• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۰-۱۵
  • شناسه خبر: 30482

پیشنهاد واردات خودروی دست دوم برای تامین تقاضای بازار/ در دهه ۹۰ رشد اقتصادی کشور منفی بود/ رشد تولید امروز مثبت است

به دلیل کاهش تولید خودرو در سالهای قبل با نیاز انباشته مواجهیم. برنامه دولت افزایش تولید خودرو تا سقف سه میلیون است. منتهی این تعداد برای ۱۴۰۳ میتواند محقق شود.برای همین بحث واردات مطرح شد. چون واردات خودروی نو به این سا ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در همایش هادیان سیاسی استان زنجان با بیان اینکه امروز شهید سلیمانی برای دشمن خطرناکتر از سردار سلیمانی دیروز است و می بینیم که امروز مکتب سلیمانی به یک گفتمان و فرهنگ تبدیل شده است.

طاهری گفت: زمانی در کشور ما جنگی بود که کشوری خارجی میخواست به ما حمله کند و اگر اقدامات بازدارنده نبود جنگ ۳۶۰ درجه اتفاق میافتاد و یک زمانی هم در کشور ما ترور انجام میشد و شخصیت های مختلف ترور میشدند که هنوز هم وجود دارد. امروز وقتی میگوییم جنگ ترکیبی، یعنی انواع مختلف از اقدامات را شاهد هستیم. زمانی درگیر تحریم بودیم و الان هم با جنگ اقتصادی و افزایش قیمت ارز و تورم مواجه هستیم.

وی افزود: به ویژه در این حوادث اخیر در حوزه داخلی دنبال نا امیدی و یأس مردم و القای ناکارآمدی هستند و در حوزه ببن الملل هم صربحا گفتند که جمهوری اسلامی در اغتشاشات آسیب نخواهد دید ولی وارد تونل تضعیف میشود.

طاهری با بیان اینکه در میان کشورهای مختلف وقتی کشوری قدرتمند است با آن کشور یکجور برخورد و تعامل می کنند و وقتی کشوری تضعیف میشود هم در مواجه با آن کشور جوردیگری برخورد میکنند گفت: در حوادث اخیر در داخل کشور القای ناامیدی و در حوزه بین الملل تضعیف کشور را دنبال میکنند.

وی با اشاره به اینکه در جنگ سوریه براساس چیزی که ترامپ اعلام کرد امریکایی ها ۷هزار میلیارد علیه جبهه مقاومت دلار هزینه کردند و درجایی هم تکذیب نشدگفت: اما ادعای خود ترامپ و امریکا این بود که ایران ۱۶ میلیارد دلار هزینه کرده است اما طبق پرسش ما از مسئولان این عدد حداکثر ۵ میلیارد دلار است یعنی کل هزینه ما در کل جبهه مقاومت این مبلغ بود. که کارآمدی این ۷ هزار میلیارد دلار در مقابل ۵ میلیارد دلار ایران و نتایجی که در جبهه مقاومت حاصل شد برکسی پوشیده نیست .

طاهری گفت: در این جنگ ترکیبی و مباحث اقتصادی و ناامید کردن مردم اتفاقی که افتاده این است که یک دهه رشد اقتصادی صفر و شاید هم کمتر، در واقع پسرفت اقتصادی داشتیم یعنی در دهه ۹۰ که همه چیز را به برجام گره زده بودند رشد اقتصادی حدود ۲/۳  بود که باید برای آن کاری می شد و باید این مسیر اصلاح می شد که بعد از تغییرات سیاسی و در دولت جدید گفتیم که همه چیز فقط برجام نیست و کشورهای دیگر و مسیرهایی دیگری هم هست.

وی افزود: بعد از چهل سال و با زحماتی که کشیده شده بود کشور ما جزء اوراسیا شده بود. کشورهایی که بیش از ۴۰ درصد جمعیت دنیا در آن و بیش از ۴۰ درصد «جی دی پی» دنیا در آنجا جریان دارد و همچنین اتفاقی که در کشورهای منطقه افتاد و رویکرد اقتصادی عوض شد که رویکرد فوق العاده موفقی بود.

طاهری با بیان اینکه این جنگ ترکیبی در واقع پاتک دشمن و عکس العمل او به ما بوده است گفت: رویکردهایی که منجر به تضعیف و سقوط جمهوری اسلامی می شد عکس العمل دشمن بود نه اینکه ما را یک کشور ضعیف ببینند که بخواهند به او حمله کنند.

طاهری تاکید کرد: در حوزه های مختنلف تغییرات مختلفی رخ داده است . از جمله حوزه نظامی. در جنگ اکراین که تصور می کردند یک ماهه همه چیز تمام میشود در حالی که اینگونه نبود . اگر جمهوری اسلامی نبود اتفاق جوردیگری رقم می خورد و هرجا که جمهوری اسلامی هست و اراده می کند پای جریان غرب را قطع می کند.

مصطفی طاهری با بیان اینکه ۵ شاخص اصلی تولید،سرمایه گذاری، صادرات، تورم و اشتغال در اقتصاد وجود دارد گفت: در تولید رشد اقتصادی ما در دهه نود منفی بوده است . در این یکساله دولت میانگین رشد اقتصادی به ۳/۲ رسیده است.در صنعت  میانگین رشد به ۹/۴ رسیده است  و در اکثر صنایع مادر کشور ما جزء ۲۰ کشور اول هستیم. در کل در مورد تولید فرآیند روبه جلو بوده است .

وی در خصوص سرمایه گذاری هم گفت: در مورد سرمایه گذاری هم در طول تاریخ هیچوقت سرمایه گذاری ما نسبت به استهلاک منفی نشده بود. یعنی همواره میزان سرمایه گذاری نسبت به استهلاک بیشتر بوده است . از سال ۹۸ برعکس شد .یعنی در سالهای ۹۸و ۹۹ و ۱۴۰۰ میزان استهلاک از  سرمایه گاری بیشتر شد. این فرآیند در کل هنوز اصلاح نشده است ولی در مورد ماشین آلات مثبت ۱۵ درصد است .

طاهری گفت: در مورد صادرات رشد ۲۰ درصد بوده است و برای اولین بار صادرات غیر نفتی ما تقریبا دارد برابر با نیاز واردات ما می شود. ما کشوری بودیم که همیشه نفت صادر می کردیم و در مقابلش کالا وارد می کردیم  که الان تقریبا اختلاف سه میلیاردی داریم. یعنی در این ۹ ماهه  ۴۲ میلیارد دلار صادرات و حدود ۴۵ میلیارد دلار واردات بوده است .

طاهری در مورد تورم نیز گفت: از شروع دولت تا الان تورم کاهشی بوده به جز در اصلاحات ارزی ۴۲۰۰ تومانی که دولت انجام داد و در آنجا ما جهشی داشتیم که دوباره ۲۰ درصدی که کاهش پیدا کرده بود برگشت.

مصطفی طاهری با بیان اینکه خیلی ها سوال می کنند که چرا این تغییرات در زندگی مردم ملموس نیست و این نارضایتی از چیست؟ گفت: اقتصاددانان می گویند در کشوری که تورم انباشته زیاد باشد یعنی بالای سی درصد باشد با کاهش عرضه تغییر ملموس نیست و باید دو اتفاق بیفتد که مردم تغییرات را احساس کنند. اصل مشکل ما در درآمد است و اختلافی که بین حقوق یک فرد و هزینه ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه به خاطر تورم میزان افزایش درآمد و افزایش هزینه همخوانی ندارد و تورم انباشته باعث شده که اختلاف بین درآمد و هزینه نارضایتی را در پی داشته باشد گفت: راهکار آن اول هم افزایش درآمد شغلی است که راهکار اصلی هم همین است که در واقع برای رسیدن به این درآمد شغلی باید تولید داشته باشیم. یعنی اگر معیارهای رشد تولید در کشور اتفاق بیافتد ما افزایش درآمد را حس خواهیم کرد وگرنه بقیه روشها مثل یارانه یک مسکِن است که ریشه ای نیست .

وی افزود: اگر تولید با سرعت رشد پیدا کند طوری که درآمد مردم افزایش یابد و از طرفی هم کاهش تورم اتفاق بیفتد به یک نقطه طلایی می رسیم که یک فرد حداکثر با حقوق ۸ ماهه بتواند ماشین بخرد و حداقل در یک و نیم سال بتواند خانه بخرد که در اینصورت تغییرات ملموس خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روند تولید به این سمت هست یا خیر؟ گفت: بله اگر اتفاق خاصی نیفتد روند رشد تولید به این سمت می رود.

طاهری در خصوص مالیات بردرآمد نیز گفت: دربودجه سال آینده حداکثر معافیت مالیات برای درآمد  ۲۶۰ میلیون در سال است  و برای بیش از آن مالیات اخذ خواهد شد.   

نماینده زنجان و طارم در مجلس در خصوص شفافیت آراء هم گفت: از روز اول که این قانون مطرح شد دو اتفاق افتاد اول اینکه نمایندگان خودشان داوطلبانه تمام آراء شان را در سامانه اعلام می کنندو اخیراً هم قانون شفافیت برای تمام قوا را تصویب و به شورای نگهبان ارسال کرد. ولی آن چیری که مطالبه از مجلس بود شفافیت آراء نمایندگان بود که در پارلمان مجازی داوطلبانه برخی نمایندگان انجام میدهند و دیگر بهانه ای برای اینکه کسی بگوید شفافیت آراء قانون نیست نداریم و الان زمینه برای شفافیت آراء فراهم است و هرکس مایل باشد می تواند تمام آراء ش را در معرض دید مردم قرار دهد.

طاهری در مورد خودرو نیز گفت: از سال ۹۷ از نظر اقتصادی در تمام پارامتر ها افت زیادی داشتیم . تولید خودرو تا قبل از آن ۱میلیون و ۶۰۰ دستگاه در سال بود که از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ به ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار دستگاه و نهایتا سال گذشته به ۹۰۰ هزار دستگاه رسید.در حالی نیاز کشور حداقل یک و نیم میلیون خودرو در سال است و تقریباً سه میلیون نیاز انباشته در خودرو وجود دارد. امسال تولید خودرو به یک و نیم میلیون رسیده است و اگر آن کمبود تولید در سالهای قبل نبود عملا نیاز خودرو مرتفع میشد.

وی افزود: با توجه به نیاز واقعی در جامعه که حدود یک و نیم میلیون است و تفکری که در مردم وجود دارد که برای حفظ ارزش پول، کالایی که قابل نقد شدن دارد را می خرد با این نیاز انباشته و تورم، تقاضای خرید خودرو افزایش پیدا کرده درحالی که مقابل تقاضای زیاد با عرضه محدود مواجهیم که راهکار آن افزایش عرضه است.

طاهری گفت: برنامه دولت افزایش تولید تا سقف سه میلیون است منتهی این تعداد برای ۱۴۰۳ میتواند محقق شود . برای همین بحث واردات مطرح شد. چون واردات خودروی نو به این سادگی نیست و باید سفارش ثبت و مراحل آن طی شود .در این خصوص پیشنهاد واردات خودروی زیر ۵ سال کار کرده را به دولت دادیم چون خودروی خارجی دست دوم در کشورهای دیگر افت قیمت زیادی دارد و همینطور کاهش عوارض خودروهای وارداتی. واردات انبوه راهکار تامین تقاض است که چون در خودروی نو واردات انبوه نمی توانیم انجام دهیم در حال حاضر پیشنهاد ما برای تامین و پاسخگویی به تقاضا این است .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست