• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۷-۰۷
  • شناسه خبر: 29114

کمترین موقافات دراستان زنجان مربوط به موقوفات قرآنی است/۹۰هکتار از باغات موقوفه اطراف زنجان در تصرف افراد است/ مانع اجرای طرح پارک هاشم نژاد نیستیم

۹۰هکتار از باغات موقوفه اطراف زنجان در تصرف افراد است و اقدامات مقدماتی برای احقاق آن انجام شده و به محض اینکه سندش را بگیریم برخورد با متخلفان و تخلیه انجام خواهد شد.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» حجت‌الاسلام مختار کرمی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه استان زنجان دارای ۲۸۰۰ موقوفه، ۳۳ هزار رقبه و ۵۷ نیت اصلی می باشد گفت: عمده موقوفات استان زنجان با موضوع تعزیه داری حضرت سیدالشهدا(ع) و ابوالفضل(ع) است.

کرمی گفت: سال گذشته درآمد موقوفات استان ۴۰ میلیارد تومان بود و بیش از ۲۵ میلیارد تومان نیز اجرای نیات شده است .

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به جذب بیش از ۸٫۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مصلی زنجان گفت: استان زنجان ۱۴۵۷ مسجد، حسینیه و تکیه دارد و ۳۹۷ میلیون تومان اعتبار برای مرمت مساجد هزینه شده است.

وی با بیان اینکه کمترین موقافات در استان زنجان مربوط به موقوفات قرآنی است گفت: موقوفات قرآنی کمتر از ۵ میلیون تومان است و علت آن هم عدم تبلیغات است در حالی که اگر فرهنگ قرآنی در جامعه جاری شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و درخواست ما از مردم این است که در رابطه با نیازهای جامعه ومردم برای وقف اقدام کنند. 
 وی افزود: توسعه ۱۸ بقعه و مرمت ۴۱ موقوفه و ارتقا بهره وری آنها انجام شده است و درهمین راستا برای تعمیر و مرمت کاروانسرای سنگی زنجان ۷ میلیارد تومان هزینه شده است که هم اکنون ۲۸ نفر در ان مشغول کار هستند. همچنین تعیین تکلیف تالار احسان شهر قیدار که ازآن طریق ماهانه ۲۰ میلیون تومان به درآمد موقوفات اضافه میشود در دستور کار قرار گرفت.

کرمی با بیان اینکه اجرای طرح توسعه قیدار نبی با اختصاص ۶ میلیارد تومان، تکمیل پروژه پیامبر اعظم دو با ۵ میلیارد تومان اعتبار، آماده سازی یک ونیم هکتار از اراضی امامزاده قاسم در طارم برای کشت برنج با بیش از ۳۰۰ میلیون تومان از دیگر اقدامات این مجموعه است گفت: بیش از ۸۰ درصد موقوفات زنجان دارای سند مالکیت است و سال گذشته نیز برای ۱۲۸ موقوفه سند صادر شده است و ۷۰۴ رقبه نیز دارای سند شده است که این روند در سال جاری نیز با قدرت ادامه دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان اوقاف تولید و اشتغالزایی است و هر سرمایه گذاری ای که در اوقاف اتفاق بیفتد قطعا اشتغالزایی هم در کنار اتفاق میافتد گفت: دراین راستا طرح “شمیم خدمت” برای زنان سرپرست خانوار اجرا شد که در ۴ امامزاده ظرفیت اینکار را داشتیم از جمله کارگاه خیاطی در قیدارنبی که ۱۵نفر در آن کار میکنند وامامزاده سید اسماعیل شناط کارگاه تولید لباس که به صادرات هم رسیده است و کارگاه قلم زنی و تولید البسه عفاف و حجاب و در جوار امامزاده سید ابراهیم زنجان که فعال است و دنبال ایجاد تغییرات در جهت تقویت آن هستیم. 
کرمی با تاکید براینکه قبرستان دهخدا موقوفه است و تا حقوق موقوفه در آنجا استیفا نشود، نمیشود کاری کرد گفت: هرکسی که بخواهد موقوفات را تصرف کند ما مانع هستیم اما ما مشکلی با اجرای طرحهای شهری نداریم و هرطرحی باشد همکاری میکنیم به شرطی حقوق موقوفه را رعایت کنند. 
وی افزود: بخشهایی از خود زنجان موقوفه است. هرجا یک طرح مهم استانی دارد اجرا میشود، اوقاف هم قطعا همکاری میکند در موضوع پارک هاشم نژاد هم همینطور، اوقاف استان مانع ساخت پارک هاشمی نژاد نیست .ما مسالمت آمیز و با گفت و گو مشکل را با بنیاد مستضعفان حل می کنیم و مانع طرح نیستیم همانطور که بارها اتفاق افتاده که طرحی انجام شده و حقوق موقوفه هم پرداخت شده است. 
کرمی گفت: ۹۰هکتار از باغات موقوفه اطراف زنجان در تصرف افراد است و اقدامات مقدماتی برای احقاق آن انجام شده و به محض اینکه سندش را بگیریم قلع و قمع و تخلیه انجام خواهد شد.
وی افزود: در شهر قیدار ۲۲هکتار اززمینهای وقفی را الحاق کردیم به شهر و ۵۰درصد ازدرآمد ازموقوفات نیز بخشیده شد به طرح جهش تولید مسکن که با اینکار شاید بیش از ۲یا ۳هزار واحد و همچنین در آببر هم ۵۰واحد میتوانیم در این طرح کمک کنیم یه مسکن دار شدن مردم .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست