• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۰-۰۱
  • شناسه خبر: 30272

ظرفیت تولید۷ ونیم میلیون قطعه مرغ در ماه در۲۵۰واحد مرغداری در زنجان

در حال حاضر بیش از ۲۵۰ واحد مرغداری در زنجان هستند و ظرفیت تولید تا ۷ و نیم میلیون قطعه در ماه را دارند و به صورت میانگین جوجه ریزی ۲تا ۲و نیم میلیونی در ماه اتفاق می افتد.

محمد جعفر حصاری مدیر عامل اتحادیه مرغداران زنجان در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به مازاد مرغ در بازار و احتمال افزایش قیمت در آینده اظهار کرد: در آذرماه مدیریت موضوع اتفاق افتاد و جوجه ریزی کاهش پیدا کر،د ضمن اینکه مازاد قبلا بوده هم بوده و مدیریت شده است . در شرایط کنونی که در مازاد مرغ تولیدی، ریزش قیمت اتفاق می افتد و درشرایط مازاد مردم خوشان متقاضی نیستند  و عدم برنامه ریزی هم موجب کاهش تولید میشود  و کاهش تولید  هم منجر به افزایش تقاضا و افزایش قیمت خواهد شد که در این موضوع هم تولید کننده نقشی ندارد.  ماموریت تولید کننده تولید است اینجا واسطه ها هستند که قیمت را تحت تاثیر قرار می دهند.

حصاری گفت: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ واحد مرغداری در زنجان هستند که به صورت یک سوم همیشه فعال هستند و جوجه ریزی انجام می شود. ظرفیت تولید تا ۷ و نیم میلیون قطعه در ماه را دارند و به صورت میانگین جوجه ریزی ۲تا ۲ و نیم میلیونی در ماه اتفاق می افتد و نیاز ۴۰ درصدی استان را پوشش می دهند و مابقی  به تهران و البرز ارسال می شود.  

حصاری با بیان اینکه ۸۵ درصد خوراک طیور در مرغداری ها ذرت و سویا است  که به دلیل کاشت و تولید پایین این مواد در کشور، بیش از ۹۹ درصد آن وارد میشود گفت: نهاده ها وارداتی است و برای تولید آن باید زیر ساخت های کشاورزی  ایجاد شود و همینطور کیفیت محصول تولید شده باید قابل مقایسه با وارداتی ها باشد. در مورد ذرت شاید مشکلی نباشد و اما در تولید سویا شرایط خودش را دارد که فعلا وارد می شود.

وی در خصوص هزینه های بالای حمل و نقل نهاده ها نیز گفت: هزینه حمل نهاده ها بالا است و البته در هزینه حمل  عددهای مصوبی هست که راننده به دلایل مختلف تمکین نمی کند. در واقع  از سال ۹۷ که پشت بارنامه اخذ شد و در نقشه راهبردی راهداری و بنادر این موضوع دیده نشد هزینه حمل هم گران تر شد .یعنی برخی کامیون داران برخلاف نرخ مصوب برای حمل و جابه جایی محموله به مقصد مبلغی را مازاد بر نرخ کرایه حمل به نام پشت بارنامه تقاضا می‌کنند که خروجی این رویه گران شدن هزینه تهیه خوراک مرغ است.هم اکنون نیز حمل و نقل دان مرغ به دلیل افزایش کرایه حمل به سختی انجام می‌شود، زیرا به دلیل اختلالات ایجاد شده در حمل و نقل و افزایش هزینه حمل توسط کامیون دارها ، بارها به سختی جا به جا و وارد استان می‌شود.

حصاری گفت: مرغدار در هر شرایطی باید نهاده را تامین کند تا مرغ تلف نشود. نرخ دولتی نهاده ۱۱۳۰۰ است که اگر نهاده به مرغدار در زمان مناسب نرسد مجبور است از بازار آزاد تهیه کند ، نرخ دولتی سویا ۱۶ هزار و ۵۰۰ است که با نرخ آزاد با ۱۸ تومان مجبور به تهیه خواهد بود.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران زنجان با بیان اینکه نهاده ذرت ۱۹۰۰ تومان بود که امروز ۱۲هزار  و ۳۰۰ است و کنجاله سویا هم افزایش قیمت داشته است و قیمت ها نزدیک به شش برابر افزایش پیدا کرده است و در حالی که مرغ از ۳۰ هزار تومان به ۵۵ هزار تومان رسیده است  این زیان و هزینه اضافی به پای مرغدار و تولید کننده است و طبیعی است که برخی تولید کنندگان از چرخه و ادامه فعالیت خارج می شوند.

حصاری گفت: بعد از مردمی سازی قیمت ها هزینه ها نزدیک به  ۵ برابر افزایش پیدا کرده است. سال گذشته ۲۷۰۰ قطعه جوجه ریزی داشتیم که ۳۵ درصد کاهش تولید اتفاق افتاد و هزینه و  سرمایه در گردش بالا رفت . در حال حاضر از ۱۸ واحد مرغ تخم گذار ۱۵ واحد فعال است .

حصاری در خصوص سامانه بازارگاه در تامین نهاده مرغداری ها نیز گفت: نسبت به بستر سامانه بازارگاه ایراداتی وارد است اما شاید ۲۰درصد مربوط به خود سامانه باشد و بقیه مشکل مربوط به عواملی است باید اقدامات مربوط را از جمله حمل و نقل انجام دهند و مشکل عمده عواملی هستند که رسیدن نهاده دامی به مرغدار را با مشکل مواجه می کند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست