• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۴-۰۴
  • شناسه خبر: 28096

۴۴ درصد از مساحت استان زنجان در پهنه با خطر بالای زلزله قرار دارد

۴۴ درصد از مساحت استان زنجان در پهنه با خطر بالای زلزله، ۴۸ درصد در پهنه با خطر متوسط زلزله و تنها ۸ درصد از مساحت استان در پهنه با خطر پایین زلزله قرار دارد.


مسعود بیات منش در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص استان زنجان که متاثر از حوادثی طبیعی چون زلزله، لغزش و رانش زمین می‌باشد، از میان عوامل فوق، زلزله به دلیل شرایط ویژه و عدم امکان پیش بینی و شناخت دقیق آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

بیات منش گفت: لرزه خیزی و نحوه استقرار مراکز عمده جمعیتی استان شامل نقاط شهری و دهستان‌ها، بررسی لرزه خیزی و پهنه بندی استان از لحاظ خطر زلزله باید در دستور کار دستگاه نظارتی و اجرایی استان قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: ۴۴ درصد از مساحت استان زنجان در پهنه با خطر بالای زلزله، ۴۸ درصد در پهنه با خطر متوسط زلزله و تنها ۸ درصد از مساحت استان در پهنه با خطر پایین زلزله قرار دارد.

بیات منش گفت: اتخاذ سیاست‌هایی همچون رعایت اصول مهندسی ساختمان در ساخت و سازهای جدید، جلوگیری از گسترش شهرهای مستقر در پهنه با خطر بالای زلزله، مکان یابی سکونتگاه‌های جدید در نواحی با خطر پایین زلزله، آموزش مردم در هنگام بلایای طبیعی همچون زلزله می‌تواند در کاهش اثرات مخرب زلزله موثر واقع شود.

وی گفت: مرحله دوم توسعه شبکه شتاب نگاری استان زنجان در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان است و با مطالعه لرزه زمین ساختی و زمین شناسی و با در نظر گرفتن ضوابط از پیش تعیین شده مانند لرزه زمین ساخت، زمین شناسی منطقه، زمین شناسی ساختگاهی، توپوگرافی، خطر پذیری، سازه‌های مهم، تراکم کم دستگاه‌ها در بعضی مناطق و امکانات محلی، ۵ محل انتخاب و دستگاه‌های شتابنگار برخط تا ۱۵ تیرماه نصب و راه اندازی خواهند شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با اشاره به فاز اول نصب ۶ ایستگاه شتاب نگار برخط در شهرستانهای زنجان، ابهر، آببر، سلطانیه، ماه نشان، ارمغان خانه در سال ۹۹، گفت: با آماده سازی زیر ساخت ایستگاههای شتابنگار شهرهای قیدار، زرین آباد، چورزق، گیلوان، سلطان آباد، این مناطق به شبکه شتابنگاری برخط متصل خواهند شد.

بیات منش با بیان اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله در کشور، مرجع مهمی در طراحی سازه‌های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور است، افزود: از این رو با پیگیری‌های صورت گرفته، در فاز دوم توسعه، ۵ دستگاه شتاب نگار برخط نسل جدید ۶ دستگاه شتاب نگار دیجیتال در صورت آماده سازی زیرساخت ایستگاه‌ها در مناطق پرجمعیت و لرزه خیزی فاقد شتابنگار نصب خواهد شد. این دستگاه‌ها که جنبش زمین و حرکت‌های تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می‌دهند، برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری شهر امکان بسیار خوبی را فراهم می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در صورتی که مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالاً بیش‌ترین خسارت به آن وارد شده است.بر اساس این اطلاعات، نیروهای امدادی به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است‌.

وی در خصوص دیگر کاربرد این دستگاه، افزود: طبق ضریب آیین نامه ۲۸۰۰ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شتاب و لرزه منطقه وقوع زلزله توسط این دستگاه ثبت می‌شود و در مهندسی زلزله و راه اندازی سامانه‌های پاسخ سریع اهمیت بسیاری دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با اشاره به اینکه این استان یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد، گفت: از این میزان ۵۱۱ هکتار در شهر زنجان قرار دارد.سهم بافت فرسوده شهر زنجان نسبت به کل مساحت شهر ۸.۳ درصد، ابهر نیز ۸.۵ درصد، خرم دره نیز ۱۶.۳ درصد، شهر قیدار ۸.۸ درصداست.

وی گفت: اگر بافت فرسوده‌ای دچار فرسودگی جمعیتی شود، بسیار خطرناک‌تر از فرسودگی کالبدی است و جبران حیات این بافت‌ها با مشکل روبه‌رو خواهد شد. یکی از دغدغه‌های راه و شهرسازی استان، نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد است و مطالعات وسیعی برای بافت‌های فرسوده توسط این اداره انجام شده است.

بیات منش با اعلام اینکه استان زنجان در حال حاضر ۲۷ ایستگاه شتاب نگار زلزله دارد، افزود: در صورت عملیاتی شدن زیر ساخت ایستگاه‌ها، تا ۱۵ تیرماه تعداد ۳۸ ایستگاه شتابنگار زلزله، از مجموع ۱۵۷۰ ایستگاه شتاب نگار در سطح کشور را به خود اختصاص خواهد داد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست