• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۶-۰۸
  • شناسه خبر: 28909

بخش زنجانِ پروژه دوخطه کردن راه آهن زنجان امسال به اتمام می رسد/ برنامه محور شدن و رشد اقتصادی کشور از مهم دستاوردهای دولت است

پروژه دوخطه کردن راه آهن یکی از پروژه های مهم استان است که با تمام مشکلات مربوط به اعتبار،در هر صورت بخش زنجان امسال تمام خواهد شد گفت: این پروژه ۱۷۳ کیلومتر از قزوین تا زنجان است که به چهار قطعه تقسیم و به ۴ پیمانکار ...

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» رامین میرزایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه وظیفه اصلی این سازمان،برنامه ریزی و بودجه ریزی و نظارت است گفت: اما از نظر ما کار این سازمان پایشِ رصد توسعه استان است.

میرزایی گفت: هماهنگی و راهبری نظام برنامه ریزی استان، برنامه ریزی به منظور تحقق قدرالسهم استان از GDP کل کشور و تعیین ارزش افزوده بخش های مختلف اقتصادی یا تهیه نقشه راه رشد اقتصادی استان،برنامه ریزی برای کاهش نرخ بیکاری و برنامه ریزی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی و توسعه صادرات غیر نفتی،پیاده سازی و نظارت بر اجرای طرح آمایش سرزمینی براساس ضوابط ملی ابلاغ شده،هماهنگی با تغییر ساختار بودجه مبتنی بر رشد اقتصادی،مدیریت بهینه بر مصرف و اثرگذاری و اثربخش کردن بودجه در استان،تهیه و تدوین برنامه های توسعه استان و شهرستانها، تهیه و تنظیم و توزیع و ابلاغ و مبادله موافقت نامه و تخصیص، نظارت فنی و مالی بر اجرای طرحهای عمرانی استانی و ملی، بررسی و تایید صلاحیت و رتبه بندی و ارزشیابی و حل بعضی اختلافات پیمانکارن و مشاوران، راهبری و اجرای فعالیت های آماری استان،دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان و دبیر اقتصاد و اشتغال و سرمایه گذاری و دبیری کارگروه آبفن، تهیه نقشه و بروزرسانی آن و نماینده سازمان امور اداری و استخدامی از جمله وظایفی است که رسما به عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است .

رامین میرزایی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، اعتبارات عمرانی سهم استان زنجان ۵۲۵ میلیارد تومان است گفت: از ۳درصد درآمد حاصل از فروش نفت و گاز ۲۱۴ میلیارد تومان سهم استان زنجان است و اعتبارات توازن نیز در دوبخش استانی و ملی ۳۹۵ میلیارد تومان است که ۱۹۷ میلیارد تومان در استان و ۱۹۷ میلیارد تومان ملی است که با نظر ما هزینه می شود.

وی افزود: اعتبارات عمرانی ملی به نام استان زنجان ۳۳۹ میلیارد تومان است و منبع پنجم هم اعتبارات بین استانیِ زنجان است که ۳۵۶ میلیارد تومان است ومنبع ششم هم اعتبارات محرومیت زدایی است که ۳۲۱ میلیارد تومان است که ااعتبارت محرومیت زدایی فقط در بخش راه روستایی و راه عشایری و آب روستایی و بهداشت و مدارس و بازآفرینی شهری و آبخیزداری و قنوات قابل هزینه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه جمع شش منبع اعتبارات عمرانی استان در سال ۱۴۰۱، ۲ هزار و صد و پنجاه و یک میلیارد تومان است گفت: این مبلغ دراختیار شورای برنامه ریزی بوده و با نظر این شورا توزیع شده و تقریباً ۷۰ دستگاه اجرایی در این میزان اعتبار ذینفع هستند.

وی گفت: اولویت هایی که برای توزیع این اعتبارات در نظر گرفته شده است آب شرب روستایی و شهری، احداث مدارس در مناطقی که با کمبود مدرسه مواجه هستند مخصوصا در شهرکهای اقماری زنجان،عمران شهری و روستایی،زیرساخت های صنعتی و کشاورزی، تکمیل فضاهای ورزشی و نگهداری بهینه آنها، توجه به راههای اصلی و فرعی و روستایی است .

میرزایی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم این است که برای اولین بارتصمیم گرفته شد ده درصد از اعتبارات استانی جدول ده، برای شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته شود گفت: بر این اساس ۴۵ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی استانی را برای این امر اختصاص داده شده که ۱۵ میلیارد آن مربوط به حمایت از دانش بنیان در بخش کشاورزی،۱۵ میلیارد مربوط به دانش بنیان در بخش صنعت و ۱۰ میلیارد هم مربوط به خدمات(بازرگانی) و ۵ میلیارد تومان هم به دانش بنیان در آموزش فنی و حرفه ای اختصاص خواهد یافت.

رامین میرزایی در خصوص اعتبارات جاری و اعتبارات هزینه ای استان نیزگفت: بودجه جاری استان ۵۶۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده است وشامل حقوق و مزایای پرسنل و امور جاری مثل آب، برق و گاز و سوخت و اینترنت و مباحث فرهنگی و اجتماعی است که مربوط به ۲۴ دستگاه تابع نظام بودجه استان است و بقیه دستگاه ها از طریق ملی هزینه های جاری خود را دریافت می کنند. دستگاه های ملی نیز طبق برآورد ما نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان ازطریق ملی دریافت می کند.

وی گفت: درآمد استان در پایان سال ۱۴۰۰، ۴ هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان بوده است که برای سال۱۴۰۱، ۶هزار میلیارد تومان برای استان زنجان پیش بینی شده است .

میرزایی با بیان اینکه سال گذشته اتفاقی در بودجه افتاد که براساس آن راهبری اجرای استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی مبتنی بر عملکرد در سطح کشور به زنجان تفویض شد و قرار شد استان زنجان متولی بودجه ریزی عملیاتی در کشور باشد که در اصل فرماندهی ۳۰ سازمان مدیریت در استانها با زنجان است که اتفاق خوبی برای زنجان است که وظیفه مهم معاون رییس جمهور به استان زنجان واگذار شده است .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در خصوص سند آمایش سرزمینی نیز گفت: این سند در سال ۱۳۹۹ همراه با اسناد کشوری به تصویب شورای عالی آمایش رسید و رئوس آن اهداف بنیادین توسعه فضای استان، نقش استان درتقسیم کارملی و منطقه ای و چشم انداز توسعه استان و چشم انداز کلان نظام فضای استان است.

میرزایی با بیان اینکه استان زنجان را در سند آمایش استان به ۵ منطقه برنامه ریزی تقسیم کرده ایم که منطقه اول شامل زنجان،ابهر،خرمدره و سلطانیه، منطقه دوم طارم، منطقه خدابنده و ایجرود ، منطقه چهارم ماهنشان و منطقه پنجم قسمتی از شهرستان زنجان تا نیک پی است گفت: سند آمایش سرزمین یک سند بالادستی است تمام دستگاه های اجرایی در تمام تصمیمات باید براساس آن اقدام کنند.

وی گفت: استان زنجان با مساحت ۲۲ هزار و ۱۶۴ مترمربع رتبه ۲۰ کشور از نظر وسعت را داریم و جمعیت یک میلیون و  ۵۷ هزار نفر است که برآورد سازمان برای ۱۴۰۱رسیدن جمعیت به آمار یک میلیون و ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ نفر است.

میرزایی در خصوص شاخص تولید ناخالص داخلی استان بر مبنای آمار سال ۹۸ نیز گفت: این شاخص ۳۵ هزار میلیارد تومان برای استان محاسبه شده که رتبه ۲۶ کشوری را داریم. همچنین شاخص سرانه تولید ناخالص ۳۱ میلیون تومان ارزش افزوده است یعنی به ازای هر نفر ۳۱ میلیون تومان تولید انجام می شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان در شاخص کشاورزی رتبه ۲۲، بخش صنعت رتبه ۱۶ و بخش خدمات رتبه ۲۵ را دارا است و هدف سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری ارتقا بخش خدمات در استان است دلیلش هم این است دنبال این هستیم که اقتصاد استان بزرگتر و رونق سرمایه گذاری بیشتر شود که یکی از آن این خدمات گردشگری است .

وی با تاکید بر اینکه علیرغم وجود ظرفیت های گردشگری در استان زنجان، زیرساخت های استان در بخش گردشگری بسیار ضعیف است درحالی که ظرفیت گردشگری استان خیلی بالا است گفت: نرخ بیکاری در استان از بازه سنی ۱۵ سال و بیشتر در سال گذشته براساس نیروی کار ۶٫۵ درصد است و شاخش نرخ مشارکت اقتصادی ۴۵٫۵ درصد و شاخص تورم ۳۶٫۴ درصد است.

میرزاییگفت:یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم این بود که بودجه ریزی را کنار گذاشت و به دنبال برنامه محوری رفت که یکی از آمال هر سازمان برنامه ای است که با برنامه کار کند، براین اساس دولت به سراغ رشد اقتصادی رفت و برای امسال رشد اقتصادی ۸ درصد در ۱۴۰۱(۴٫۵ درصد سرمایه گذاری و ۳٫۵ درصد بهره وری) ابلاغ شد و سهم استان زنجان در رشد اقتصادی ۸٫۷ درصد پیش بینی شده است که به بخش کشاورزی ۷ درصد، بخش صنعت ۱۰٫۹ درصد و بخش خدمات ۷٫۶ درصد به عنوان تکلیف به استان محول شد که قرارشد ۴٫۵ درصد از محل سرمایه گذاری و ۳٫۵ درصد از طریق رشد سرمایه گذاری باشد. و زنجان جزو معدود استانهای بود که بلافاصله برای رشد اقتصادی برنامه نوشت و درآن ۳۷ هزار میلیارد تومان برای ۱۴۰۱ اعتبار نیاز داشت.

وی با تایکد بر اینکه برنامه محور شدن و رشد اقتصادی در کشور از دستاوردهای دولت است گفت: دستاورد دیگر محاسبه رشد شهرستانها است که در رابطه با توسعه یافتگی شهرستانها خیلی تاثیر گذار خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان، برنامه محوری و رشد اقتصادی را از دیگر دستاوردهای دولت عنوان کرد و گفت: در استان زنجان برای ۳٫۵ درصد رشد بهره وری اقداماتی انجام دادیم که شامل توسعه صادرات غیر نفتی، احیای واحدهای تولیدی، تکمیل پنجره واحد سرمایه گذاری، دپوی پسماند روی، توجه به بخش اقتصاد دانش بنیان، توجه به منطقه ویژه اقتصادی است.

وی با اشاره به اجرای برنامه هفتم توسعه که باید از امسال اجرایی می شد گفت: تاکنون ۱۱ برنامه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی در کشور داشتیم که ۵ برنامه قبل از انقلاب و ۶ برنامه بعد از پیروزی انقلاب اجرا شده است که براساس برنامه ریزی متمرکز و جامع بوده است ولی در برنامه هفتم تصمیم بر این است که رویکرد برنامه هفتم برنامه ریزی موضوعی باشد.

میرزایی با تایکد بر اهمیت مشارکتن مردم در ارجای برنامه ها گفت: مشارکت مهم ترین موضوع است و اگر مشارکت و همراهی مردم نباشد هیچ برنامه ای موفقیت آمیز نخواهد بود.

وی با اشاره به سفر رییس جمهور گفت: سفر رییس جمهور به استان زنجان ۱۲۵ مصوبه داشت که ۲۸ مصوبه مربوط به تسهیلات حمایتی و سرمایه گذاری و ۱۹ مصوبه مربوط به مجوزها و پیگیری های خاص و ۷۸ پروژه بزرگ مقیاس بود و میزان اعتبار عمرانی مصوبات سفر  ۴ هزار و ۷۶ میلیارد تومان بود که ۸۰۷ میلیارد تومان تخصیص و ابلاغ شده و همه پروژه های مصوب فعال هستند و ۶هزار ۶۶۴ تومان هم از محل سرمایه گذاری تسهیلاتی به استان کمک شد و

وی در خصوص پروژه دوخطه کردن راه اهن نیز با بیان اینکه یکی از پروژه های مهم استان است که با تمام مشکلات مربوط به اعتبار، در هر صورت بخش زنجان امسال تمام خواهد شد گفت: این پروژه ۱۷۳ کیلومتر از قزوین تا زنجان است که به چهار قطعه تقسیم و به ۴ پیمانکار واگذار شده است و عملیات عمرانی قطعه اول ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده و قطعه دوم ۸۷ درصد و قطعه سوم ۸۶ ردصد پیشرفت دارد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست