• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۳-۱۶
  • شناسه خبر: 27858

سرانه جنگل در استان زنجان پایین است/ ۷۳ هکتار مساحت جنگل های استان زنجان/ عدم بهره برداری از منابع جنگل های شمال دلیل زراعت چوب در زنجان

یکی از دلایل زراعت چوب در استان زنجان عدم بهره‌برداری از منابع جنگل‌های شمال کشور و بالا رفتن قیمت و نرخ چوب است و باعث شده واردات چوب با مبالغ بالا صورت بگیرد.

مجید معانی، رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»اظهار کرد:سرانه جنگل در استان زنجان در مقایسه با جنگل‌های دنیا و کشور مقام پایینی دارد و باید سعی شود سرانه را به حداقل استاندارد کشور برسانیم.

معانی گفت: جنگل‌های استان زنجان در ناحیه رویشی ایران_توران واقع شده است و استان زنجان از تنوع گونه‌های گیاهی خوبی برخوردار است.

رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان افزود: جنگل‌های استان با مساحت حدود ۷۳ هزار هکتار هستند که در شمال و جنوب رودخانه قزل‌اوزن در ارتفاعات شهرستان طارم و در ارتفاعات شمال غربی شهرستان زنجان، ارتفاعات شهرستان ماهنشان، سلطانیه، ابهر و خرمدره واقع است. گونه قالب این جنگل‌ها ارس، بنه و زالزالک هستند.

معانی گفت: جنگل‌های دست‌کاشت در استان زنجان عمدتا با  گونه صنوبر کشت شده و در قالب طرح‌های زراعت چوب هستند، صنوبر از گونه‌های سریع‌الرشد است که اهمیت بالایی در خصوص اکلوژیکی و توسعه فضای سبز و بهره‌برداری از چوب دارد.

وی افزود: در زنجان حدود ۸ تا ۱۲ سال طول می‌کشد گونه صنوبر به بهره‌برداری برسد و در سال‌های اخیر رونق زیادی پیدا کرده است. یکی از  دلایل زراعت جوب در استان عدم بهره‌برداری از منابع جنگل‌های شمال کشور و بالا رفتن قیمت و نرخ چوب است و باعث شده واردات چوب با مبالغ بالا صورت بگیرد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست