• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۸-۳۰
  • شناسه خبر: 29815

در پایش ملی محیط کسب و کار رتبه زنجان ۵/۶۵ است/ تفاوت قابل توجهی بین استانها مشاهده نمی شود

درتازه ترین گزارش فصلی پایش محیط کسب و کارها به تفکیک استانها، رتبه زنجان ۵/۶۵ ارزیابی شده است ضمن اینکه تفاوت قابل توجهی در وضعیت عدد شاخص استان ها نسبت به یکدیگردیده نمیشود.

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اتاق بازرگانی ایران با مشارکت اتاق های اصناف و تعاون کشور به صورت فصلی نتایج پایش محیط کسب و کارها به تفکیک استان ها را منتشر می کند و در تازه ترین گزارش که مربوط به تابستان ۱۴۰۱ است، رتبه زنجان ۵/۶۵ ارزیابی شده است که تفاوت خاصی با سایر استانها ندارد.

در این گزارش شاخص های فضای کسب و کار از صفر تا ۱۰ رتبه بندی می شود که هرچه به عدد بالاتر نزدیک شود نامناسب تر است.  میانگین کشوری ۵٫۸۸ است و زنجان ۵٫۶۵ این عدد نسبت به گزارش فصل بهار (۵٫۸۷) مقداری بهبود یافته است.

این عدد در سال ۹۶(۵/۶۲)، در سال ۹۷(۵/۹۲)، در سال ۹۸(۵/۵۶)،در سال۹۹(۵/۳۷)، در سال ۱۴۰۰(۵/۵۶)، در تابستان ۱۴۰۰(۵/۵۲) و دربهار۱۴۰۱(۵/۸۷) بوده است و در آخرین ارزیابی در تابستان ۱۴۰۱به (۵/۶۵)رسیده است.

تعداد واحدهای نمونه استان زنجان نیز در این نظرسجی ۷۹ مورد بوده که گفته شده ۵۹ درصد آنها مشارکت داشته اند.

فعالان اقتصادی،بیشترین نمره منفی کسب و کار را به سه مولفه ۱- غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات ۲- بی ثباتی سیاستها ،قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب و کار ۳- دشواری تامین مالی از بانک‌ها اختصاص داده‌اند. 

همچنین فعالان اقتصادی به طور متوسط میزان تاثیر کرونا بر کسب و کار را ۴/۷۹ ارزیابی کرده اند که این عدد در زنجان ۳/۶۳ است .

نتایج ارزیابی طرح پایش محیط کسب و کار در تابستان امسال نشان می دهد که از منظر وضعیت مولفه های محیط کسب و کار استان های کرمان، اردبیل و بوشهر دارای محیط کسب و کار نامساعدتر و استان های مرکزی، قزوین و فارس دارای محیط کسب و کار مساعدتری نسبت به دیگر استان ها بوده اند.

نکته قابل تامل در این میان این است که عدد شاخص برای حدود ۵۳ درصد استان های کشور از عدد شاخص ملی فضای کسب و کار کمتر بوده است. همچنین اختلاف عدد شاخص، در بهترین و بدترین استان حداکثر معادل ۰/۹۴ واحد بوده که نشان دهنده نبود تفاوت قابل توجه در وضعیت عدد شاخص استان ها نسبت به یکدیگر است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست