• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۰-۱۸
  • شناسه خبر: 30536

راه اندازی مرکز آموزش های تخصصی چاقو از بهمن ماه در زنجان/ در حال حاضر فقط چاقوهای کلسیونی صادرمی شوند/ سهم چاقوی زنجان در بازار ناچیز است

از زمان فعال شدن خوشه چاقو، سه دوره آموزشی قمه و قداره و چاقوی ضامن دار و قلمتراش برگزار شده است.ضمن اینکه«صنعت حرفه چاقو سازی» تدوین شده و در مراحل تصویب و تایید از سازمان فنی و حرفه ای است که اگر تصویب شود، دربهمن واسف ...

محمدرضا معجونی مسئول توسعه خوشه چاقوی زنجان در گفت و گو با خبرنگار«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» در خصوص صادارت چاقوی زنجان اظهار کرد: در تولید چاقوی کلسیونی (قمه و قداره) زنجان تنها شهری است که به خاطر سبقه تاریخی در آن تبحردارد و تنها تولید کننده است و صادارت ما هم فعلا در این همین حوزه است .

معجونی گفت: در صنایع دستی چاقو سهم بازارما ناچیز است و آنقدر تولید نداریم که بتوانیم سهم بازار داخلی را داشته باشیم برای همین فقط چاقوهای کلسیونی هستند که درحال حاضر صادرمی شوند.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم به صادارت چاقوهایی که مصرف عمومی دارند مثل چاقو های آشپزخانه و میوه خوری برسیم باید تولیدات ما صنعتی شوند و کیفیت تولیدات خیلی بالا برود. چون الان چاقو سازان ما به صورت سنتی فعالیت می کنند هم کیفیت چاقو ها باهم متفاوت است و هم تعداد خیلی پایین است و اگر سفارش بالایی باشد بالتبع نمی توانیم پاسخگو باشیم.

معجونی با بیان اینکه تعداد چاقوسازهای سنتی ما به اندازه کافی هست ولی مقیاس تولید خیلی پایین است و به صرفه نیست گفت: در تهران دو شرکت هستند که ۱۲ درصد از سهم بازار کشور را دارند و تولیداتشان به صورت صنعتی است و به راحتی با تیراژ بالا تولید می کنند. اما در زنجان این حجم تولید را نداریم و واحدهای نیمه صنعتی ما هم در مقیاس کمتری تولید دارند.

وی با تاکید بر اینکه نیاز داریم که تعداد کارگاه های خرد و متوسط را افزایش دهیم گفت: در صورت راه اندازی سایت چاقو در شهرک صنعتی و واگذاری واحد ها به چاقو سازان حداقل در دو یا سه سال آینده می توانیم ۲۵ درصد سهم بازارمان را بالاتر بیریم .

مسئول توسعه خوشه چاقوی زنجان گفت: این سایت در شهرک صنعتی نوآوران خواهد بود که البته در شهرک صنعتی اشراق هم حدود ۱۲ تا ۱۵ واحد چاقو سازی داریم و واحدهایی که پراکنده بودند آنجا تجمیع شدند. ولی در شهرک صتعتی نوآوران واحدها بیشتر خواهد بود ضمن اینکه تولید هم در آنجا حتما باید به صورت صنعتی اتفاق بیافتد وبه روش سنتی نیست .

وی در خصوص تحویل واحدهای سایت چاقو در شهرک صنعتی نواوران نیز گفت: با توجه به اینکه قطعات کوچکتر شده واحد ها آماده است ولی الزامات و مجوزهای مورد نیاز باید تایید و تصویب ضشود که در حال انجام است و به زودی به اتمام می رسد.

معجونی در خصوص آموزش عمومی چاقوسازی نیز گفت: از زمان فعال شدن خوشه چاقو، سه دوره آموزشی قمه و قداره و چاقوی ضامن دار و قلمتراش برگزار شده است . ضمن اینکه «صنعت حرفه چاقو سازی» تدوین شده و در مراحل تصویب و تایید از سازمان فنی و حرفه ای است که اگر تصویب شد به صورت عمومی در بهمن واسفند مرکز آموزش های تخصصی چاقو در خانه هنرمندان زنجان راه اندازی خواهد شد و آموزش چاقو سازی به صورت عمومی برای علاقه مندان ارائه خواهد شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست