• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۴-۲۲
  • شناسه خبر: 28241

در صورت بی توجهی به پروتکل ها موج هفتم کرونا پیش بینی میشود/موردی از ابتلا به وبا در زنجان گزارش نشده است/ تمدید قرارداد کاروزرها و اینترن های معترض

با توجه به کاهش کرونا و پایان قرارداد نیروهایی که در دوران کرونا با قرارداد ۸۹ روزه مشغول به کار شده بودند، تصمیم بر این شده بود که تمدید قرارداد صورت نگیرد. اما استان زنجان از معدود استانهایی بود که قرارداد آنها را تمد ...

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مشهود تقیلو معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران استان اظهار کرد: براساس تحلیل های آماری احساس می شود در صورت غفلت و عدم رعایت دستورالعمل ها شاهد موج هفتم کرونا باشیم.

تقیلو با بیان اینکه در موج ششم امیکرون با سویه جدید با گستردگی و سرایت بالا همراه بود ولی با همکاری مردم و جریان سازی رسانه ها حساسیت خوبی بین مردم ایجاد شد و بالغ بر ۵۰ درصد مردم واکسن دز سوم را دریافت کردند گفت: در حال حاضر سویه جدید که از غرب اروپا آغاز شده است قدرت سرایت بیشتری از سویه پیشین امیکرون دارد که برای مقابله آن آمادگی لازم است و لازمه این آمادگی هم آگاهی است.

وی افزود: سویه جدید امیکرون راه هوای تحتانی یعنی ریه را تهدید می کند و قدرت سرایت بالایی دارد که اگر در واکسیناسیون و رعایت پروتکل ها دقت نشود شاهد افزایش آمار مبتلایان خواهیم بود.

مشهود تقیلو گفت: در حال حاضر ۲۱ نفر بستری در بیمارستان های استان داریم و آمار بستری های جدید در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ نفر ثبت شده است. همچنین آمار بستری هفتگی از ۶ نفر به ۱۳ نفر رسیده است و در یک ماه اخیر سیر افزایش بستری داشتیم.

وی گفت: متاسفانه شاهد ساده انگاری کرونا از سوی مسئولان هستیم ، به گونه ای که بدون اعلام رسمی وزارت بهداشت مبنی بر پایان کرونا، حتی در جلسات رسمی از ماسک استفاده نمی کنند . در صورتی که مسئولین پروتکل ها را رعایت نکنند از مردم نمی توانیم انتظاری داشته باشیم .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: در حال حاضر به جز شهرستان های طارم و خرمدره که در وضعیت زرد هستند مابقی شهرهای استان آبی هستند و میزان واکسیناسیون استان زنجان در نوبت اول ۹۴ درصد، نوبت دوم ۸۷٫۵ درصد و نوبت سوم ۵۱ درصد بوده است .

تقیلو با بیان اینکه زمان تزریق دز چهارم واکسن ۶ ماه پس از تزریق دز سوم است گفت:در استان زنجان طبق آمار به دست امده ۲۰۰ هزار و ۸۹۴ نفر می توانند واکسن نوبت چهارم را تزریق کنند که از این تعداد تا کنون ۴ هزار و ۱۹۸ نفر دز چهارم واکسن را تزریق کردند.

وی در خصوص واکسن های موجود نیز گفت:  استریزانکا، سینوفارم، برکت، پاستور و فخرا و نورا واکسن های موجود در استان است و برخلاف شایعات موجود در خصوص عوارض کرونا، به جز تب و حساسیت عارضه خاصی به صورت ثابت از تزریق این واکسن ثبت نشده است و تا کنون به طور رسمی تایید و اعلام نشده است.
وی همچنین افزود: با کاهش امار مبتلایان و انجام واکسیناسیون گسترده مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون کمتر شد و به همین دلیل این مراکزبه پایگاه های سلامت شهری و روستایی منتقل شد.در حال حاضر در ۸۲ پایگاه سلامت شهری و ۴۵۳ خانه بهداشت در روستاها تزیرق واکسن انجام می شود و سه مرکز تجمیعی در استان همچنان باقی است که در صورت مراجعه بالا به مراکز بهداشت این مراکز تجمیعی راه اندازی می شود.

تقیلو گفت: مرکز واکسیناسیون خودرویی نیز در دانشگاه علوم پزشکی استان فعال است و تا کنون واکسن سینوفارم و پاستور در استان زنجان بیشترین متقاضی را داشته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزکشی زنجان همچنین در خصوص شیوع بیماری وبا نیز گفت: تا کنون هیچ موردی در زنجان از ابتلا به وبا گزارش نشده است و همکاران ما آمادگی کامل در این خصوص را دارند ولی همچنان بهترین روش برای مقابله با آن پیشگیری و مراقبتهای فردی است .

تقیلو در خصوص پایان قرارداد نیروهایی که در دوران کرونا با قرارداد ۸۹ روزه مشغول به کار شده بودند نیز گفت: با توجه به کاهش کرونا و پایان قرارداد این نیروها تصمیم بر این شده بود که تمدید قرارداد صورت نگیرد اما استان زنجان از معدود استانهایی بود که قرارداد این نیروها را تمدید کرد و در حال حاضر هم در بخش های دیگر به کار گرفته شده اند.

خبرنگار : زینب سودی

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست