• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۲-۲۹
  • شناسه خبر: 28371

ارتباط با صنعت پیشکش، سهم دانشگاه های استان از تحلیل مسائل زنجان تقریبا هیچ است

کار رسانه های استان فقط انتشار اخبار انتصاب و اخراج و آمد و رفت این و آن نیست. بخشی از رسالت رسانه تزریق اندیشه و تبیین است که به همان دلیل غیبت اساتید دانشگاه از این مباحث، عملا تعطیل است و رسانه ها در انتشار اخبار عزل ...

زینب سودی این نوشتار قرار بود تحلیلی جامعه شناختی بر یکی از مسائل روز زنجان باشد که  باید در گفت و گو با اساتید دانشگاه های استان صورت می گرفت . اما از آنجایی که  اساتید دانشگاه های زنجان  به گفته خودشان درگیر پروژه های مهم هستند، وقت تمرکز و تحلیل و پاسخ به مسائل مطرح توسط رسانه های استان  را ندارند و اما حتی نه به گفته ما، که به گفته یکی از مسئولین دانشگاه های استان واقعیت این است که  اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه های استان متاسفانه سواد و اطلاعات کافی برای تحلیل و رصد و موضوعات و پاسخ به سوالات مطرح شده در حوزه تخصصی خود را ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند تولید ادبیات و فرهنگ جدید هم بکنند.

راستش اگر قرار است دانشگاه فقط محل برگزاری کلاس و نمره و درس باشد و ارتباطش با جامعه صفر باشد ، چه فرقی با مدرسه دارد؟ و ادعای ارتباط با رسانه ها و نشست های خبری رؤسای این دانشگا ه ها چه معنایی دارد؟ دانشگاهی که استادش سالها پس از مدرک دکتری و احتمالا عضویت در هیئت علمی دانشگاه ، برایش ضروت مطالعه جدید ترین نظریات و اتفاقات و تحلیل حوزه های مربوط به تخصصش جایی ندارد اسمش دانشگاه نیست .

تازه کشور ما نگران و در تب و تاب ارتباط دانشگاه با صنعت است؛ دانشگاهی که در تحلیل و اظهار نظر در حوزه علوم انسانی که ملموس و جاری در زندگی روزمره است عاجز است چه ارتباطی میتواند با صنعت بگیرد؟ و از آن  بالاتر آغازگر چه تفکر تازه و فرهنگ تازه ای می تواند باشد؟ ارتباط با صنعت پیشکش چند استاد به روز جامعه شناسی و حقوقی و… نشانمان بدهند .

البته یکی از دلایل این موضوع همان احتساب  امتیاز چاپ مقاله در ژوورنال ها وفصلنامه هایی است که به قول یکی از اساتید فقط  یک روز و نیم وقت می خواهد و با پرداخت هزینه چاپ، می شود روزمه برای آن استاد. اگر شاخصی به نام گفت و گو ها و تحلیل های منتشر شده در رسانه ها و ارتباطش با مسائل استان مدنظر باشد شاید خیلی ها شایسته نام استاد دانشگاه نباشند چون عیار تسلط برحوزه تخصصی و اطلاعات به روزشان اینجا مشخص می شود .

در این چند ماه اتفاقات زیادی در حوزه های مختلف در استان افتاده از اجرای قانون اصلاح یارانه آرد تا موضوعات مختلف اجتماعی دیگر که هیچ واکنشی از سوی اساتید دانشگاه های استان در این موضوعات شاهد نبودیم . بهانه عدم علاقه به ارتباط با رسانه ها نیز دیگر قدیمی شده است. گاهی برخی از این اساتید مانند دختر بچه ها بهانه هایی برای عدم پاسخگویی می آورند که اگر خیال کنیم دانشگاه نداریم بهتر است .

اگر رسانه های استان را دنبال کنید، جای خالی مباحث اندیشه ای و تحلیل و تبیین کارشناسی را در تمام آنها متوجه می شوید. کار رسانه های استان فقط انتشار اخبار انتصاب و اخراج و آمد و رفت این و آن نیست. بخشی از رسالت رسانه تزریق اندیشه و تبیین است که به همان دلیل غیبت اساتید دانشگاه از این مباحث، عملا تعطیل است و رسانه ها در انتشار اخبار عزل و نصب این و آن باهم رقابت می کنند نه تولید  اندیشه .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست