• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۵-۰۸
  • شناسه خبر: 28458

تصویری مشخصی از توسعه صنعتی کشور نداریم/لزوم تدوین سند توسعه صنعتی کشور

همایش بزرگ خانواده اصناف، صنعتگران و معدنکاران استان زنجان با حضور جمعی از فعالان صنعتی، معدنی و اصناف استان زنجان برگزار و واحدهای نمونه صنعتی و معدنی و اصناف معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» همایش بزرگ خانواده اصناف، صنعتگران و معدنکاران استان زنجان با حضور جمعی از فعالان صنعتی، معدنی و اصناف استان زنجان برگزار و واحدهای نمونه صنعتی و معدنی و اصناف معرفی و تجلیل شدند.

مهدی برادران ، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت،معدن و تجارت در این مراسم با بیان اینکه دشمن تلاش می کرد که در نیازهای داخلی ما اروابسته کند اما در بادیدی که امروز از یک واحد صنعتی در زنجان داشتسم نه تنها نیازهای کشور که نیازهای منطقه را هم پوشش می داد که نشان می دهد اگر کسی بخواهد با تحریم و با حرف زور مارا درگیر کند کشور ما می تواند مقاومت کند.

برادران با بیان اینکه صنعت پیش مردم روسفید است که توانسته هم نیازهای داخلی را رفع کند و هم نیازهای اشتغال را برطرف کند گفت: ظرفیت بی بدیلی در استان زنجان از لحاظ همدلی و همگرایی بین مسئولین استان وجود دارد. کمترین میزان بیکاری متعلق به زنجان است و نباید صنعت و اصناف را جدا ببینیم بلکه باید به عنوان زنجیره ای به هم متصل به آن نگاه کنیم و امتیازاتی که در صنعت هست شامل اصناف هم بشود.

وی با بیان اینکه با نظارتهای غیر هدفمند و موازی کاری در حوزه صنعت و اصناف به جایی نمی رسیم گفت: پروژه‌های مهمی در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید و پروژه‌های توسعه‌ای طراحی شده ۲ برابر ظرفیت فعلی استان است وو پروژه‌های جدید دولت فعلی نیز پیگیری خواهد شد.

تصویری مشخصی از توسعه صنعتی کشور نداریم / در توسعه صنعت دریا کم کاری کرده ایم

مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیزدر این مراسم با بیان اینکه سند توسعه صنعتی کشور مشخص نیست و تصویری ازنقشه توسعه صنعتی کشور نداریم گفت: یکی از اولویت های مجلس برنامه هفتم توسعه است که به هرحال باید پنج سال بعدی را با این برنامه جلو ببریم .

طاهری در خصوص مطالبه رفع موانع قانونی و قوانین نادرست صنعت و تولید و تجارت نیز گفت: ۲۴۵ ماده قانونی در حوزه صنعت و معدن و تولید به صحن مجلس ارسال کرده ایم که فسخ شود.

وی گفت: در کمسیون صنایع و معاون تولید را به سه قسمت اول و وسط و انتهای زنجیره تعریف کرده ایم برای ابتدای زنجیره که تولید کننده کار را شروع می کند قانونی در مجلس در خصوص صدور مجوزهای کسب و کار درحال ابلاغ هست که مثلا دیگر استعلام سوء سابقه نیاز نباشد.

طاهری افزود: از سال ۸۰ که نام گذاری سالها درحوزه اقتصادی و تولید بوده است در دوره های مختلف مجلس کارهای زیادی انجام شده که خروجی آن ۱۱ قانون بوده است که ۳۵ درصد آن اجرا شده و ۶۵ درصد آن اجرایی نشده استو ۹۰ درصد آن مربوط به ضعف در اجرا است نه قانون.

طاهری با بیان اینکه در صادرات و تجارت خارجی ۳۵ دستگاه مستقیم و غیر مستقیم دخیل هستند گفت: یعنی نزدیک به ۳۵ گام مختلف برای صادرات و واردات داریم . در این خصوص یک بخش مربوط به جریان مالی از سمت خریدار به فروشنده است و بحث دیگر تحویل کالااز فروشنده به خریدار است که ۸۸ درصد این کار از طریق دریا انجام می شود. تجارت خارجی ما ۵درصد از طریق ریلی و ۷ درصد جاده ای است.در حالی که در توسعه صنعت دریا کم کاری کرده ایم و ضعف های جدی داریم .

آرمان حالقی عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیزبا بیان اینکه دو موضوع تامین مالی بخش تولید و نرخ تسهیلات در حوزه تولید کشور مطرح است، اظهار کرد: دائما در کشور تورم داریم و نیاز نقدینگی تولید افزایش می یابد. تشنگی تولید بیشتر می شود اما به آن اندازه حجم نقدینگی تامین نمی شود و منابع پیش بینی نمی شود.

خالقی در خصوص تفکیک وزرات صنعت و تجارت نیزگفت: ادغام صنعت و تجارت و معدن کاردرستی نبود ولی اگر قرار است تفکیک کنیم الان زمان مناسبی نیست واین کار حداقل ۲ سال زمان ما را می گیرد.برای اینکه سیاست های تجاری و تولیدی را در امتداد هم قرار دهیم نباید مجددا به پاک کردن صورت مسئله اقدام کنیم.

آرمان خالقی با بیان اینکه اجازه بدهیم اقتصاد بازار کار خودش را بکند گفت: با مداخله دولت در اقتصاد خرد مشکلات اقتصادی ادامه خواهد داشت و مشکلی از معیشت مردم برطرف نمی شود..

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ظرفیت های استان زنجان را در حوزه اقتصادی بالا عنوان کرد و گفت: زنجان در مسیر ابریشم قرار دارد و نیروی انسانی نخبه ای دارد. با اتکا به نیروهای نخبه اقتصادی که در زنجان حضور ندارند می توان سرمایه های خوبی در این استان جذب کرد.

استان زنجان در تحقق درآمدهای مالیاتی موفق عمل کرده است

محسن افشارچی استاندار زنجان نیز با بیان اینکه نیازمند یک تصویر بزرگی از شرایط کشور در حوزه صنعت و معدن و تجارت دهستیم که بدانیم کجا هستیم و کجا باید تمرکز کنیم و انرژی بگذاریم گفت: سعی من این است که براساس آمار و وضعیت کشور حرکتمان را تنظیم کنم .

افشارچی گفت:وضعیت امروز مشتاق تغییر در پارادایم حرکت اقتصادی کشور است . برای مدیرانی که به فکر اعتبارات استانی هستند ولی کشور دراین شرایط پیشرفت نمی کند رشد اقتصادی در ذهنیت ها باید تغییر کند و به سمت اقتصاد غیر نفتی با پشتیبانی نفت حرکت کند.

وی با بیان اینکه استراتژی کشور در حال حاضر از رفع تحریم به مقابله با تحریم تغییر کرده است گفت: تجارت خارجی استان زنجان ۲۵.۵ میلیارد دلار در سه ماهه سال جاری بوده است که این یعنی صنعتکار کا به نوعی حمایت شده است البته که این حمایت کامل نیست . همچنین ۳.۵ میلیون تن ترانزیت داخلی در سه ماهه نخست سال محقق شده که ۳۰ درصد افزایش دارد.

افشارچی گفت: در حوزه مالیات هم اتفاق دیگری افتاده است .سال گذشته ۴ هزار و ۲۰۰  میلیارد تومان مالیات وصول شده است و خوشبختانه استان زنجان در تحقق درآمدهای مالیاتی موفق عمل کرده است. از محل وصول بخشی از مالیات در استان پرداختی های خوبی به شهرداری ها و دهیاری های استان زنجان انجام شده است.به گونه ای که در بیش از سه ماه اخیر، حدود ۴۵ میلیارد تومان به دهیاری‎‌های استان پرداخت شده است. درمجموع حدود  ۶۲۵ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده، به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان پرداخت شده است و با پیگیری انجام شده این رقم تا نیمه تیر امسال به رقم  ۵۲۵ میلیارد تومان افزایش یافت که ۵۰ درصد بیشتر از کل اعتبارات عمرانی استان است.

استاندار زنجان وضعیت درآمد استان را  نسبت به مصرف، بالاتر اعلام کرد و  گفت: استان زنجان در سال گذشته ۴ هزار و ۲۰۰  میلیارد تومان مالیات داشت که درآمد محسوب شده  و  دریافت بخش عمده آن  هم از صنایع بوده است.

بازگشت ۴۴ واحد تولیدی به صنعت

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این مراسم با بیان اینکه ۴۴ واحد تولیدی در استان به چرخه تولید بازگشته اند، اظهار کرد: میزان اشتغالزایی این واحدها ۸۰۰ نفر بوده است.

وی توسعه صنعتی در غرب زنجان را مورد تاکید قرار داد و گفت: خوشبختانه با آماده کردن زمین برای واگذاری در شهرک صنعتی شهید شهریاری به مساحت ۴۰۰ هکتار با همراهی شرکت شهرک‌های صنعتی استان، عملیات اجرایی ۵ پروژه بزرگ با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه برای نخستین بار در هفته دولت خط انتقال پساب تصفیه شده شهر زنجان به شهرک صنعتی افتتاح خواهد شد، تاکید کرد: یکی از واحدهای شهرک صنعتی به این طرح خواهد پیوست که اقدام مهمی محسوب می شود، چون استفاده از آب خروجی تصفیه‌خانه شهری مدت‌ها جزو دغدغه‌های چند ساله مردم استان زنجان بود.

وی  اتصال شهرک صنعتی اشراق به خط ریلی راه آهن را اقدام مهمی در توسعه صنعتی زنجان برشمرد و اظهار کرد: با تحقق این مهم بسیاری از مشکلات حمل و نقل به دلیل موقعیت شهرک صنعتی رفع خواهد شد. این اتفاق مزیت های مهم اقتصادی برای شمالغرب زنجان خواهد داشت. اتصال شهرک صنعتی به راه‌آهن سراسری باید با سرعت انجام شود تا زنجان را به محل بهتری برای زندگی تبدیل کنیم. برآورد اولیه ما این است که تا پایان سال حداقل ۸۰۰۰ میلیارد تومان از پروژه‌های در دست اجرا به بهره‌برداری برسد.

نیازی به تصویب قوانین جدی نیست ، همین قوانین دست و پاگیر قبلی اصلاح و در صورت نیاز حذف شود کافی است

سجاد نباتچیان، رییس خانه صنعت و معدن استان زنجان نیز با بیان اینکه باید قبول کنیم که تولیدکننده‌ها در این شرایط جنگی، سربازان این حوزه هستند پس نباید با ارایه آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین مزاحم در مسیر فعالیت آنها مانع ایجاد شود. پس از بررسی موشکافانه،  این قوانین مزاحم و دست و پاگیر تولید باید حذف شوند.
نباتچیان گفت: بسیاری از تولیدکننده‌ها و فعالان اقتصادی به علت مشکلات بانکی در عرصه تجارت بین‌المللی و قطع دسترسی به سوئیفت، ضربات سنگینی خورده اند و به اعتقاد ما، مسئولان ملی خیلی بهتر از ما تولیدکننده‌ها، می‌دانند که مشکلاتمان در کجا و کدام بخش است.
نباتچیان با مقایسه افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران و افزایش ۱۰ درصدی دستمزد کارمندان دولت اظهار داشت: این افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران با احتساب بیمه آن‌ها برای کارفرمایان بسیار گران تمام شد و د رعین حال فرقی هم به حال معیشت کارگران نداشت و فقط از جیب تولیدکننده رفت.
نباتچیان تاکید کرد: آنچه که باید به آن پاسخ داده شود این است که چرا زمانی که دولت کافرما است افزایش حقوق کارمندانش ۱۰درصد است اما زمانی که بخش خصوصی و تولیدکننده، کارفرما می شود خیلی بیش از این میزان است.
وی با اشاره به لزوم حرکت دولت به سمت اصلاح نظام مالیاتی و ایجاد نظامات جدید مالیات درآمدی گفت: اصلاح نظام مالیاتی هم باید به گونه ای باشد که هزینه عملیاتی کمتری داشته و شفافیت را هم هزینه‌دار نکند.بسیاری از تولیدکنندگان بر این باور هستند که به دلیل مشکلات فراوان اخذ مالیات بر ارزش افزوده علاوه بر هزینه بالای تجهیزات فنی و نیروی انسانی، تولیدکننده را هم متحمل هزینه دفاتر مالیاتی می‌کند. 
 نباتچیان، با انتقاد از پرداخت ۹ درصد ارزش افزوده توسط تولیدکننده گفت: مشتری در مواجهه با الزام پرداخت ۹ درصد ارزش افزوده، نه کالا را می‌خواهد و نه ارزش افزوده را  پرداخت می‌کند. دولت و مسئولان ذیربط باید راهکاری ارائه ‌دهند تا ارزش افزوده هر کالا  موقع خرید در فروشگاه از خریدار دریافت شود .این فرآیند را تولیدکننده نباید طی کند چون تولیدکنندگان مالیات‌چی نیستند و نمی توانند کار دارایی را انجام دهند. 
رییس خانه صنعت و معدن استان زنجان، با تاکید بر اینکه قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نیز ضربه مهلکی بر پیکر اقتصاد زنجان زد اظهارداشت: این قانون در هیچ استانی به سختی زنجان اجرا نشد بطوریکه حتی برخی از کارمندان اداری ما نیز مشمول این قانون شدند این قانون باعث شده است که سرمایه‌گذاری چندین ساله یک صنعت‌گر برای آموزش و  افزایش توان تخصصی یک کارگر به هدر رود.

وی خطاب به نمایندگان مجلس نیز گفت: نیازی به توصیب قوانین جدید در بخش صنعت نیست اگر همین قوانین دست و پاگیر قبلی اصلاح و در صورت نیاز حذف شود کافی است .

در پایان این مراسم صنعتگران و اصناف و معدنکاران برگزیده معرفی و تجلیل شدند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست