• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۹-۰۲
  • شناسه خبر: 29848

پرداخت ۱۰۰ درصدی هزینه های درمان بیماران خاص و صعب العلاج

اخیراً صندوق بیمه‌ای به نام بیماران خاص و صعب العلاج تشکیل شده که تا ۱۰۰ درصد هزینه‌ها به شرط استفاده از سهم بیمه پایه وتکمیلی پرداخت می‌شود.اگر بیمار در روند درمان از بیمه پایه و بیمه تکمیلی استفاده کرده است در صورتی که ...

سعید کرمی معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت زنجان در گفت و گو با خبرنگار« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» در خصوص صندوق بیمه بیماران خاص و صعب العلاج اظهار کرد: اخیراً صندوق بیمه‌ای به نام بیماران خاص و صعب العلاج تشکیل شده که در این صندوق به ۱۰۰ نوع  بیماری صعب العلاج و خاص تا ۱۰۰ درصد هزینه‌ها به شرط استفاده از سهم بیمه پایه وتکمیلی پرداخت می‌شود و در مرحله دوم شمار بیماری‌های تحت پوشش این صندوق افزایش خواهد یافت.

کرمی گفت: براساس بند ن تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ صندوق بیمه بیماران خاص و صعب العلاج مصوب شد و اساسنامه این صندوق شهریور امسال به وسیله هیئت وزیران تصویب و براساس آن مدیریت آن به سازمان بیمه سلامت محول شد.

وی افزود: در همین راستا کارگروه استانی نیز متشکل از ریاست دانشگاه علوم پزشکی، نماینده مجمع نمایندگان استان، مدیر کل بیمه سلامت استان به عنوان دبیر، معاونت درمان و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان و مدیر درمان تامین اجتماعی استان به اضافه مدیر کل امور اجتماعی استانداری و دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شد.

کرمی گفت: ذیل این کارگروه یک کمیته استانی با مدیریت بیمه سلامت و دبیری رئیس اداره اسناد پزشکی اداره بیمه سلامت و نماینده سازمان تامین اجتماعی و نماینده معاونت غذا و دارو و نماینده معاونت درمان استان هم تشکیل شده است که وظیفه دریافت پرونده ها و مدارک جهت تایید و تعیین مبلغ قابل پرداخت به بیماران را دارد.

معاون بیمه و خدمات سلامت بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه بعد از ارائه مدارک از سوی بیماران، بیماران واجد شرایط برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می شوند.

کرمی با بیان اینکه بیش از ۳۵۰ نوع بیماری صعب العلاج وجود دارد که بسیاری از مردم از آنها اطلاعی ندارند گفت: ۱۰۰ بیماری در رابطه با صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج تعیین شده است که به دلیل اینکه بیماری ها صعب العلاج گونه های زیادی دارند پرونده این فهرست باز است و حتی بیمارانی که بیماری آنها خارج از فهرست اعلامی هست نیز بعد از بررسی مدارک در کمیته استانی، می توانند این خدمات را دریافت کنند .

وی افزود: فهرست تعهدات این صندوق شامل داروها و تجهیزات پزشکی و کالا و خدمات سلامت محور مرتبط با بیماری خاص و صعب العلاج (خدمات ارتقاء سلامت و پیشگیرانه، اقدامات تشخیصی و درمانی و بازتوانی و توانبخشی ) را شامل می شود.

معاون بیمه و خدمات سلامت بیمه سلامت استان زنجان با تاکید بر اینکه شرایط شمول پرداخت این صندوق نیز این است که شخص حتما باید بیمه باشد و اگر بیمه تکمیلی هم داشته باشد ابتدا از سهم بیمه پایه و تکمیلی استفاده کند گفت: مازاد هزینه ای که برجا مانده را صندوق پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: اولین قدم برای دریافت این خدمات ثبت نام در سامانه نادر وزارت بهداشت توسط معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و یا سامانه شهروندی بیمه سلامت است که بعد از تایید بیماری خاص و صعب العلاج می توانند از خدمات صندوق استفاده کنند، مشروط بر اینکه ابتدا از سعهم بیمه پایه و تکمیلی استفاده کرده باشند و برای مازاد هزینه به این صندوق مراجعه کنند.

کرمی در توضیح این مورد تاکید کرد : اگر بیمه های پایه و بیمه های تکمیلی پرداخت را تکمیل کرده اند که نیازی به مراجعه به صندوق نیست، ولی اگر بیمار در روند درمان از بیمه پایه و بیمه تکمیلی استفاده کرده است در صورتی که مازاد پرداختی وجود داشته باشد این صندوق پرداخت می کند. مثلا اگرخدمتی قبلا ۷۰ درصد پوشش بیمه پایه داشته است در حال حاضر صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج قسمت مازاد را تحت پوشش برده است. 

وی با بیان اینکه اکنون ۵۰ هزار میلیارد ریال به صندوق بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص یافته است گفت: سهم استان‌ها بر اساس سرانه جمعیتی و تعداد بیمه شدگان تخصیص می‌شود. ضمن اینکه ساز و کار پرداخت برای بیمه شدگان تامین اجتماعی هم در دست بررسی است که چگونه این پرداخت به آنها تخصیص یابد.

معاون بیمه و خدمات سلامت بیمه سلامت استان زنجان گفت: بیماران صعب العلاج زیر پوشش بیمه سلامت و سایر بیمه‌ها مانند تامین اجتماعی و نیرو‌های مسلح نیز می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی همچنین تاکید کرد: با توجه به مشکلات بیماران خاص و صعب العلاج که در برخی موارد مشمول بیمه پایه و تکمیلی هم نبودند تا پایان سال با پرداخت های این صندوق شیرینی این خدمات را خواهند چشید.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست