• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۵-۳۰
  • شناسه خبر: 28697

پرورش ماهیان زینتی؛ صنعتی سودآور برای جوانان جویای کار/ فعالیت ۱۱ واحد پرورش و تکثیر ماهیان زینتی در زنجان

پرورش ماهیان زینتی، علاوه بر اشتغال زایی و معکوس کردن موازنه واردات و صادرات، در حفظ تنوع زیستی، بهداشت روانی، سرگرمی و افزایش جاذبه‌های توریستی موثر بوده و از این طریق نقش به سزایی در رونق اقتصادی بسیاری از کشور‌های توس ...

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» امروزه بیکاری جوانان به معضلی بزرگ برای خانواده‌ها تبدیل شده و بسیاری از این جوانان با وجود داشتن تحصیلات دانشگاهی به امید به دست آوردن شغلی متناسب با رشته تحصیلی و اکثرا پشت میز نشینی روز‌ها را با بیکاری سپر می‌کنند.
در حالی که در بسیاری از حوزه‌ها برای راه اندازی یک کارگاه و واحد تولیدی به سرمایه چند میلیونی و یا حتی چند میلیاردی نیاز است، اما باید گفت که صنعت پرورش ماهیان زینتی یکی از حوزه‌هایی است که در آن می‌توان با سرمایه اندک و در مکان محدود حتی در منازل و به صورت مشاغل خانگی دست به تولید زده و برای چندین جوان جویای شغل زمینه اشتغال فراهم ساخت.
این بخش احتمالاً در آینده مورد حمایت بیشتر دولتمردان نیز قرار خواهد گرفت چرا که پرورش ماهیان زینتی، علاوه بر اشتغال زایی و معکوس کردن موازنه واردات و صادرات، در حفظ تنوع زیستی، بهداشت روانی، سرگرمی و افزایش جاذبه‌های توریستی موثر بوده و از این طریق نقش به سزایی در رونق اقتصادی بسیاری از کشور‌های توسعه یافته امروزی داشته است.

آقای محمدی یکی از پرورش دهندگان ماهی زینتی در استان است، جوانی با انگیزه و علاقه مند به حرفه ی پرورش ماهی، او می‌گوید: از سال ۸۵ به صورت غیر حرفه‌ای کار خودم را آغاز کردم و پس از گذراندن دوره‌های پرورش ماهیان زینتی در شیلات استان زنجان و اخذ چندین مدرک توانستم از سال ۹۰ به صورت حرفه‌ای وارد بازار کار شوم.
وی گفت: در دهه های گذشته به این حوزه توجه چندانی صورت نمی گرفت، حتی مردم نیز استقبال کمی برای نگهداری ماهی های زینتی داشتند اما خوشبختانه در این چند سال اخیر نگهداری ماهی‌های زینتی در محل کار و خانه‌ها بیش از پیش باب شده است .
به گفته محمدی طرفداران ماهیان زینتی در استان زنجان نسبت به سال‌های گذشته استقبال خوبی از نگهداری این گونه ماهیان دارند و این خبر از رونق این حرفه را می دهد.
این جوان خوش ذوق زنجانی در ادامه گفت: وجود ماهیان زینتی در خانه نه تنها زیبایی خاصی به محیط می بخشد بلکه برای سلامت خانواده‌ها و پیشگیری و درمان بیماری‌های روحی و روانی نیز بسیار موثر است.
محمدی تاکید کرد: بازار ماهیان زینتی دارای تنوع زیاد است و تولیدکنندگان برای بقا در این رقابت، ناگزیر به بهره گیری از دانش روز و روش‌های جدید هستند.
فعالیت ۱۱ واحد پرورش و تکثیر ماهیان زینتی در زنجان
سهرابی کارشناس مسئول تکثیر و پرورش امورشیلات و امور آبزیان استان زنجان با اشاره به این که ۱۱ واحد پرورش و تکثیر ماهیان زینتی فعال است گفت: در این حوزه ۲۱ نفر بصورت مستقیم مشغول به کار هستند که تعداد شاغلین غیر مستقیم به تبع بیشتر از این آمار ذکر شده است.
وی در ادامه گفت: تولید ماهیان زینتی درکنار انواع آبزی دراستان از رغبت خوبی برخورداراست به طوری که در سال گذشته ۸۳۰ هزار قطعه ماهی زینتی در این استان تکثير وپرورش شده است.
کارشناس مسئول تکثیر و پرورش امورشیلات و امور آبزیان استان با اشاره به این که گلدفيش، آنجل، گوپي ، سوزاتيل دم شمشيري، سوروم ، ماكرو، تترا، پنگوسی و ديسكاس از جمله انواع ماهیان زینتی تولید شده در استان هستند اظهار کرد: استان های تهران قزوین و شهرهای شمالی کشور خواهان ماهیان تولید شده ی استان زنجان هستند.
وی خاطر نشان کرد: اگرهمه مراحل تولید ماهیان زینتی به نحومناسب مورد توجه قرارگیرد بیش از ۴ برابر سود را عائد تولید کننده می کند.
پرورش ماهیان زینتی در سایه مشکلات
در گوشه ای دیگر از شهر جوانی با انگیزه و خوش ذوق بزرگترین مرکز تولید انواع ماهیان زینتی در زنجان را راه اندازی کرده، اما این روزها حال این مرکز تولید و تکثیر خوش نیست.
آقای ایلیایی تا همین چند سال اخیر به مدد کسب تجربه های مختلف در این زمینه، مزرعه تولید و پرورش ماهیان زینتی خود را گسترش می دهد و چندین شهروند زنجانی به برکت همین ایمان قوی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم صاحب شغل شده بودند اما حالا این مزرعه در سکوت خاک می خورد و دیگر خبر از تولید نیست.
از او علت را که پرسیدم گفت: موانعی بر سر راه تولیدش قرار گرفته که به ناچار باید صبوری کند تا این مشکل نیز همانند دیگر مشکلات گذشته رفع گردد.
این پرورش دهنده با بیان این که در این مسیر طعم شکست را بارها چشیده اما با عزم و اراده ای راسخ و ایمانی قوی توانسته تا دوباره شروع کند گفت: این بار هم در تلاش هستم تا مرکز تولیدی خود را از تجاری به کشاورزی تبدیل کنم و این مانع را نیز از سر راهم بردارم و بتوانم مجدد جوانان بیکار شده را صاحب شغل کنم.
ضرورت معرفی محصول تولیدی استان به کشورهای همسایه به منظور صادرات
کارشناس مسئول تکثیر و پرورش امورشیلات و امور آبزیان استان به اقدامات شیلات استان به منظور رونق این حوزه هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با اعطای تسیهلات و کاهش بروکراسی اداری توانسته ایم تا در مسیر جذب علاقه مندان به این حرفه ی درآمد زا، قدم های خوبی برداریم.
به گفته سهرابی در حال حاضر صادرات ماهیان زینتی تولید و تکثیر شده به صورت خیلی محدود و وغیر مستقیم انجام می شود، که البته در صورت معرفی محصول تولیدی استان به کشورهای همسایه، امکان صادرات بخش عمده‌ای از ماهیان زینتی مرغوب این استان وجود دارد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست