• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۲-۰۱
  • شناسه خبر: 31326

شورای شهر طرح جامع حمایت از ورزش و فرهنگ را از شهرداری زنجان بخواهد

شهرداری زنجان هیچ طرح جامع و سیاستی را در ورزش و برنامه های فرهنگی ارائه نکرده است و همین موضوع همواره محل اختلاف اعضای شورای شهر است. تا زمانی که شهرداری تکلیف خود را در این خصوص روشن نکند و سیاست شفافی را ارائه نکند هر ...

زینب سودی- هفته گذشته شورای شهر زنجان لایحه جابجایی اعتبار برای  مشارکت شهرداری در هزینه های تیم فوتسال اسپیناس زنجان را به مبلغ ۲ میلیارد تومان تصویب کرد. این لایحه در حالی تصویب شد که  برخی از اعضای شورای شهر مخالفت جدی خود را با این لایحه اعلام کردند. موضوع حمایت شهرداری زنجان از تیم فوتسال اسپیناس زنجان و مخالفت ها و موافقت های اعضای شورای شهر و نهایتا تصویب این لایحه،  از هفته گذشته حواشی به همراه داشت و اظهار نظرهای مختلفی در این باره شد. ضمن اینکه ترک جلسه توسط انسیه ابوبصیر به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی شورا بحث برانگیز بود و مورد انتقاد جدی همه اعضای شورای شهر  قرار گرفت و همینطور وی به رسانه ها نیز  پاسخی در خصوص دلایل ترک جلسه و تصمیمات کمیسیون فرهنگی در این موضوع  نداد.

البته مخالفت اعضای شورای شهر بیشتر به این دلیل بود که اولا اطلاعاتی از جزییات فعالیت این تیم در اختیارشان نبود ضمن اینکه معتقد بودند  برای اختصاص چنین مبلغی نمیشود در چند دقیقه تصمیم گرفت و سازمان فرهنگی شهرداری و کمیسیون فرهنگی یک ساعت قبل از جلسه شورا لایحه را آماده کرده اند و کمیسیون فرهنگی شورا در این خصوص باید توضیحات لازم را  ارائه کند و بعد تصمیم  گرفته شود.

آنطور که از نظرات اعضای شورای شهر پیدا است موافقت اعضا به دلیل حمایت از طرح هایی است که اوقات فرا غت جوانان را هدف دارد و بیشتر از بعد فرهنگی و روانیِ پرداختن به ورزش و ایجاد شور و نشاط ورزشی  در شهر است . والّا که قانونا شهرداری ها وظیفه ای برای هزینه کردن در ورزش حرفه ای ندارند. موضوعی که منصور مرادلو نیز به آن تاکید داشت  . براساس قانون شهرداری ها ، شهرداری موظف  به توسعه ورزش همگانی و ایجاد فضاهای ورزشی  است و قانونا نیز نمی تواند برای ورزش حرفه ای هزینه کند که به نظر میرسد این موضوع  فقط  از بعد فرهنگی  و توسعه فرهنگ ورزش قابل توجیه است .

فارغ از اینکه شهرداری قانوناً اجازه هزینه کرد برای ورزش حرفه ای و قهرمانی ندارد و وظیفه او بستر سازی برای ورزش های همگانی است چون براساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها،وظیفه‌ شهرداری‌ها احداث بناها و ساختمان‌های مورد نیاز محل از قبیل رخت‌شویخانه‌ها، توالت و حمام عمومی و کشتارگاه و میدان‌ها و باغ کودکان و ورزشگاه مطابق اصولی بهداشتی و فنی و … است. قانون شوراها بند ۶ ماده ۸۰  هم به تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز گردشگری و تفریحی و ورزشی و فرهنگی با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط اشاره دارد و غیر از این، وظیفه ای برای شهرداری ها در خصوص ورزش قهرمانی و حرفه ای وظیفه ای تعیین نشده است . در ماده ۶۸ بودجه و تخصیص اعتبارات شهرداری‌ها آمده که باید ۳ درصد از بودجه کل برای کمک به امور تربیت بدنی تخصیص داده شود. اما در قانون برنامه پنجم توسعه کشور در تبصره یک بند ب از ماده ۱۳، پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل به ورزش حرفه‌ای ممنوع اعلام شده است .  لذا شهرداری و کمیسیون فرهنگی شورا  اولا باید در این زمینه توضیحات لازم را ارائه کند .
اما موضوع مهم دیگری که در نظرات اعضای شورای شهر هم نمایان بود این است که شهرداری زنجان هیچ طرح جامع و سیاستی را در ورزش و برنامه های فرهنگی ارائه نکرده است و همین موضوع همواره محل اختلاف اعضای شورای شهر است. هربار که طرح و لایحه ای در حمایت از تیم ورزشی و یا گروه فرهنگی مطرح میشود چون هیچ سیاستی از سوی شهرداری اعلام نشده است، محل اختلاف اعضای شورای شهر و اعمال سلایق شخصی است . به نظر می رسد قبل از هر گونه هزینه کرد و بحث و جدل در خصوص حمایت از تیم فوتسال باید شورای شهر سیاست و طرح جامع حمایت از ورزش و فرهنگ را از شهرداری بخواهد و هرگونه تصمیم در مورد حمایت و عدم حمایت از تیم های ورزشی و برنامه های فرهنگی را منوط به همان سیاست ها کند. تا زمانی که شهرداری تکلیف خود را در این خصوص روشن نکند و سیاست شفافی را ارائه نکند هرگونه بحث و موافقت و مخالفت در خصوص لایحه ها و طرح های ورزشی و فرهنگی بیهوده و بی مبنا خواهد بود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست