• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۷-۰۲
  • شناسه خبر: 29089

اولویت ما برخورد قاطع با موقوفه خواری است/ قبرستانهای متروکه در حیطه اوقاف است نه شهرداری

اولویت ما برخورد قاطع با موقوفه خواری است و از هیچ تلاشی در رفع تصرفات موقوفات دریغ نخواهیم کرد. برخی مسئولان در خصوص جایگاه وقف سکوت کردند در حالی که حمایت از جایگاه وقف موجب افزایش درآمد موقوفات و افزایش خدمت رسانی ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمدتقی فاتحی نژاد رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان اظهار کرد: در شهرستان زنجان ۵۲۳ مورد موقوفه با ۱۱۴۹ رقبه وجود دارد همچنین ۱۷۲ مسجد شهری و ۴۴۵ مورد مساجد روستایی در زنجان هست که در مجموع ۶۳۷ مورد اماکن اسلامی شهری و روستایی در استان وجود دارد.

فاتحی نژاد با بیان اینکه سال گذشته درآمد موقاف ۱۵ میلیارد و ۹۲۷ میلیون  تومان بود که ۱۸ میلیارد و ۷۶۲ میلیون تومان اجرای نیت شده است گفت: در ۶ ماهه امسال نیز ۱۶ میلیارد و ۷۶۲ میلیون تومان درآمد موقوفات بوده است که ۱۲ میلیارد و ۲۷ میلیون تومان اجرای نیات شده است.

وی اجرای طرح آرامش بهاری در نوروز، طرح نشاط معنوی در تابستان، طرح ولایت علوی در دهه امامت و ولایت، طرح بصیرت عاشورایی در محرم و صفر و طرح یاس نبوی ، برپایی گفتمان های انقلاب، کرسی های تخصصی، اجرای برنامه در مناسبت های انقلاب، برپایی کلاس های سبک زندگی، برگزاری جلسات تفسیر و مفاهیم قران مجید، برپایی غرفه سبک زندگی برای تحکیم بنیان خانواده در اماکن مذهبی را از برنامه های اوقاف و امور خیریه زنجان در طول سال عنوان کرد.

فاتحی نژاد گفت: موازی کاری یکی از آسیب های مراکز فرهنگی استان است و وجود مراکز فرهنگی متعدد با رسالت های تقریباً مشابه باعث اتلاف وقت و بودجه های فرهنگی و از بین رفتن اعتماد مردم می شود.

وی با بیان اینکه بالا بودن هزینه کارهای فرهنگی کفاف برنامه های ما را نمی دهد. افزود: اوقاف و امور خیریه یک دستگاه فرهنگی است که بودجه دولتی دریافت نمی کند و هزینه برنامه های خود را از محل درآمد موقوفات تامین می کند.

فاتحی نژاد گفت: مشارکت در تامین هزینه تحصیلی دانش آموزان بی بضاعت و مساعدت مالی در قالب طرح مهر تحصیلی، مشارکت در تامین هزینه های درمانی در قالب طرح مهر تندرستی، مشارکت در تامین معیشت فقرا در قالب طرح دست های مهربانی، کمک در تامین هزینه کفن و دفن و هزینه های هیات عزاداری و مشارکت در بازسازی اماکن مذهبی از اقدامات اداره اوقاف است.

وی افزود: سال گذشته برای ۳۳۱ موقوفه فاقد سند در زنجان سند شد و در ۶ ماهه امسال نیز برای ۴۰ موقوفه سند اخذ شد.

رئیس اوقاف و امور خیریه زنجان تایکد کرد: اولویت ما برخورد قاطع با موقوفه خواری است و از هیچ تلاشی برای تصرفات زمین موقوفات دریغ نخواهیم کرد. برخی مسئولان در خصوص جایگاه وقف سکوت کردند حمایت از جایگاه وقف موجب افزایش درآمد موقوفات و افزایش خدمت رسانی به مردم می شود.

فاتحی نژاد افزود: در این راستا ۱۰۵ پرونده در مراجع قضایی تشکیل شد و امسال نیز  ۵۷ مورد پرونده تشکیل و در حال رسیدگی است.

وی با شااره به وقف های جدید نیز گفت: ۳۴ مورد وقف جدید شامل زمین کشاورزی، زمین بایر و کمک به نیازمندان در زنجان ثبت شده است.همچنین در این خصوص با واقفین مشاوره و هدایت نیز صورت می گیرد. از جمله اولویتهای وقف تامین جهیزیه و یا تامین تجیهزات پزشکی مراکز درمانی و تامین هزینه تحصیلی دانش اموزان نیازمند است.

فاتحی نژاد افزود: در سال ۳ میلیون تومان وقف قرآنی داریم در حالی که وقف قرآنی باید میلیونی باشد و این مقدار شایسته نیست.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان با اشاره به طرح مودت و کمک هزینه تجهیز و مرمت مساجد گفت: در سال گذشته ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و امسال ۵ میلیارد تومان در قالب این طرح هزینه شد.

فاتحی نژاد با بیان اینکه قبرستانهای متروکه در حیطه اوقاف است و شهرداری مستقلا حق تصرف ندارد گفت: در خصوص قبرستان واقع در منطقه دهخدا مکاتبات زیادی شده است از سوی اهالی آنجا نیز اعتراضاتی مبنی بر تجمع معتادین شده است که من خیلی آن را قبول ندارم و برخی بررسی های ما مشخص شده که نزدیم بودن قبرستان باعث پایین بودن ارزش خانه های انجا شده است که همین موجب برخی اعتراضات است در حالی که آنجا اموات مسلمین دفن است و در قبال هرحرکتی ممکن است با مخالفت بستگان آنها مواجه شویم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست