• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۵-۲۲
  • شناسه خبر: 28566

درصد تسهیلات مسکن برای دهک‌های یک تا سه پایین خواهد آمد/۸۰ درصد واریزی‌های نهضت ملی مسکن توسط مردم انجام شده است

۸۰ درصد مردم واریزی های خود را تا به این مرحله انجام داده اند و به ۲۰ درصد باقی مانده نیز فرصت ۱۰ الی ۱۵ روزه برای واریز داده می‌شود.همچنین رقم تسهیلات ۱۸ درصد برای دهک‌های یک تا سه پایین خواهد آمد، اما در این تورم ۴۰ در ...

فاطمه عسگری_ یکی از وعده‌های دولت سیزدهم احداث سالانه یک میلیون مسکن در طول سال در واقع احداث چهار میلیون مسکن در چهار سال دولت خواهد بود و عزم جدی برای احداث مسکن در سطح کشور ایجاد شده که طبق گفته مسئولان خوشبختانه استان زنجان در این امر از تمامی استان‌های کشور پیشرو بوده است، در واقع طرح جهش تولید مسکن یکی از طرح‌های خوب مجلس برای خانه‌دار کردن اقشار مختلف جامعه به ویژه دههکهای پایین جامعه است و خوشبختانه دولت با عنوان طرح جهش تولید مسکن اقدام به اجرای آن کرده است‌. در استان زنجان هم پروژه‌های طرح نهضت ملی با شتاب بیشتری در حال انجام است و سهمیه استان زنجان در چهار سال احداث حدود ۷۰ هزار واحد مسکن است که ۵۰ هزار واحد در شهر و ۲۰ هزار واحد در روستاها است و در حال حاضر ۱۷ هزار مسکن در حال ساخت و ساز است.

پروژه‌های مسکن ملی زنجان در قسمت شرقی که به۱۳ پروژه تقسیم می‌شود اعم از کوی زنگان به وسعت ۸۶ هکتار ، شامل چهار پروژه ( m۱ ،m۲ ،m۵ m۶) ،پروژه ۳۶۸ واحدی، پروژه ۱۴۴ واحدی و نهایتاً پروژه ۲۸۲ واحدی خاتم‌الانبیاء است، پروژه برکت ۱۹۲ واحدی واقع در کوی نصر ،پروژه غرب زنجان شامل دو پروژه کوی زیتون و کوی ثمین است.
اما در این میان برخی ثبت نام کنندگان از درصد تسهیلات، مبلغ اقساط ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان و مدت زمان کوتاه واریز بین اقساط گلایه مند بودند. یکی از ثبت نام کنندگان گفت، با توجه به تسهیلات ۱۸ درصد که واریز اقساط آن نیز بسیار مشکل است اگر طبق گفته مسئولان این مسکن حمایتی، از محرومان است چرا با ۱۸ درصد وام می‌دهند. یکی دیگر از شهروندان با اشاره به حقوق خود که ماهانه ۶ میلیون تومان است گفت، چگونه هر چند ماه یکبار ۴۰ میلیون قسط واریز کنم که بسیار سخت این کار را انجام می‌دهم و یکی دیگر از شهروندان افزود، اگر بنا بود ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان پول داشتیم می‌توانستیم به صورت آماده خانه خریداری کنیم زیرا هر چهار ماه یکبار ۳۰ میلیون باید واریز داشته باشیم.
و برخی دیگر نیز به روند کندی پروژه‌ها گلایه‌مند بودند که از جمله آنها واحدهای کوی فرهنگ، الهیه بود که ساخت و ساز‌ها به کندی انجام می‌شود.

مسعود بیات منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ، در برنامه مطالبه شبکه اشراق اظهار کرد: در دولت قبلی پروژه اقدام ملی مسکن شروع شد و تا زمان تامین زمین، انجام ثبت‌نام‌ها و انتخاب پیمانکار با آخرین روزهای دولت قبل مواجه شد و در حقیقت قانون جهش تولید مسکن سال گذشته توسط مجلس مصوب و ابلاغ شدو پروژه‌های قبلی باقانون جهش تولید مسکن تطبیق شد، و با یک نام به عنوان نهضت ملی مسکن در قالب ۴ میلیون مسکن در کشور برنامه‌ریزی شد.

برنامه ریزی برای ۷۰ هزار واحد مسکن
وی افزود: طبق برش جمعیتی سهم استان زنجان، ۵۰ هزار واحد بود و اگر بخواهیم برای چهار سال برنامه‌ریزی کنیم باید طبق افق بلندتری برنامه‌ریزی شود، به همین دلیل ۴۰ درصد از حجم این برنامه را بالا بردیم که بر طبق آن ۷۰ هزار واحد برنامه‌ریزی شد، تا حداقل به کف ۵۰ هزار واحد برسیم.

بیات منش عنوان کرد: اگر ۵۰ هزار واحد در استان کار شود طبق برش استانی، ۴ میلیون واحد کار خواهد شد ولی‌طبق برنامه‌ریزی‌ها برای ۷۰ هزار واحد برنامه‌ریزی شده است که در قالب آن ۵۰ هزار واحد در شهرها و ۲۰ هزار واحد در روستاها در قالب نوسازی و بازسازی خانه‌ها و بافت‌های فرسوده روستایی است که ساخت آن بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به طرح خود مالکی زمین و باسازی بافت‌های فرسوده در ساخت مسکن گفت: این طرح در ۲۱ شهر اجرا خواهد شد و طوری برنامه‌ریزی شده که در حدود ۱۳ هزار واحد از طریق تسهیلات و مزایای که داده خواهد شد هر ساله ۳ هزار واحد با توجه به اینکه زمین در اختیار دارند توسط خود مردم بازسازی یا ساخته شود.

تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهر زنجان ۳۵۰ میلیون تومان تعیین شده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، ابراز داشت: تسهیلات برای طرح خود مالکی ۳۵۰ میلیون تومان برای هر واحد و در بافت‌های فرسوده ۴۰۰ میلیون تومان است که یکی از مزایای بافت‌های فرسوده این است که ۲۰۰ میلیون تومان آن با ۹ درصد محاسبه می شود.

وی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها تامین زمین ۹۹ ساله ، ۳۷ هزار واحد بر عهده سازمان راه و شهرسازی است و طبق ثبت نامی در سامانه، برنامه ۷۰ هزار واحد تقریباً بالای ۹۰ درصد محقق شده فرض شده است. که ۲۳ هزار واحد سهم شهر زنجان است.

بیات منش گفت: از ۳۷ هزار واحد زمین ۳۰ هزار واحد تامین شده است و تا پایان سال پیمانکار ۳۰ هزار واحد نیز مشخص خواهد شد و پیمانکار ۱۸ هزار واحد انجام شده که در حال ساخت و ساز هستند و در شرف انتخاب پیمانکار برای ۱۲ هزار واحد هستیم و تامین زمین نیز برای ۷ هزار واحد تا پایان سال ۱۴۰۴ انجام خواهد شد.

وی در خصوص ثبت نامی های جدید عنوان کرد: در حال حاضر ۲۴ هزار واحد زمین در شهر زنجان تامین شده است و با توجه به دارا بودن ظرفیت برخی شهرها از جمله هیدج، آببر دندی ثبت نامی جدید انجام شد.

توزیع متوازن مسکن در سطح شهر

وی افزود: در آمایش سرزمین باید مراقب باشیم که رشد مسکن در شهرها و روستاها به صورت متوازن اتفاق بیفتد و باعث مهاجرت جمعیت به شهرها نشود و تلاش داریم در شهرهای کوچک سیاست‌های تشویقی بالا برود، تا بتوانیم شهر های کوچک را تقویت کنیم از جمله در شهر‌های نیک‌پی، زرین آباد قصد داریم واحدهای یک طبقه و ویلایی ساخته شود و این یک فرصت مناسب حتی برای متقاضیانی که در شهر زنجان هستند و یا در شهرهای دیگر می‌خواهند از مشوقات استفاده کنند است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: زمان اولین قرارداد پروژه پاییز ۹۹ بود و زمان پروژه‌های m۱و۲m در اسفند ۹۹و پروژه‌ کوی زیتون آخر سال گذشته قرارداد آن بسته شده است و طبق استاندارد زمان سپری‌شده برای تامین زمین ، اخذ پروانه، خرید مصالح و مشاوره و انتخاب پیمانکار ۶ ماه بود.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه پروژه ها در حجم بالایی ساخته می‌شوند دو سال و نیم زمان ساخت پروژه‌ها است و در حال حاضر طبق برنامه زمان‌بندی هیچ پروژه عقب افتاده‌ای نداریم.

بیات منش با اشاره به گلایه مندی متقاضیان از عدم پیشرفت پروژه m۲ گفت: در اسفند ماه سال ۹۹ قرارداد این پروژه یک هزار و ۱۴۴ واحدی با پیمانکار بسته شده است که طبق پیش بینی‌ها زمان ساخت آن دو سال و نیم است و هر متقاضی که پول خود را به موقع واریز کرده می‌تواند در شهریور ۱۴۰۲ واحد خود را تحویل بگیرد.

وی به هزینه پروژه‌ها اشاره و ابراز داشت: با توجه به عدم ثبات قیمت‌ها و با توجه به تورم رقم مشخصی برای پایان کار واحدها وجود ندارد و تلاش‌می‌شود پروژه‌ها با کمترین قیمت و کیفیت بالا ساخته و در اختیار مردم قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در خصوص تسهیلات گفت: ۲۰۰ هزار واحد کل سهم بانک مسکن در کشور بود و با توجه به جمعیت استان که ۱.۲ دهم درصد کل کشور است، تلاش داریم سهم استان‌های که نتوانسته‌اند در زمینه مسکن ملی کاری انجام دهند را جذب کنیم و از بانک‌های دیگر استان درخواست همکاری با بانک مسکن را داریم، که بانک‌های تجارت، ملی و ملت اعلام آمادگی کرده‌اند، و همچنین رقم تسهیلات ۱۸ درصد برای دهک‌های یک تا سه پایین خواهد آمد، اما در این تورم ۴۰ درصدی قطعا ۱۸ درصد عددی نخواهد بود.

وی در خصوص قیمت واحدها بیان کرد: قطعا بعد از تکمیل شدن واحدها قیمت آن در این بازار بالا خواهد رفت و از متقاضیان درخواست دادیم به سمت فروش نروند.

۸۰ درصد واریزی‌ها توسط مردم انجام شده است

بیات منش خاطر نشان کرد: ۸۰ درصد مردم واریزی های خود را تا به این مرحله انجام داده اند و به ۲۰ درصد باقی مانده نیز فرصت ۱۰ الی ۱۵ روزه برای واریز داده می‌شود، و در برخی موارد نیز مجبور به اخطار هستیم تا واریزی‌ها به موقع انجام شود تا کار پروژه‌ها سریعتر پیش رود، اما تا به این لحظه شخصی به خاطر عدم واریزی حذف نشده است.

وی در خصوص تامین زیرساخت واحدها بیان کرد: تامین اعتبار زیرساخت‌ها بر عهده دولت و سازمان برنامه و بودجه است و طبق قانون مصوب مجلس بر عهد صندوق ملی مسکن است و سازمان راه و شهرسازی نیز عضوی از این صندوق است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: خوشبختانه طرح نهضت ملی مسکن در تمام شهرستان‌های استان در حال انجام است و قطعاً پس از پایان این طرح بسیاری از جوانان صاحب خانه خواهند شد و قیمت مسکن نیز در جامعه روند کاهشی به خود خواهد گرفت.

ممنوع بودن امتیاز خرید و فروش مسکن ملی

وی در ادامه تصریح کرد: خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکن ملی ممنوع اعلام شده، اما دلالان و سودجویان با توجه به اینکه می‌دانند در آینده این پروژه‌ها با تکمیل شدن سود زیادی خواهد داشت با کمترین قیمت اقدام به خرید و فروش این واحدها به صورت قولنامه‌های غیر رسمی می‌کنند که با ورود دادستانی و دادن اخطارهای لازم به اصناف، اداره ثبت و دفاتر رسمی اعلام شده که خرید و فروش‌ها غیرقانونی است و تلاش داریم جلو این موضوع گرفته شود.

زیرساخت‌های پروژمسکن ملی منتظر تامین اعتبار است

علی رضا جزء قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، در خصوص زیرساخت‌های پروژه های مسکن ملی گفت: با توجه به پروژه‌های انجام شده در شهر زنجان و با توجه به کمبود بارش‌های چند سال اخیر، که با کمبود آب مواجه هستیم، پروژه‌های جدید نیازمند برنامه‌ریزی‌ دقیق برای تاسیسات جدید است و امیدواریم که با بارندگی‌های پیشرو، کمبود آب را جبران شود، اما برای انتقال آب به پروژه‌ها نیاز به تاسیسات جدید است که آن هم نیازمند تامین مالی است.

وی بیان کرد: در قانون جهش تولید مسکن، در ماده ۳ پیش‌بینی شده است که از محل اعتبارات صندوق ملی مسکن بخشی از اعتبارات برای تامین زیرساختی این پروژه‌ها اختصاص یابد که تا به امروز این کار انجام نشده است.

جزء قاسمی گفت : طراحی پروژه‌ها آماده شده و مطالعات انجام شده و برخی از پروژه‌های کوچک شروع شده اما برای ادامه کار منتظر تامین اعتبار و منابع مالی هستیم تا کارها با سرعت جلو رود.

با این تفاسیر در این بازار لجام‌گسیخته مسکن امید می‌رود مسئولان طبق وعده‌های خود هر چه زودتر ساخت ملی مسکن را به پایان برسانده و به متقاضیانی که، بیشتر از دهک‌های پایین جامعه هستند تحویل دهند تا شاید کمی از قیمت‌های سرسام‌آور اجاره بها یا خرید و فروش ملک کاهش یابد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست