• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۸-۱۵
  • شناسه خبر: 29550

خانه تاریخی خدیوی مرمت میشود/خانه خدیوی می‌تواند شناسنامه معماری منطقه زنجان را حفظ کند

با توجه به فرسودگی دیوارها، ستون‌ها و تخریب بخشی از خانه تاریخی خدیوی پس از آتش‌سوزی و به‌منظور احیاء دوباره این خانه تاریخی، مالک خانه خدیوی با نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با احیاء دیوا ...

به‌گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» سید سعید صفوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در جریان بازدید از خانه تاریخی خدیوی اظهار کرد: عملیات مرمتی دیوارها، سقف چوبی و استحکام‌بخشی این خانه تاریخی مطابق نقشه‌ها و طرح اولیه انجام شد.

صفوی گفت: با توجه به فرسودگی دیوارها، ستون‌ها و تخریب بخشی از خانه تاریخی خدیوی حاصل از آتش‌سوزی و به‌منظور احیاء دوباره این خانه تاریخی، مالک خانه خدیوی با نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با احیاء دیوارها و سقف چوبی این خانه تاریخی بر طبق طرح و نقشه سابق این خانه را آغاز کرده است.

وی افزود: متأسفانه به دلیل عدم مرمت و نگهداری مناسب و آتش‌سوزی‌های متعدد، این خانه تاریخی در وضعیت نامناسب بود که عملیات مرمتی این خانه تاریخی از ماه گذشته آغازشده و تا به امروز دیوارها و سقف چوبی به‌طور کامل مرمت شد.

صفوی گفت: استحکام‌بخشی دیوارهای باربر، شیب بندی و پوشش بام با پوکه معدنی، برچیدن تیرهای چوبی فرسوده و سوخته شده، عایق‌کاری سر تیرهای چوبی با قیر برای جلوگیری از خوردگی، جاگذاری تیرهای مقاوم، تخته‌کوبی روی تیرهای چوبی، اتصال تیرهای چوبی با اسکوپ تا به امروز انجام‌شده است.

سعید صفوی با بیان اینکه این عمارت در فهرست آثار ملی قرار دارد و ازنظر دوره تاریخی متعلق به اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی اول است و در دوطبقه در مساحت ۴۰۰ مترمربع ساخته‌شده گفت: خانه خدیوی ازجمله بناهایی است که شناسنامه معماری منطقه زنجان را می‌تواند حفظ کند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست