• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۱-۲۴
  • شناسه خبر: 32052

۱۰۵ فرد دارای اختلال اوتیسم تحت پوشش بهزیستی زنجان

در استان زنجان ۱۰۵ فرد دارای اختلال اوتیسم تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۳۰ نفر خدمات آموزشی - توانبخشی روزانه در قالب یک مجموعه کامل دریافت می‌کنند.

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» سلمان حسینی مدیر کل بهزیستی استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در استان زنجان ۱۰۵ فرد دارای اختلال اوتیسم تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۳۰ نفر خدمات آموزشی – توانبخشی روزانه در قالب یک مجموعه کامل دریافت می‌کنند.

حسینی گفت: سن طلایی تشخیص و آگاهسازی اوتیسم در کودکان ۲ تا ۵ سال است و سامانه کشوری تشخیص طیف اوتیسم به آدرس autism.behzisti.net در دسترس همگان قرار دارد و خانواده ها می توانند علاوه بر استفاده از این سامانه با مراجعه به پایگاه غربالگری با راهنمایی مربیان و کارشناسان آموزش دیده، کودک خود را از نظر احتمال دارا بودن علایم این اختلال مورد سنجش و غربال قرار دهند.

وی افزود : در صورت مشکوک بودن کودک به ابتلای این اختلال، توسط کارشناسان تخصصی، آزمون تشخیصی گارس ۲ انجام شده و در صورت قطعی شدن تشخیص، کودک به مرکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم استان جهت مداخلات مرکز محور و خانواده محور، ارجاع داده خواهد شد.

حسینی گفت: مرکز آموزشی-توانبخشی کوشان زنجان تنها مرکز تخصصی بهزیستی در استان است که به امور کودکان دارای اختلال  اوتیسم در امر غربالگری، تشخیص، درمان، آموزش، مددکاری و … می‌پردازد و  سن پذیرش در این مرکز بین ۶ تا ۲۸ سال است.  

وی افزود: وجود حرکات یا اصوات تکراری وکلیشه‌ای، نقص در برقراری ارتباط با دیگران، چه به صورت کلامی و چه غیر کلامی، مشهود بودن علایم اختلال از حدود ۱۸ ماهگی، مادام العمر بودن اختلال طیف اتیسم و بهبودی نسبی در صورت غربالگری، تشخیص و توانبخشی بهنگام از خصوصیات قابل توجه این اختلال است.

مدیرکل بهزیستی با اشاره به اینکه بیشترین نیاز ما ایجاد آگاهی از چگونگی رفتار با افراد مبتلا به اوتیسم در جامعه است افزود: برخی از بیماران اوتیسم، از ضریب هوشی بسیار بالایی برخوردار هستند که در صورت توجه ، آنان می توانند پیشرفتهای چشمگیری داشته باشند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست