• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۴-۰۶
  • شناسه خبر: 28110

ریزگردها در کوتاه‌مدت می‌تواند موجب ایجاد بیماری‌های قلبی، تنفسی و آلرژی شود/ گروه‌های حساس از خروج غیرضروری از منزل خودداری کنند

افزایش گرد و غبار منجر به افزایش مرگ و میر نوزادان، افزایش مراجعه بیماران قلبی و عروقی و بیماران ایسکمیک قلبی و افزایش بستری به علت آسم در بین کودکان می شود.گروه‌های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مو ...

مشهود تقی لو معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت و گو با خبرنگار« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: باتوجه به‌ ورود توده گرد و غبار به هوای استان لازم است که برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان توصیه‌های بهداشتی در زمان افزایش آلودگی هوا در نظر گرفته شود، چرا که ریزگردها در کوتاه‌مدت می‌تواند موجب ایجاد بیماری‌های قلبی، تنفسی و آلرژی شود.

مشهود تقی لو افزود: باتوجه به وقوع گرد و غبار و بالا بودن میزان ذرات گردو غبار در استان زنجان، هم استانی‌ها به منظور حفظ سلامت خود، توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی را رعایت کنند. به ویژه گروه های حساس شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی و تنفسی از منزل خارج نشوند.

تقی لو گفت: ذرات گرد و غبار از نظر اندازه کاملا متفاوت هستند و از ذرات درشت غیر قابل تنفس تا ریز قابل تنفس طبقه بندی می شوند. ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند، اما ذرات  ریز میتوانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند. ذرات ریزتر دارای اثرات نسبتاً مهمی بر سلامت انسان هستند و بیشتر ذراتی که در پدیده گرد و غبار حضور دارند از نوع درشت یا غیر قابل تنفس هستند و تهدید جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی کند. اما ممکن است در افرادی که سابقه بیماری های تنفسی دارند مانند مبتلایان به آسم مشکلاتی ایجاد نماید.

وی اظهار داشت: در وضعیت هشدار، گروه‌های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کرده و  سایر افراد نیز با استفاده از ماسک‌ مناسب و در مواقع ضروری خارج شوند و حضور در فضای باز را به حداقل کاهش دهند.

تقی لو به اثرات افزایش کوتاه مدت غلظت ذرات گرد و غبار اشاره کرد و گفت: افزایش گرد و غبار منجر به افزایش مرگ و میر نوزادان، افزایش مراجعه بیماران قلبی و عروقی و بیماران ایسکمیک قلبی و افزایش بستری شدن به علت آسم در بین کودکان می شود. 

وی تاکید کرد: در این روزها از فعالیت درخارج از منزل و انجام ورزش های سنگین بویژه اگر دارای مشکلات تنفسی و آسم هستید، اجتناب کرده و در خانه یا محیط های بسته بمانید و درها و پنجره ها را بسته نگاه دارید، درصورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید، اگر مبتلا به آسم هستید یا نشانه هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه و خس خس کردن و درد قفسه سینه را مشاهده نمودید برنامه درمانی خود را دنبال کرده و اگر نشانه ها برطرف نشد با پزشک مربوطه مشورت کنید.

تقی لو گفت: برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی، استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف ضروری است و لازم است مواد غذایی قبل از نگهداری در یخچال از ذرات و گرد و غبار زدوده شوند و برای کاهش تماس با گرد و غبار در محیط زندگی، نظافت روزانه توصیه می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: ماسک های معمولی و دستمال نمی توانند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی ما را بگیرند و بنابراین استفاده از آن ها توصیه نمی شود. ماسک های ویژه ای که با عنوان ffp2 عرضه می شود برای این شرایط مناسب است. از این رو اگر ماسک بطور کامل اطراف بینی و دهان را نپوشاند و راه نفوذ برای هوا باقی باشد، تاثیرچندانی ندارد. بنابراین تنفس با این ماسک ها از حالت معمولی دشوار تر است و افراد دارای سابقه بیماری های قلبی عروقی و تنفسی باید با پزشک خود مشورت نمایند و استفاده از این ماسک ها برای افراد سالمی که ناچار باید در زمان بروز پدیده گرد و غبار در بیرون بمانند، توصیه می شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست