• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۹-۲۳
  • شناسه خبر: 30121

با افزایش میانگین سنی مادران فرصت باروری کاهش می یابد/ ترغیب دهه شصتی ها به فرزندآوری ضروری است

در صورت عدم‌تغییر روند در دو سال حیاتی پیش رو، وضعیت جمعیتی کشور قطعاً در آینده نزدیک دچار چالش جدی خواهد شد، بنابراین ترغیب خانواده‌ها در گروه سنی متولدین دهه شصت برای فرزند آوری به روش‌های مختلف حتی مشوق‌های مالی، ضرور ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» صابر جباری فاروجی رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت در همایش ملی جوانی جمعیت در زنجان اظهار کرد: موضوع جوانی جمعیت یکی از سه کلان مسئله کشور است. سه موضوع آب، جمعیت و اقتصاد  مسائل کلان کشور هستند .به ظاهراقتصاد مهم ترین مسئله است ولی از اقتصاد مهم تر آب است و از آب مهم تر مسئله جمعیت است .
جباری گفت: الان مسئله اصلی کشورهای دنیا موضوع جمعیت است.کشوری مثل چین با یک میلیارد و نیم جمعیت،  سیاست تک فرزندی را کنار گذاشته و می گوید اگر جمعیت را زیاد نکند در چند سال آینده جزء قدرتهای برتر اقتصادی دنیا نخواهم بود.

وی با بیان  اینکه  دو نوع نگاه در حوزه جوانی جمعیت داریم گفت:  یک نگاه این است که دولتها چه می کنند و چه کار باید بکنند و رویکرد دیگر هم مردمی سازی جمعیت است .

جباری فاروجی گفت: در حوزه مردمی سازی اگر این موضوع را نتوانیم مردمی کنیم موفق نخواهیم بود. نه وضع اقتصادی ما در شرایط فعلی از ژاپن بهتر است و نه از سوئد و نه از کشورهای اروپایی دیگر . اغلب کشورهای اروپایی الان در سیاه چاله جمعیتی افتاده اند و مشوق های اقتصادی خوبی هم گذاشته اند ولی موفق نیوده اند. لذا اقتصاد خیلی مهم است اما موضوع اول نیست.

وی با بیان اینکه تا بحال رهبر انقلاب بیش از ۵۴ بار به صورت علنی در موضوع پیرشدن جمعیت هشدار داده اند گفت: در حال حاضر که نرخ رشد جمعیت در ایران  6دهم است  و موالید از یک و نیم میلیون به یک میلیون و صد رسیده است .رشد جمعیت در استانهای مختلف ما متفاوت است  و استان زنجان در میانه است .

جبرای گفت: میانیگن سنی جمعیت ایران  32 سال است که  در واقع  در چهل و پنج سال گذشته کشور ما ۱۰ سال پیرتر شده است .

وی افزود: اغلب کشور های غرب آسیا نیز از الگوی جمعیتی ایران تبعیت می کنند و در پیش بینی صندوق های بین المللی نیز نرخ رشد ایران منفی خواهد .تنها کشوری در جهان در جمعیت سقوط داشته، ایران بوده همه کشورها کاهش جمعیت داشتند ولی سقوط نداشتند.

جباری فاروجی با بیان اینکه برای نجات از سیاهچاله جمعیتی ۶ سال فرصت داریم و در این مدت میزان موالید در کشور باید از یک میلیون به ۲ میلیون و ۵۰۰ نفر در سال برسد، تصریح کرد: موضوع فرزندآوری نه مشکل اقتصادی بلکه ریشه فرهنگی دارد و در این حوزه نوعی اختلال  در کشور وجود دارد.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه اعتمادسازی و امیدآفرینی دو مقوله مهم است که برای رسیدن به آنها در جامعه برنامه ریزی صحیح باید داشته باشیم، ابراز کرد: اجرای مطلوب قانون جوانی جمعیت، بهترین راه تحقق این مساله مهم در کشور است و علاوه بر دولت، افراد و مراکز تاثیرگذار هم باید نقش ایفا کنند و به فرهنگ سازی عمومی جامعه در رابطه با فرزندآوری کمک نمایند.

وی  سقوط سایز خانوار را یکی از شاخص های غیرمستقیم سنجش وضعیت تعداد فرزند در خانواده ها دانست و افزود: رقم ۳ در این شاخص نشان دهنده آن است که در بهترین و آرمانی‌ترین حالت، هر خانواده از یک پدر، یک مادر و یک فرزند تشکیل شده است. درحالی که در واقعیت اینطور نیست و شکل‌های متنوعی از خانواده در جامعه وجود دارد که ترکیبی از والدین و فرزند نیست. این امر نشان دهنده آن است بسیاری از خانواده حتی همان یک فرزند را هم ندارند.

وی  شناسه جمعیتی جمهوری اسلامی ایران در یک نگاه در سال ۱۴۰۰ را حدود ۸۴ میلیون و ۵۵‌ هزار نفر بیان کرد که ۴۲ میلیون و ۴۶۷‌هزار نفررا مردان  و ۴۱ میلیون و ۵۸۸‌هزار نفررا زنان تشکیل می دهند

جباری میزان باروری کلی ۷۱/۱ فرزند اعلام کرد و افزود: میزان موالید مورد نیاز جهت خروج از بحران سالخوردگی جمعیت در وضعیت موجود ۱ و در وضعیت مطلوب۲ونیم می باشد.

وی همچنین با اشاره به شناسنامه جمعیتی استان زنجان گفت: استان زنجان در رتبه ۲۵جمعیتی در کشور قرار دارد با میان باروری کلی  ۶۹/۱  فرزند و رتبه باروری زنجان در کشور ۱۹ است.

وی  عمده ترین چالشهای فرزند آوری در کشور را کاهش میل به ازدواج، تهدید بنیان خانواده، کاهش امکان فرزند بیشتر، از بین رفتن جنین ها و مهاجرتها عنوان کرد.
جباری  در تشریح برنامه های فرزند آوری اداره جوانی جمعیت گفت: یکی از شاخصهای مهم در فهم وضعیت باروری در کشور، میانگین سنی مادران است، چراکه با افزایش میانگین سنی مادران فرصت باروری نیز کاهش می یابد. براساس آمار، میانگین سن مادری در دهه ۹۰ حدود ۱.۱ درصد افزایش یافته است. هم‌چنین در ۳۰ درصد ولادت‌های سال ۹۹، سن مادران بیش از ۳۵ سال بوده است. میانگین سن در اولین ازدواج برحسب جنس در مردان ۲۷/۴و در زنان ۲۳ سال است. مطابق با آخرین سرشماری کشور، حدود ۳۶ درصد از جمعیت زنان جوان ۱۵ تا ۳۴ سال کشور را دخترانی تشکیل می دهند که هنوز ازدواج نکرده اند و حدود ۲/۳ درصد از زنان ۴۵ ساله و بیشتر در بازه سنی تجرد قطعی قرار دارند.

وی افزود: ایران بالاترین نرخ زایمان سزارین را در دنیا دارد؛ بیش از نیمی از زایمان‌ها در ایران به شیوه سزارین انجام می‌گیرد. این در حالی است که  امروزه سازمان جهانی بهداشت نرخ بالای ۱۰ درصد سزارین را مضر می‌داند و بارها علیه سزارین‌های بی‌دلیل و نابه‌جا هشدار داده است.

 وی با بیان اینکه بیشترین میزان ولادت در کشور در سا ل ۱۳۶۰ به ثبت رسید ه است افزود: با توجه به تبلیغ فراوان و نهادینه شدن سن ۳۵ سالگی به‌عنوان حداکثر سن فرزند آوری مادران در اذهان، از سال ۱۳۹۵ با ۳۵ ساله شدن اولین گروه از متولدین دهه شصت، تعداد موالیدِ سالیانه، سیر نزولی پیداکرده است و از سال گذشته توده جمعیت زنان مولد کشور یعنی زنان متولد دهه شصت، وارد ۴۰ سالگی شده اند و به ‌سرعت ظرف چند سال از سن بهینه فرزند آوری عبور خواهند کرد. با توجه به عدم تناسب میزان تولد نوزادان در این گروه سنی با جمعیت بیش از ۸ میلیون نفری آنان، در صورت عدم‌تغییر روند در دو سال حیاتی پیش رو، وضعیت جمعیتی کشور قطعاً در آینده نزدیک دچار چالش جدی خواهد شد، بنابراین ترغیب خانواده‌ها در گروه سنی مزبور برای فرزند آوری به روش‌های مختلف حتی مشوق‌های مالی، ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد با توجه به حاکمیتی بودن موضوع جمعیت و فوریت آن و حساسیت ویژه گروه سنی مذکور، ضروری است از تمام ظرفیت‌های کشور در تشویق و حمایت‌های لازم برای فرزند آوری مادران دهه شصت استفاده گردد.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکالیف قانونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را برشمرد و گفت: درخصوص اصلاح دستورالعمل ها، برنامه ها، منشورات مرتبط با خانواده، فرزندآوری و جمعیت، بازنگری دستورالعمل ها انجام شد و کمیته علمی (معاونت آموزشی)به آموزش مداوم جامعه پزشکی و نظام پزشکی ابلاغ شد.

وی باشاره به پیوست فرهنگی، اجتماعی خوابگاه متاهلی گفت: پیوست تدوین، تایید و  با امضای وزیر ابلاغ شد.

صابری  در مورد افزایش سنوات به ازای هر فرزند معادل یکسال برای مستخدمین صاحب فرزند سوم تا پنجم نیز گفت: بخشنامه با امضای معاون توسعه ابلاغ شد و همچنین خودداری از تعدیل یا عدم نیاز مادرباردار یا صاحب سه فرزند یا دارای فرزند شیرخوار، بخشنامه آن با امضای معاون توسعه ابلاغ شد.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرخصی زایمان ۱۲ ماه کامل برای مادران باردار دارای ۲قلو و بیشتر، اعطای نوبت کاری شب برای مادران شاغل باردار و صاحب فرزند شیرخوار تا دو سال و پدران تا یک ماهگی، اعطای دورکاری به مادر باردار حداقل به مدت چهار ماه در مشاغلی که امکان دورکاری دارند، کاهش سن بازنشستگی به ازای هر فرزند یکسال، حداقل سن بازنشستگی برای مادران دارای یک فرزند ۴۲ سال، دو فرزند ۴۱ سال و سه فرزند و بیشتر ۴۰ سال نیز از تکالیف قانونی برشمرد و گفت: بخشنامه با امضای وزیر بهداشت و معاون توسعه ابلاغ شد.

وی تشویق سالانه کارکنان که ازدواج کرده یا صاحب فرزند شده در روز ملی جمعیت، تامین فضای مناسب جهت رفع نیازهای نوزادان، کودکان و مادران باردارو تعیین محتوای سبد غذایی و بهداشتی مادران باردار و شیرده و کودکان تا ۵ سال نام برد و افزود: استاندارد فضای فیزیکی با در نظر داشتن بهداشت تدوین و در حال نهایی سازی است.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: طبق قانون داروهای سقط فقط در داروخانه های مجاز توزیع شود و هرگونه خرید، فروش و پخش آن خارج از سامانه رهیابی جرم است ابلاغ شده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست