• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۳-۰۹
  • شناسه خبر: 27766

توضیحات غیرمنطقی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درخصوص مصوبه تعیین حق ثبت برای مهریه/ هدف این مصوبه کسب درآمد برای دولت نیست

حرف ما این است که مهریه ها غیر واقعی است و باید در مقابل این فرهنگ ایستاد و کارهای پیشگیرانه انجام داد چون احساس ناامنی و محدودیت را القا می کند. کسی که می گوید ندارم این حق ثبت را بدهم ما هم می گویم کسی که ندارد اشتباه ...

حجت الاسلام مهدی باقری نماینده زنجان و طارم و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت و گو با خبرنگار« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» در خصوص مصوبه اخیر این کمیسیون در تعیین حق ثبت برای مهریه‌ اظهار کرد: برخی ها تصور می کنند که این مصوبه دنبال منبع درآمدی برای دولت است درحالی که در این مصوبه قصد نیست که درآمدی برای دولت داشته باشیم و همینطور برخی ها عبارت اخاذی از زنان را به کار بردند که این عبارت نه خوب است و نه سندی دارد.

مهدی باقری با بیان اینکه  مهریه و تبعات مهریه به لحاظ اجتماعی از عناصری است که موثر در طلاق است گفت: یعنی  بررسی کارشناسان  و روانشناسان این را می گوید که فردی که از ابتدا با تصور مهریه بالا ازدواج میکند موفق نخواهد بود کارشناسان حرفشان را می‌زنند و استدلال می کنند و طبق آن ما رای می دهیم چون متخصص درهر موضوعی نیستیم ولی در موضوعات مختلف هم از متخصصان آن حوزه دعوت می شود و از نظرات آنها بهره می بریم .

وی در این خصوص این مصوبه تصریح کرد:آیا مهریه ای که در عقد لحاظ می شود صوری است یا حقیقی است ؟ آیا فلسفه آن ضمانت زندگی است یا حقیقی است؟ چون در رعف و فرهنگ ما مهریه به عنوان ضمانت زندگی تصور میشود افراد فکر می کنند هر مبلغی  میتواند آن را ضمات کند.

وی با بیان اینکه هر مبلغی که مرد در مهریه تعهد می کند را باید بپردازد و حاکمیت هم موظف است اگر او به تعهدش  عمل نکرد از او بگیرد و حق زوجه را تامین کند گفت: اگر عندالاستطاعه باشد هم در طی زمان باید از یک جایی پرداخت را شروع کند برای همین  تقسیط مطرح شده است .

حجت الاسلام مهدی باقری گفت: در نتایج تحقیقات یا به لحاظ فرهنگی مهریه  در عنوان ضمانت زندگی قرار می‌گیرد اگر این عدد بالا باشد و مرد هم توان پرداختن نداشته باشد با کمترین مشاجره لفظی و تنش های طبیعی در زندگی، وه خود زن بلکه اطرافیان ورود میکنند و تحریک به مطالبه مهریه می کنند و چون مرد هم نمی تواند پرداخت کند در موضع ضعف قرار می گیرد و تبدیل به لجاجت می شود.

وی افزود: حرف من کاملا حقوقی است یعنی یا مرد و زن می دانند چه تصمیمی گرفته اند یا نمی دانند. چون می خواهیم در تعیین مهریه ها به سمت عقلانیت برویم . یا مرد توان مالی داشته که این میزان تعهد را در مهریه پذیرفته یا نداشته است که اگر نداشته چرا متعهد شده و حالا باید تاوان بدهد. باید زوجین به خصوص مردان بدانند که اینگونه نیست که مهریه را ثبت کنند  و بعد رها شوند. اتفاقا اینجا باید مرد مکللف باشد و مجازات هم بشود .

مهدی باقری گفت: زن هم یا می داند که مرد توان پرداخت مهریه تعیین شده را دارد و اگر می داند مرد توان آن را ندارد پس چرا قبول کرده است؟ قانون باید با درخواست این زن چه کند؟ وقتیب در دادگاه ابراز ناراحتی می کند لذا دادگاه هم مهریه به مبلاغ کمتر تقسیط میشود که این دیگر ظلم قانون نیست .

وی گفت: به دلیل همین مشکلات که  گریبان گیر زنان هم هست یک راهکاری پیشنهاد شد که برای مهریه مهریه هایی با مبلغی معین حق ثبت هم دریافت شود یعنی اگر مرد می گیورد که توان پرداخت مهریه بالا را دارد بیاید حق ثبت ان را هم بدهد چون ادعا کرده که دارد  چون بالاخره مهریه هزار سکه ای با مهریه ۴ سکه ای باید فرقی داشته باشند. ما اینجا سر عدد و ر قم بحثی نداریم. مسئله این است که این رفتار پیشگیرانه است وقتی حق ثبت بالایی در همان لحظه عقد پرداخت کند متوجه می شود که چه تعهدی کرده است.  

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: حرف ما این است که مهریه ها  غیر واقعی است و باید در مقابل این فرهنگ ایستاد و کارهای پیشگیرانه انجام داد چون احساس ناامنی و محدودیت را القا می کند. کسی که می گوید ندارم این حق ثبت را بدهم ما هم می گویم کسی که ندارد اشتباه می کند دختری با این میزان مهریه را عقد می کند و آن دختر هم چگونه این مبلغ مهریه را پذیرفته درحالی که پسر توان پرداخت حق ثبت را هم ندارد اگر دارد پس چرا حاضر نیست حق ثبت را بدهد اگر ندارد که پس چرا گفته عندالمطالبه ؟ و اگر حاضر نیست حق ثبت زن را هم بدهد که چگونه روی علاقه آن پسر حساب کرده است؟و یا خانم هم شان او است و خودش از اموال خودش این حق ثبت را پرداخت می کند.ضمن اینکه زن به محض عقد مالک مهریه است و در صورت توان مرد همانجا از میتواند از او بگیرد وحق ثبت خودش را پرداخت کند.

حجت الاسلام مهدی باقری گفت:از لحاظ حقوقی ایرادی به این مصوبه وارد نیست و چه بسا حسن هایی هم دارد و پیشگیرانه است و همین اینکه این اعتراض از الان ایجاد شده یعنی پیشگیرانه است . یعنی آن مورد از طلاق که ناشی از مهریه غیر واقعی است را پیشگیری می کند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست