بررسی و استعلام کنید و در صورت صحت موضوع هرچه شما بفرمایید برای بنده مورد قبول است. اما در تمام این سالها سابقه مدیریت مدارس غیر انتفاعی را نداشته ام .

وی در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان اظهار داشت: رتبه‌بندی معلمان، یک سابقه ۱۸ ساله دارد که ۸ سال آن به عنوان مطالبه‌گری برای ایجاد گفتمان و از سال ۸۹ و ۹۰ به بعد نیز در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی رسید و جهت اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد. سند تحول بنیادین، سند بسیار جامع و نهایی است و عمل به آن نیاز به زمان دارد،رتبه‌بندی معلمان، بخش بسیار کوچک و خُرد سند تحول است.

وی افزود: از سال ۸۹ تا اواخر دولت دوازدهم به غیر از چندمورد جزییات، اتفاقی نسبت به رتبه‌بندی معلمان نیفتاده و لایحه‌ای در واپسین روزهای دولت دوازدهم تحت عنوان رتبه‌بندی معلمان به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و خود دولت دوازدهم هم یقین داشت که عمر دولت، کفاف آن را نخواهد داد که نتیجه این لایحه را از مجلس اخذ کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه دولت سیزدهم با وجود همه مسائل و مشکلاتی که در ابتدای کار با آن‌ها روبه‌رو بود با رتبه‌بندی معلمان نیز مواجه شد، گفت: دولت سیزدهم نه این لایحه را می‌توانست پس بگیرد و نه می‌شد مجلس را برای تصویب آن تحت فشار قرار داد.علی‌رغم مدت زمانی که برای تصویب این لایحه طول کشید اگر قضاوت منطقی داشته باشیم، دولت و مجلس عملکرد خوبی در این رابطه داشتند.

اسماعیلی با بیان اینکه مجلس پس از تصویب لایجه رتبه‌بندی آن را به عنوان تکلیف قانونی به رئیس‌جمهوری ابلاغ کرد، اظهار داشت: ۲ مرحله برای رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی شده که یک ماه فرصت برای تدوین آیین‌نامه اجرایی داده شده که طی این مدت بیش از ۲۰ نسخه تدوین و هر بار به دلایلی اصلاح و دیدگاه معلمان در آن اِعمال شد. آیین‌نامه دارای ۵ رتبه برای معلمان است و ویرایش نهایی آیین‌نامه آماده شده و پاسخگوی اکثریت مطالبات خواهد بود هر چند با یک آیین‌نامه نمی‌توان همه را راضی کرد اما به‌گونه‌ای باید نگاشته شود که همه احساس ضرر نکنند که به نظر بنده این اتفاق افتاده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان ضمن تشریح جزئیات لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: مرحله دوم برای اجرای رتبه‌بندی معلمان این است که تا ۳ ماه جهت استقرار این قانون، فرصت داده شده که در صورت ابلاغ به استان‌ها تلاش می‌کنیم که حداکثر ظرف ۱٫۵ ماه به سرانجام برسانیم تا معلمان از حقوق خود برخوردار باشند و امیدواریم این مهم در فضای آرام و مسالمت‌آمیز اجرا شده و کام فرهنگیان را شیرین کند.

وی در خصوص تفاهمنامه منعقده جهت احداث ۶۳ باب مدرسه اظهار داشت: مدعی این نیستم که نیاز به مدرسه نداریم اما منتقد این هستم که روش مدرسه‌سازی در سال‌های گذشته درست نبوده است. برای مثال؛ در یک روستایی که عقبه دانش‌آموزی نداشته بدون هیچ دلیلی اقدام به احداث یک مدرسه ۶ کلاسه کرده‌اند.

اسماعیلی با بیان اینکه چرا در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ باید مجبور باشیم تعدادی از مدارس ابتدایی نواحی یک و ۲ زنجان و ابهر را دوشیفته کنیم، خاطرنشان کرد: در تفاهمنامه مذکور که بیش از یک سال از انعقاد آن می‌گذرد ۶۳ باب که هیچ حداقل ۲ باب مدرسه را نشان دهند که عملیات اجرایی و احداث آن تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است!! مگر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان چقدر می‌تواند اعتبار پیش‌بینی کند؟!اعتبار ساخت بقیه مدارس از ۶۳ مورد مذکور از کجا تامین خواهد شد .اگر حرفی میزنیم برای هر حرفی که می‌زنیم باید تلاش کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: در زمان بنده، رمینی فروخته نشده اما مدارس روستایی در سال‌های گذشته در ابهر و ایجرود فروخته شده که مبلغ آن در مجموع ۴۷۵ میلیون تومان است که به حساب هزینه واریز شده و دوباره در قالب فصول مشخص به استان ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه ۵۰ درصد مدیران اخیراً جابه‌جا شده‌اند، گفت: معاونانی که منصوب کرده‌ام از مراحل کارشناسی تا رئیس اداره را گذرانده و ارتقا یافته‌اند و سال‌ها در اداره کل، مشغول بودند که این یک مدیریت سازمانی و تقویت تعالی نیروهای سازمانی است.

وی در خصوص اینکه برای انتصاب مدیران تحت فشار نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی قرار دارد، اظهار داشت: مدیرانی که در آموزش و پرورش مناطق منصوب شده‌اند نیز همگی سوابق مدیریت دارند و حتی مدیری در شهرستان‌ها منصوب شده که مورد نظر نماینده آن شهرستان در مجلس نبود.اما برای قرار دادن فردی در جایگاهی باید بیشترین همراهی را در اِعمال مدیریت منطقه داشته باشیم، ابتدا رایزنی لازم با ائمه جمعه و فرمانداران شهرستان‌ها انجام می‌شود و سپس فردی در جایگاه مدیریتی قرار می‌گیرد و من باید زمینه را فراهم کنم تا مدیری که منصوب می‌شود در جایگاه خود موفق باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: درمباحث رفاهی و افزایش مزایا معلمان، همسطح سایر کارکنان دولت دیده نشده‌اند، هر چند اتفاقاتی در مسائل رفاهی افتاده اما ارزش گفتن ندارد و از دولت سیزدهم انتظار داریم که مثل رتبه بندی و از لحاظ اجرای عدالت ورود کند و شرایطی فراهم شود تا معلمان نیز در مسائل رفاهی و مزایا همسطحسار کارکنان دولت دیده شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه همکاران متقاضی طرح ملی مسکن ۲ دسته‌اند، ابراز کرد: برخی از همکاران مثل افراد عادی ثبت‌نام کرده و پیگیر روند پیشرفت پروژه خود هستند و برخی دیگر طبق تکلیفی بوده که در گذشته قبول کرده‌اند و زمینی به این همکاران تعلق گرفته بود که پیگیری‌های مدیرکل وقت و مدیران فعلی آموزش و پرورش ختم به خیر شد و زمین نسبتاً مناسب‌تری در فضای با ارزش افزوده بالا برای آن دسته از همکاران تعلق گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: برنامه‌های اقتصادی را در آموزش و پرورش شروع خواهیم کرد که بسترهای اولیه آن آغاز شده و در این زمینه از رسانه‌ها انتظار داریم که هم کمک فکری کنند و هم کمک کنند که این کار به یک گفتمان تبدیل شود تا بتوانیم بخشی از هزینه‌ها را خودمان تامین کنیم و چشم به اعتبارات وزارت ندوزیم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست