اخبار ایران اخبار زنجان خیر زنجان اخبار استان زنجان سایت خبری زنجان
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۱۱:۲۹

کد خبر: 23964

http://www.payamemellat.ir/?p=23964

تیمچه چهار دربی تا ورودی قیصریه بازار زنجان کف سازی می‌شود

به‌گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»  امیر ارجمند ضمن اعلام این خبر، گفت: کف سازی تیمچه چهار دربی تا ورودی قیصریه بازار زنجان توسط شهرداری و تحت نظارت کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی استان در حال انجام است که به‌صورت سنگ‌فرش انجام می‌شود تا با هویت تاریخی بازار زنجان هم‌خوانی لازم را داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: سال گذشته کف سازی دو راسته‌بازار تاریخی شامل راسته‌ی قیصریه و راسته حجت‌الاسلام در سال ۹۸ و ۹۹ توسط شهرداری زنجان انجام شد اما با توجه به مساحت بازار کف سازی به اتمام نرسیده و امسال نیز انجام می‌شود.

ارجمند تصریح کرد: این مرمت‌ها بر اساس تفاهم‌نامه‌ای است که بین شهرداری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان منعقدشده و این پروژه به‌صورت مشارکتی به‌منظور ساماندهی، اصلاح و کف‌سازی بازار زنجان انجام می‌شود.

ارجمند بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا نسبت به گذشته در راستای احیا و توسعه بازار تاریخی زنجان گام‌های محکم‌تری برداشته ‌شود که به‌طورقطع این هدف به همراهی شهرداری و شورای شهر با میراث‌فرهنگی تحقق‌یافته و معضلات و مشکلات بازار تاریخی زنجان با همکاری و تعامل همه‌جانبه برطرف خواهد شد.

وی گفت: برای کف‌سازی سایر راسته‌ها بررسی‌های لازم انجام و برآوردهای لازم در این زمینه صورت گرفته است.

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۱۱:۱۳

کد خبر: 23967

http://www.payamemellat.ir/?p=23967

از آبرسانی هلال احمر استان زنجان تا توزیع بسته‌های معیشتی در روستاهای نهبندان


به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر استان زنجان، خسرو رحمانی در مراسم رونمایی از دومین کاروان کمک‌های معیشتی طرح نذرآب ۴ در شهرستان نهبندان ابراز کرد: خوشبختانه امروز سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر نذر آب پایدار را مد نظر قرار داده که از خیرین داوطلب قدردانی می کنیم که به سمت تامین آب پایدار در مناطق مختلف و نیازمند در تلاش هستند.
رحمانی با بیان اینکه نذر آب پایدار اقدامی زیرساختی و باعث تثبیت جمعیت در کشور بویژه در مناطق مرزی است، اظهارداشت: توسعه زیرساختی در مناطق محروم گامی ماندگار است که باید بیشتر مورد توجه خیرین قرار گیرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز در ادامه این آیین گفت: با اجرای طرح ملی نذر آب ۴ در شهرستان نهبندان حدود ۲۰۰ خانوار از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند می‌شوند.
سید قاسم موسوی با اشاره به نصب و راه اندازی ۲ دستگاه تصفیه آب در روستاهای مهل آباد و رومه شهرستان نهبندان افزود: اجرای یک خط لوله به طول یک هزار و ۲۰۰ متر، توزیع ۱۷ هزار آب معدنی و هشت تانکر آبرسان، توزیع ۳۰۰ بسته معیشتی، ۵۰۰ ثوب لباس و ۲۵۰ بسته لوازم التحریر از خدمات این طرح است.
وی، اعتبار اجرای این خدمات از محل کمک های خیرین و مردم نوعدوست استان زنجان را نزدیک به ۶ میلیارد ریال میلیون بیان کرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: خشکسالی های ۲۰ ساله اخیر در استان خراسان جنوبی اقتصاد مردم را نابود کرده است و تنش آبی مهمترین مشکل مردم منطقه است.
معاون امور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر زنجان نیز در این مراسم گفت: توزیع بسته‌های معیشتی در روستاهای محروم نهبندان با همکاری داوطلبان جمعیت هلال احمر استان زنجان، چهارمحال بختیاری و خراسان جنوبی انجام شد.
علی منفرد افزود: علاوه بر توزیع بسته های معیشتی، مسابقات ورزشی میان دانش آموزان برگزار شد و همچنین ۲۵۰بسته لوازم التحریر و اسباب بازی توسط تیم سحر در روستای مهل‌آباد نهبندان توزیع شد.
وی یادآوری کرد: عملیات اجرای لوله کشی برای آب‌رسانی پایدار با همکاری سازمان آب و فاضلاب شهرستان نهبندان در روستای درشگفت در حال اجراست و برای اجرای این طرح مشغول لوله‌گذاری به طول یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر هستیم.
فرماندار نهبندان در مراسم رونمایی از کمک های معیشتی دومین کاروان “نذر آب۴” در این شهرستان گفت: یکی از اهداف مهم جمعیت هلال‌احمر بشردوستی و خدمت بی‌منت است که در جریان برگزاری طرح نذر آب در مناطق محروم،‌ به‌خوبی شاهد آن هستیم.
مجید بیکی افزود: با توجه به شرایط خاص در منطقه خراسان جنوبی به خصوص شهرستان نهبندان امروز مهم‌ترین اولویت منطقه تامین آب است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان نهبندان ۱۷ درصد وسعت استان را شامل و ۵۲ هزار نفر جمعیت دارد، گفت: ۶۰ درصد جمعیت این شهرستان روستایی و دارای ۲۷۸ روستا هستیم پراکندگی بالا و جمعیت پایین باعث شده هزینه خدمات‌رسانی در شهرستان بسیار افزایش یابد.

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۰۸:۵۱

کد خبر: 23957

http://www.payamemellat.ir/?p=23957

۹۱ درصد مدارس روستایی استان زنجان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

حامد سرائی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری تحلیلی پیام ملّت» اظهار داشت: همزمان با شیوع کرونا، در قالب همکاری بین اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش استان طرح اتصال مدارس دولتی به شبکه ملی اطلاعات و بهره‌مندی از اینترنت پر سرعت آغاز شد.

وی گفت: در سال گذشته تمام مدارس شهری و تعداد ۸۲۲ مدرسه روستایی با تخصیص مودم و بهره‌مندی از ترافیک ماهانه رایگان به اینترنت پر سرعت متصل شدند.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان افزود: این تلاش همچنان ادامه داشت و از بین یک هزارو ۶۰۵ مدرسه شهری ۱۰۰ درصد و یک هزارو ۱۲۷ مدرسه روستایی معادل بیش از ۹۱ درصد مدارس، به اینترنت پر سرعت متصل شدند.

وی بیان کرد: حتی دانش‌آموزان بعد از تعطیلی مدارس نیز از طریق بی‌سیم می‌توانند در محوطه مدرسه از اینترنت مدارس بهره‌مند شوند.

سرائی عنوان کرد: شرکت فناوری اطلاعات تمام سعی خود را به کار گرفته تا تمام مدارس را به سیستم فناوری اطلاعات مجهز کند تا تمام دانش‌آموزان سراسر استان بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند. ب/

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۱۴:۳۷

کد خبر: 23953

http://www.payamemellat.ir/?p=23953

هزینه نگهداری ورزشگاه ۱۵ هزار نفری گاوازنگ در صورت افتتاح ۱تا ۳ میلیارد تومان است

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان در شورای اطلاع رسانی استان ضمن تشریح عملکرد عمرانی استانداری اظهار کرد:معاونت عمرانی استانداری حوزه های مختلفی را در بر میگیرد و جمله اقدامات نظارتی و تسهیلگری و سیاستگذاری تا پروژه های روبنایی و زیر ساخت ها در حوزه های عمرانی قرار می گیرد.

مهرداد سلطانی گفت: در حوزه عمرانی دو رویکرد داریم که یک بخش آن پیگیری اجرای پروژه ها است که عمدتا با اعتبار و ریال سروکار دارد و پیشرفت آن به همان اعتبارها وابسته است و بحث دیگر به تسهیلگری و سیاستگذاری مربوط است که به شیوه ریل گذاری عمرانی و شیوه کار مربوط است.

سلطانی افزود: در بخش اول پروژه هایی که به صورتهای مختلف دنبال شده و در سالهایی با خشکسالی مواجه بوده و دربرخی موارد هم تحرکهایی داشته است و برخی به نیمه راه رسیده اند که در این بخش نحوه تزریق اعتبار است که کار اصلی را انجام می دهد. در بخش دوم فعالیت های مدیریتی نقش خود را نشان می دهد. درهمین خصوص ۳ سال پیش تعداد ۱۰۰۰ پروژه نیمه کاره در استان احصاء شد که سیاست گذاری بر این بود که هرساله به سمت اتمام این پروژه ها حرکت کنیم به گونه ای که در حال حاضر ۲۰۰ پروژه نیمه کاره داریم .

معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: وقتی صحبت از پروژه می شود شاید ذهن همه به سمت سد سازی و دوخطه کردن راه آهن و یا ورزشگاه گاوازنگ که پروژه های ملی با بودجه های ملی هستند می رود که در تمام این مدت پیگیر اتمام این ها بوده ایم و در چند ماه آینده پروژه دوخطه کردن به پایان می رسد .

سلطانی در خصوص پروژه ورزشگاه ۱۵ هزار نفری گاروازنگ نیز گفت:این پروژه تاکنون بودجه بسیاری را به خودش جذب کرده است . حدود ۱۰ سال پیش قرار بود افتتاح شود در حالی که بسیاری از جزئیاتش آماده نبود . حجم این پروژه به قدری بزرگ است که هر مقدار اعتبار که به آن تزریق می شود برای ریزه کاری ها و جزئیاتش هزینه می شود. در هفته دولت امسال علی رغم اینکه دستگاه ملی به ما قول افتتاح آن را داده بودند ولی آنچه که ما دیدیم از نظر ما قابل افتتاح نبود. لذا سیاست گذاری براین بود که این ریزه کاری ها انجام شود و به پایان برسد. ابعاد این پروژه بسیار بزرگ است به طوری که اگرهمین امروز این ورزشگاه افتتاح شود برای نگهداری این پروژه مبلغ ۱ تا ۳ میلیارد تومان اعتبار لازم است .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با بیان اینکه در حوزه طرح های توسعه شهری و روستایی ما نیاز به طرح های زیر ساختی داریم گفت: پیگیری کارشناسی دقیق این طرح ها که کار طاقت فرسایی است .تصویب یک طرح کار آسانی است اما اگر می خواهیم بدون مشکل باشد باید مطالعه دقیق روی آنها انجام شود.

وی با اشاره به تصویب طرح جامع زنجاندر سال ۱۴۰۰ گفت: وجود طرح ها بودجه دولتی را هدایت می کند و از هدر رفت و ریخت و پاش بیهوده بودجه جلوگیری می کند .

مهرداد سلطانی در خصوص پروژه اقدام ملی مسکن نیز گفت: تا حدود ۲ سال پیش که همه درکل کشور درخصوص اجرای آن سردر گم بودند اما در زنجان اقدام قابل توجهی صورت گرفت . همانطور که درمسکن مهر در استان درسریعترین زمان و حاکثر کارایی ممکن صورت گرفت که البته معایبی داشت ولی مزایای ان خیلی بیشتر بود. در موضوع اقدام ملی مسکن خلأیی وجود اشت که تجارب مسکن مهر را برای به کارگیری تجمیع نکرده بودیم که به کار بگیریم وقتی اجرای مسکن ملی با سرعت در شهرها خواسته شد کارهای زیر ساختی که انجام شده بود و همچنین تجربه مسکن مهر به کار گرفته شد .در پوشش دادن و کاهش نقایص آن مورد استفاده قرار گرفت. و ادر حال حاضر مسکن ملی به طور نسبی با توجه به کیمیت آن کیفیت نسبتا قابل قبولی داشته دارد.

وی افزود: کمیت این طرح در استان زنجان نسبت به جمعیت در سطح کشوری بی نظیر است و برای این پروژه بزرگ همه توان مهندسی بخش خصوصی استان به کار گرفته شده است.

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۱۰:۴۸

کد خبر: 23939

http://www.payamemellat.ir/?p=23939

استفاده از انرژی خورشید وابستگی به منابع تجدیدناپذیر را می‌کاهد

حسن پیری در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری تحلیلی پیام ملّت» اظهار داشت: انرژی خورشیدی منبع بیکران، قابل دسترس، رایگان و تجدید پذیری است که استفاده از آن به میزان قابل توجهی از وابستگی به منابع تجدیدناپذیر انرژی می کاهد و در حفاظت از جنگل ها و درختان، محیط زیست، ذخیره منابع انرژی و صرفه اقتصادی بسیار موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، مناطق وسیعی از کشور و استان زنجان و در نهایت شهرستان طارم از شدت تابش خوبی برخوردار است، گفت: با افزایش روزافزون هزینه سوخت فسیلی و انرژی برق، باید مانند بسیاری از کشورها، به طور جدی از منابع نامحدود، پاک و رایگان انرژی های تجدیدپذیر همچون خورشید استفاده کنیم.

مدیر اداره برق شهرستان طارم افزود: شرکت توانیر قرارداد‌های ۲۰ ساله با مشترکین خانگی منعقد می‌کند تا برق تولیدی را خرید نماید با این حال نرخ خرید نیز با نرخ تورم افزایش می‌یابد و مشترکانی که در این خصوص سرمایه‌گذاری کرده‌اند متضرر نمی‌شوند.

وی گفت: بام هر خانه می‌تواند به عنوان یک نیروگاه و مخزن کوچک ذخیره انرژی خورشیدی عمل کند که این اقدام علاوه بر کمک به سطح تولید برق در سطح کشور می‌تواند سطح درآمدی و اقتصادی خانواده‌ها خصوصا افراد نیازمند به نهاد‌های خاص را بهبود ببخشد و از وابستگی خارج نماید.

وی عنوان کرد: با پایان یافتن سوخت‌های فسیلی و همچنین افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی، اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر روز به روز بیشتر می‌شود. ب/

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۰۸:۵۹

کد خبر: 23941

http://www.payamemellat.ir/?p=23941

واکسیناسیون سربازان فرماندهی انتظامی استان درحال انجام است

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» سرهنگ فتح اله ندرلودر جمع خبرنگاران با اعلام این خبر بیان داشت : مهمترین مسئله درخصوص سربازان حفظ سلامت این عزیزان است تا بتوانند در سلامتی و تندرستی به خدمت خود ادامه بدهند .
 
وی افزود : اولین مسئله ای که مدنظر همه فرماندهان است حفظ سلامت سربازان است که در این راستا دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی مدنظر قرار گرفته است.
 
وی در ادامه با اشاره به اين که پيشگيري از شيوع ويروس کرونا در بين کارکنان وظيفه همواره از جمله موضوعات بسيار مهم براي اين فرماندهي بوده، بيان داشت: بي گمان سربازان وظيفه زينت کشورند و از جمله موارد و اقدامات ارزشمند صورت گرفته برای خدمات دهي موثر به این عزیزان جهت مقابله با شيوع اين ويروس منحوس، از جمله توزيع ماسک رايگان و سمپاشي و ضد عفوني اماکن انتظامي و مکان هاي استراحت آنان انجام شده و لحظه اي از اين امر مهم، غفلت نشده است.
 
سرهنگ ندرلو  ادامه داد: به منظور حفظ سلامت سربازان، قبل از اعزام به خدمت سربازی واکسن مننژیت و دوگانه (دیفتری و کزاز) در مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان تزریق می شود.
 
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان زنجان بیان داشت: شروع تزریق واکسن کرونا برای سربازان با افزایش میزان واکسن های واگذاری یا تولیدی به نیروهای مسلح رو به گسترش است که ان شاءالله با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان و دستگاه های دخیل در این حوزه واکسیناسیون برای تمامی سربازان اجرایی خواهد شد.
 

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۱۲:۵۵

کد خبر: 23934

http://www.payamemellat.ir/?p=23934

درآستانه مهرماه،اقلام ورزشی بین مدارس کم‌برخوردار استان زنجان توزیع شد

حسن مظفری در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: از سال ۹۷ تا حال حاضر اقلام و تجهیزات ورزشی با هدف ارتقای شاخص‌های تربیت بدنی مدارس با اولویت‌بندی مدارس مناطق کم‌برخوردار در حال توزیع است که برای این اقلام قریب به ۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در طول روز‌های گذشته در دومین مرحله اقلام ورزشی با ارزش ۵۰۰ میلیون تومان خرید و به مدارس مناطق کم‌برخوردار ارسال شد، عنوان کرد: در سه مرحله تجهیزات خریداری شده و در اختیار کلیه مدارس استان قرار خواهد گرفت.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان با ابراز خرسندی از اینکه تجهیزات و اقلام ورزشی در آستانه مهر راهی مدارس محروم مناطق ۱۴ شد، گفت: در آینده‌ای نزدیک مرحله سوم تجهیزات ورزشی در اختیار هنرستان‌ها و مدارس ابتدایی استان قرار خواهد کرد.

وی گفت: در سومین مرحله اقلام شامل تنیس روی میز، فوتبال دستی، وسایل بدنسازی و انواع توپ خواهد بود که باز با اولویت بندی بین مدارس توزیع خواهند شد.

مظفری بیان کرد: تمام تلاش این است که شاخص‌های تربیت بندی در مدارس افزایش یابد و محرومیت از این لحاظ در مدارس و دانش‌آموزان وجود نداشته باشد‌.ب/

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۱۲:۲۵

کد خبر: 23929

http://www.payamemellat.ir/?p=23929

اضافه شدن میدل باس به ناوگان حمل و نقل شهری زنجان

یه گزارش «پایگاه خبری -تحلیلی پیام ملّت» رئیس شورای شهر زنجان در جلسه علنی شورای شهر باببان اینکه وظیفه داریم پیگیر رفع مشکلات شهروندان باشیم اظهار کرد: شاید در دو ره های قبل مواردی بوده مردم از که از اعضای شورا درخواست کرده اند ولی به نتیحه نرسیده اند و یا پیشنهاداتی داشته اند که به هردلیلی مورد قبول واقع نشده است و اکنون ازانتقادات و نظرات شهروندان استقبال می کنیم .

منصور مرادلو با اشاره به لزوم شرح صدر در مسئولیت ها افزود: شرح صدر یعنی یعنی تحمل در باب انتقادات که به نظر من صبورانه باید در مقابل انتقادات و نظرات مردم رفتار کرد و پیگیر بود.

وی گفت: در اتاق هم اعضای شورای شهر به روی مردم و رسانه ها باز است و همه اعضای شورای شهر خودشان میدانند که باید با بدنه اجتماع در ارتباط باشند. ما وظیفه داریم در مقابل همه مسائل شهر چشممان باز باشد و ازنصایح و نظرات مردم استقبال کنیم .

رئیس شورای شهر زنجان با بیان اینکه شورای شهر در حال بررسی برنامه های نامزدهای شهرداری است گفت:بعد از انتخاب شهردار به طور جدی وارد حوزه عملیاتی در مدیر یت شهری خواهیم شد.

همچنین در این جلسه کمک به بخش عمومی برگزاری کنگره ملی ۳۵۳۵شهید استان زنحان به مبلغ ۵ میلیارد تومان است تصویب شد.

تصویب احداث پل عابر پیاده در مناطق ۱و ۳و ۴ هم یکی دیگر از مصوبات این جلسه بود.

ایجاد مرکز معاینه فنی در کنار سازمان اتوبوسرانی که به دلیل جابجایی ها، تغییر در محل آن که اتفاق افتاده بود هم تصویب شد یکی از محل های درآمد پایدار شهرداری است که هرچه زودتر برنده مناقصه کار خود را شروع خواهدکرد.

خرید مینی بوس دودرب یا میدل باس و اضافه شدن آن به ناوگان حمل و نقل درون شهری جهت تسریع در عبور و مرور در هسته مرکزی شهری نیز از مصوبات این جلسه بود که با توجه اینکه این مینی بوس ها مشکلات اتوبوسهای بزرگ را در ترافیک و حرکت در شهر ندارند یکی از اقدامات موثر در این تسریع در حمل و نقل عمومی شهر خواهد بود.

خرید این مینی بوس ها از محل اوراق مشارکتی است که برای اولین بارشهرداری موفق به جذب آن شده و اکنون هم مبلغ آن به حساب شهرداری واریز شده است .مبلغ این اوراق مشارکت ۶۰ میلیارد تومان است و باز پرداخت آن با احتساب سود نزدیک ۱۲۰ میلیارد خواهد بود که با توجه به اینکه ۵۰ درصد آن را دولت تقبل می کند ،مبلغ به عهده شهرداری برای بازپرداخت همان ۶۰ خواهد بود که در مدت چهارسال باید پرداخت شود.

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۱۴:۵۳

کد خبر: 23924

http://www.payamemellat.ir/?p=23924

رابطه تماما مزدی!

پیام ملّت؛به نقل از کارنگ ما خوب به معنای فناوری و آفریده‌های آن عادت کرده‌ایم. کافی است نگاهی به دور و برمان بیندازیم تا ببینیم تا چه اندازه غرق در محصولات و خدمات فناورانه و جدید هستیم. با تلفن همراهمان کارهایی می‌کنیم که شاید روزی در خواب و خیال هم نمی‌دیدیم. سفارش‌هایمان آنلاین است، در صف‌‌ها نمی‌مانیم و برای هر نیازمان نیز مابه‌ازای آنلاین و جدید وجود دارد.
پلفترم‌های آنلاین ساختارهای قدیمی جهان را زیرورو کرده‌اند و نسخه کسب‌و‌کارها و شرکت‌های استخوان‌دار را پیچیده‌اند. اما آیا همه‌چیز به همین زیبایی است و پلتفرم‌های آنلاین همان فرشته‌های نجات‌بخشی هستند که نشان می‌دهند؟ آیا در پس این چرخه دود کردن و برهم‌زدن قواعد قدیمی، استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای نوآور توانسته‌اند در زمینه حقوق کار و تأمین اجتماعی، دستاوردها یا کارنامه‌ای قابل‌دفاع از خود به جا بگذارند؟ آیا کسانی که موتور محرکه این کسب‌و‌کارها هستند، به حقوق خود رسیده‌اند یا واضح‌تر و معقولانه‌تر، خواهند رسید؟

آمار مبهم شاغلان پلتفرم‌ها از اسنپ، تپسی و دیجی‌کالا تا الوپیک و آچاره
آمار دقیقی از تعداد کسانی که در پلتفرم‌های نوآور ایران کار می‌کنند، وجود ندارد. با این حال می‌دانیم دو بخش پلتفرم‌های آنلاین حمل‌و‌نقل و خرده‌فروشی‌‌های اینترنتی از نظر حجم خدمات و گردش مالی از جمله پربازده‌ترین کسب‌و‌کارهای جدید محسوب می‌شوند که میلیون‌ها نفر نیز در زنجیره‌های مختلف ارزش‌آفرینی آن دخیلند. افردای که وضعیت رفاهی‌ و امتیازها و مزایایی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، تناسبی با موقعیت شغلی‌ و زحماتی که می‌کشند ندارد.

در بخش حمل‌و‌نقل اینترنتی، بیشترین تعداد رانندگان متعلق به شرکت اسنپ است. بر پایه گزارش عملکرد این شرکت، تا پایان سال ۹۸ حدود دو میلیون راننده در اسنپ ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر فعال هستند و روزانه مسافران را جابه‌جا می‌کنند. درباره تپسی نیز باید گفت این شرکت آمارهایی از منابع انسانی خود منتشر نمی‌کند اما بر پایه برخی گمانه‌زنی‌ها تا چند ماه پیش، این شرکت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار راننده – یا آن‌طور که خودشان می‌خوانند سفیر – ثبت‌نام کرده که حدود نیمی از آن‌ها فعال هستند.

در حوزه تجارت الکترونیک نیز بزرگ‌ترین بازیگر فروشگاه اینترنتی، دیجی‌کالاست. بر پایه آمارها در پلتفرم دیجی‌کالا تا پایان سال ۹۹ حدود ۸۲۰۰ نفر مشغول به کار بوده‌اند که ۸۰ درصد این تعداد (معادل ۶۵۶۰ نفر) در بخش‌ عملیاتی شامل پخش و توزیع، انبار، امور مشتریان و محتوا فعالیت می‌کرده‌اند. در یک جمع‌بندی کلی، بیش از یک‌و نیم میلیون نفر در پلتفرم‌های ایرانی به اشکال مختلف فعالیت دارند. به طور قطع اگر کل اکوسیستم نوآوری مبتنی بر پلتفرم‌ها را در نظر بگیریم، آمارها بیشتر خواهد شد. توضیح آنکه بر اساس گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور، تا نیمه سال گذشته حدود ۳۳۳ هزار وبسایت در حوزه تجارت الکترونیک ثبت شده که از میان آن‌ها برای حدود ۹۵ هزار وبسایت، نماد «اعتماد» صادر شده است. در بخش تاکسی‌های اینترنتی نیز،دو شرکت اسنپ و تپسی تنها بازیگران اکوسیستم نیستند. اتحادیه صنفی کسب‌و‌کارهای مجازی گفته تا پایان سال ۹۹ برای ۱۴۰ شرکت فعال حوزه حمل‌و‌نقل اینترنتی در گستره کشوری مجوز فعالیت صادر شده و نیمی از آن‌ها نیز فعالند.

موقت‌ها و دائمی‌ها
ارزیابی و سنجش وضعیت شغلی کارکنان پلتفرم‌های آنلاین، بدون لحاظ کردن متغیرهای اقتصاد کلان نظیر اشتغال و بیکاری و حتی متغیرهای مستقل‌تری چون سطح تحصیلات و… به‌آسانی ممکن نیست. فرض اولیه این است که اغلب شاغلان پلتفرم‌های آنلاین به جز فعالیت در این نوع کسب‌وکارها، حرفه‌ دیگری هم دارند. برای نمونه در پلتفرم‌ حمل‌ونقل آنلاین، بسیاری از رانندگان به ‌عنوان شغل دوم در این حرفه مشغولند یا بازنشسته شغلی دیگر هستند یا سابقه جا‌به‌جایی شغلی داشته‌اند و به صورت موقت به بخش حمل‌ونقل اینترنتی روی آورده‌اند. شاید چنین حضوری را بتوان با نیم‌نگاهی به وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی بهتر درک کرد.

تورم افسارگسیخته ۴۰ درصدی و بالا رفتن بی‌وقفه سطح عمومی قیمت‌ها به دلیل مجموعه‌ای از عوامل ساختاری و سیاستی، تحریم‌های بین‌المللی و این اواخر نیز شیوع ویروس کرونا، با عمیق‌تر کردن وضعیت رکود تورمی چند دهه اخیر کشور، نخستین اثر خود را بر کاهش محسوس قدرت خرید مردم در طبقات مختلف درآمدی نشان داده است. در چنین شرایطی عده زیادی شغل خود را از دست داده‌اند یا برای تعادل‌بخشی به هزینه و درآمد خود، کار در پلتفرم‌های حمل‌و‌نقل آنلاین را انتخاب می‌کنند. ترسیم مرزبندی دقیق امکان‌پذیر نیست، اما با همین منطق می‌توان گفت بخش زیادی از شاغلان نیز کسانی هستند که به دیده شغل ثابت و دائمی به پلتفرم‌های آنلاین نگاه می‌کنند.

در مورد ارتباط سطح تحصیلات و مهارت شاغلان در پلتفرم‌های آنلاین نیز با اینکه به‌آسانی سنجش‌پذیر نیست، می‌توان دو فرضیه را مطرح کرد. نخست اینکه بخش زیادی از شاغلان، همان کارجویان جوان فاقد سواد و مهارت هستند که به دلیل تنگناهای اقتصادی و نداشتن شغل، به کار در تاکسی‌های اینترنتی یا بخش‌های پردازش، انبارداری و توزیع خرده‌فروشی‌های آنلاین روی آورده‌اند. شاید بتوان این فرض را با آمارهای بخش منابع انسانی شرکت دیجی‌کالا بهتر تشریح کرد. اگرچه این شرکت تأکید دارد که به تحصیلات به‌ عنوان مزیتی کلیدی برای استخدام توجه ندارد، حدود ۳۱ درصد از نیروهای آن تحصیلاتی کمتر از کاردانی دارند و ۶۴ درصد افرادی که در بخش عملیاتی آن مشغول به کار هستند، مدرکی معادل دیپلم یا پایین‌تر دارند.

فرضیه دوم این است که بخشی از نیروهای شاغل در پلتفرم‌های آنلاین، کسانی هستند که مدارج تحصیلی لازم را طی کرده‌اند اما به دلیل دسترسی نداشتن به موقعیت مناسب شغلی، گزینه‌ای بهتر از کار در پلتفرم‌های آنلاین حمل‌و‌نقل یا پلتفرم‌های مشابه نیافته‌اند. گو اینکه داده‌های مرکز آمار کشور درباره نرخ‌های اشتغال و بیکاری نشان می‌دهد سهم جمعیت در سن فعالیت اقتصادی اما بیکار فارغ‌التحصیل از آموزش عالی کشور تا انتهای سال ۹۹ به ۳۹ درصد رسیده که ۱۴ درصد بیش از جمعیت شاغلان دانش‌آموخته است. درباره میانگین سنی شاغلان نیز دیجی‌کالا می‌گوید کارکنان آن به طور متوسط در بازه سنی ۲۸ تا ۳۲ سال قرار دارند که احتمالا این میزان در بخش حمل‌و‌نقل اینترنتی بالاتر می‌رود.

شانه خالی کردن از زیربار مشکلات
در ابتدای شروع به کار تپسی و اسنپ و برخی دیگر از پلتفرم‌های کاریابی و نظافت منزل، این پلتفرم‌ها منبع درآمدی مطمئنی به نظر می‌رسیدند و به‌مرور هم میان رانندگان جای خود را باز کردند. بسیاری شغل دوم خود را کار کردن در پلتفرم‌های اینترنتی حمل‌و‌نقل می‌دانستند و عده‌ای نیز شغل اصلی‌شان را رها کردند و به درآمدهای اسنپ و تپسی امید بستند. مارکتینگ و تبلیغات قوی، داغ شدن بازار رقابتی پلتفرم‌ها و امتیازها و وعده و وعیدهای بسیار صاحبان این پلتفرم‌ها نیز در استقبال کاربران و رانندگان بی‌تأثیر نبود. این روند اما موقتی بود و به‌تدریج با گسترش حوزه فعالیت‌ این پلتفرم‌ها مشخص شد آن‌ها ضعف‌هایی دارند که کسی به فکر برطرف کردنشان نیست. به‌ویژه با شیوع ویروس کرونا، معلوم شد این پلتفرم‌ها استراتژی و برنامه مشخص و از پیش طراحی‌شده‌ای برای حمایت از نیروهای انسانی خود که همانا سنگ زیرین آسیای موفقیت کسب‌و‌کار هستند، ندارند و نه‌تنها ناتوان از پاسخ‌ دادن به مشکلات و چالش‌های متعدد شغلی و معیشتی آن‌ها هستند، که حتی از پذیرفتن مسئولیت نیز شانه خالی کردند. اگرچه با زیاد شدن برخی نقدها صحبت از وام‌ها و حمایت‌های بهداشتی هم به میان آمد اما آماری از نتیجه این برنامه‌ها ارائه نشد.

اعتصاب‌ها و اعتراض‌های گاه و بیگاه رانندگان و پیک‌های پلتفرم‌ها نمونه بارز این نوع عملکردهاست. برای نمونه رانندگان اسنپ و تپسی درخواست‌های مشخصی دارند. آن‌ها می‌گویند نرخ کرایه‌ها پایین است، درصد کمیسیون‌های پرداختی‌شان بالاست، بیمه و مزایای رفاهی ندارند، قراردادهای کار یک طرفه است، تسویه‌‌حساب‌ها نامنظم صورت می‌گیرد و امنیت شغلی‌شان پایین است و دائما در معرض حذف قرار دارند. مضمون تمام این گلایه‌ها هم این است که مدیران پلتفرم‌ها به مشکلات و نیازهای آن‌ها رسیدگی نمی‌کنند و ارتباط میان کارگران پلتفرم‌ها و مدیریت آن‌ها یک‌طرفه و از بالا به پایین است.

صفحات خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری پر است از کامنت‌های رانندگان تاکسی‌‌ یا پیک‌‌موتوری‌های اینترنتی و جدیدا کارگران پلتفرم‌های خدماتی که همه از وضع معیشتی و به‌صرفه نبودن کار در پلتفرم‌های آنلاین در شرایطی که قیمت اقلام زندگی چند برابر شده یا قیمت خودرو، لوازم یدکی و قطعات رشدی انفجاری داشته‌اند، شکایت دارند. اگرچه مدیران پلتفرم‌ها بارها گفته‌اند طرح‌های تشویقی مانند تخفیف خرید قطعات یدکی، خدمات پزشکی، بسته‌های سلامت و اقلام بهداشتی، کمک‌هزینه‌ سوخت، وام کمک معیشتی و… در اختیار کارکنان خود قرار داده‌اند، کارگران می‌گویند همه این‌ها روی کاغذ است.

کلاف در‌هم‌تنیده بیمه
پرتکرارترین مطالبه کارگران پلتفرم‌ها از جمله رانندگان تاکسی‌های اینترنتی حول بیمه تأمین اجتماعی و مزایای قانون کار است. در ایران مزد و حقوق‌بگیران تابع قوانین مختلفی هستند که اصلی‌ترین آن قانون کار است. بر اساس تعاریف، فرد حقوق‌بگیر شاغلی است که به‌ طور تمام‌وقت یا پاره‌وقت کار می‌کند و در ازای آن باید به او میزان معینی مزد و حقوق به صورت نقدی یا غیرنقدی پرداخت شود. ماده ۲ قانون کار نیز کسی را به عنوان کارگر به رسمیت می‌شناسد که به هر عنوان در مقابل دریافت «حق‌السعی» اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند. طبق داده‌های مرکز آمار، ۲/۸۵ درصد شاغلان یعنی حدود ۵/۲۳ میلیون نفر در بخش خصوصی کار می‌کنند که از این تعداد حدود ۶/۱۱ میلیون نفر در بخش خدمات مشغول به کار هستند. این یعنی بخش خدمات در اقتصاد ایران سهمی ۵۰ درصدی دارد.

بگذارید برای روشن‌تر شدن ابعاد ماجرا به بحث اسنپ و تپسی و دیجی‌کالا برگردیم. رانندگان پلتفرم‌های اسنپ و تپسی می‌گویند از پوشش بیمه‌ای که پشتوانه‌ آن‌ها برای دوران بازنشستگی و ازکارافتادگی باشد، محرومند. حال اگر تعداد کل رانندگان دو پلتفرم اسنپ و تپسی را با داده‌های مرجع آماری کشور مقایسه کنیم، در آن صورت باید گفت حدود ۱۴.۵ درصد کارکنان بخش خدمات کشور در این دو پلتفرم با درآمدهای حداقلی و امنیت شغلی، بدون قرارداد کار و حمایت‌ها و مزایای بیمه‌ای و رفاهی و خطر دائمی تعدیل یا اخراج کار می‌کنند. به زبانی دیگر اگر رانندگان این تاکسی‌ها همگی شغل اول‌شان همین رانندگی باشد یا در جای دیگری بیمه برای آن‌ها رد نشود، معادل ۱۴.۵ درصد شاغلان بخش اقتصاد ایران در بخش خدمات، فاقد بیمه‌‌ هستند که بدون بیمه کار می‌کنند. اسنپ و تپسی در جواب اما این استدلال‌ها را قبول ندارند و معتقدند شکل رابطه کاری آن‌ها با رانندگان از نوع کارگری و کارفرمایی نیست که تعهدی به بیمه کردنشان داشته باشند. راهی که آن‌ها پیش‌پای رانندگان نهاده‌اند، استفاده از بیمه خویش‌فرمایی است. در حالی که واقعیت ماجرا این است که این نوع بیمه‌پردازی را نمی‌توان به معنای حمایت اسنپ و تپسی از رانندگان خود تلقی کرد، چراکه در بیمه خویش‌فرما هر‌کسی می‌تواند خود را بیمه کند و ارتباطی به تعهدات کارفرما نسبت به کارگر طبق قانون کار ندارد.


بیمه خویش‌فرما برای رانندگان پلتفرم‌های آنلاین حمل‌و‌نقل مناسب نیست، چراکه در این نوع مشارکت بیمه‌ای، بیمه‌پرداز باید حق بیمه را با نرخ بالاتری نسبت به بیمه اجباری پرداخت کند و این برای رانندگان که در مضیقه‌های درآمدی هستند، دشوار است. ضمن اینکه در این نوع بیمه‌پردازی مزایای ازکارافتادگی نیز به افراد تعلق نمی‌گیرد که باز هم برای رانندگان شاغل در دو پلتفرم که در معرض خطرات حوادث رانندگی هستند، قابل قبول نیست.

از سویی مدیران این دو پلتفرم می‌گویند مزایایی تشویقی مانند تخفیف خرید قطعات یدکی خودرو، خدمات پزشکی، بسته‌های سلامت، کمک هزینه‌ سوخت، وام و تسهیلات را برای رانندگان خود در نظر گرفته‌اند. چیزی که رانندگان قبول ندارند و می‌گویند ادعاهایی تبلیغاتی است و در عمل دست کسی به جایی بند نمی‌شود. ساعات کار طولانی نیز یکی دیگر از اشکالات جدی پلتفرم‌های آنلاین است. بخش زیادی از رانندگان بیش از زمان متعارف (۴۹ ساعت در هفته) را صرف کار می‌کنند که به گمان حامیان و فعالان حقوق کار، از جمله مصداق‌های استثمار نیروی کار است. مدیران پلتفرم‌های آنلاین در برابر انتقادها، یک پاسخ همیشگی و تکراری دارند: انعطاف کاری. آن‌ها معتقدند کارگران پلتفرم‌ها از این حق و آزادی برخوردارند که هر زمان تشخیص دادند دست از کار بکشند یا به‌کل پلتفرم را ترک کنند. روشن است برای این کارگران کار کردن کمتر از حد متعارف، گزینه‌ای مطلوب یا کم‌ریسک نیست که در شرایط پرفشار اقتصادی به آن فکر کنند.

اینجا خبری از صنف نیست
کلاف درهم‌تنیده مشکلات کارگران پلتفرم‌ها یک رشته دیگر هم دارد: تشکل‌یابی برای پیگیری مطالبات صنفی که در زمره ابتدایی‌ترین و پیش‌پاافتاده‌ترین حقوق نیروهای کار است، در پلتفرم‌های آنلاین به رسمیت شناخته نمی‌شود. در این باره نیز توجیه مدیران پلتفرم‌ها این است که نیازی به تشکیل اتحادیه یا ساختاری شبیه به آن برای حفظ منافع کارکنان وجود ندارد و در عوض اصرار دارند که کارکنان به عملکرد شرکت‌ در حفظ منافعشان اعتماد کنند.

دیجی‌کالا برخلاف دو پلتفرم دیگر رابطه مزدی مطابق قوانین کار و تأمین اجتماعی با کارکنان خود دارد و از این بابت چندان زیر فشار نیست. با این حال به این شرکت نیز انتقادهای زیادی درباره طاقت‌فرسا بودن ساعات و شرایط کار و فرسودگی شغلی کارکنان بخش‌های عملیات و پردازش و انبار وارد است. مدیران این شرکت مثل اسنپ و تپسی چنین ادعاهایی را رد کرده‌اند اما برخی تجربه‌های کسانی که رابطه استخدامی با این شرکت دارند و با کارنگ گفتگو کرده‌اند یا در گذشته در این شرکت مشغول به کار بوده‌اند، نشان می‌دهد شرایط به‌خصوص دربخش پردازش شرایط پرفشاری است.

رجوع به آمارها و داده‌های خودِ دیجی‌کالا نیز تا حدودی به درک موضوع کمک می‌کند. به استناد گزارش عملکرد سالانه دیجی‌کالا، اکثر کارکنان این شرکت در بخش‌های عملیاتی مثل پخش و توزیع، انبار و امور مشتریان فعالیت می‌کنند که به احتمال زیاد با توجه به شاخص میانگین سنی کل، همگی افراد جوان باشند. از سویی دیگر پراکندگی نقشه نیروی انسانی این شرکت نشان می‌دهد نیمی از کارکنان آن متولد استان‌هایی غیر از تهران هستند، یعنی استان‌هایی که نرخ بیکاری در آن‌ها بالاست، تعداد کارکنان بیشتری هم در دیجی‌کالا دارند. این شرکت گرچه در آگهی‌های استخدام خود به مزایای کامل شغلی اشاره می‌کند، باز هم شبیه به تجربه رانندگان در پلتفرم‌های حمل‌و‌نقل اینترنتی، کارکنان به دلیل فشارهای اقتصادی و با واهمه از دست دادن شغل، فشارهای شغلی را ولو اینکه زیاد باشند، تحمل می‌کنند.

خطاهای محاسباتی پلتفرم‌ها
روشن است که کسب‌و‌کارهای نوآور و پلتفرمی مزایای پرشماری داشته و دارند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت اما موضوع این است که این نوع کسب‌و‌کارها شکل مرسوم قرارداد‌های اجتماعی و الگوهای مشارکت اقتصادی را تغییر داده‌اند؛ تغییراتی که خود ناشی از خلأهای ساختاری در صورت‌بندی و فهم کارکرد قوانین بنیادین کار و حمایت‌های رفاهی و اجتماعی است.موضوع نارضایتی‌های نیروهای کار پلتفرم‌های آنلاین در ایران را نیز می‌توان از همین منظر تحلیل کرد. از لحاظ تئوریک، پلتفرم‌های آنلاین و کسب‌و‌کارهای نوآور ذیل مفهوم اقتصاد «گیگ» قرار می‌گیرند. در اقتصاد گیگ گفته می‌شود فعالیت‌ نیروی کار انعطاف‌پذیر است و در آن از درآمد ثابت ماهیانه و مزایا و حمایت‌های رفاهی خبری نیست. یعنی رابطه کارگر و کارفرما توافقی و محدود به حقوق و دستمزد غیرثابت است. خطای محاسباتی که پلتفرم‌های آنلاین مرتکب می‌شوند، همین‌جاست. فرض بنیادین اما نادرست آن‌ها این است که تصور می‌کنند «اعتمادِ آنلاین» جای «اعتماد نهادی» را گرفته و بر همین اساس اصرار دارند باید شکل جدیدی از رابطه کاری را بازتعریف کرد که در آن تعهدات، مزایا و حمایت‌های شغلی حداقلی باشد. در مقابل اما حقوق کار و تأمین اجتماعی جلوه‌هایی از اعتماد نهادی به شمار می‌روند و دولت‌ها نیز پایبندی‌شان به آن را با تدوین قواعد و مقرراتی پایه‌ای گستراندن چتر ایمنی بر سر نیروهای کار و مصون ‌نگه‌داشتن آن‌ها از آسیب‌های احتمالی نشان می‌دهند.

خطای دوم در عمل رخ می‌دهد. پلتفرم‌های آنلاین در مسیر به چالش کشیدن اعتمادِ نهادی و ساختارهای آن به‌تدریج به بن‌بست می‌خورند و هرچه هم زمان می‌گذرد، ناکارآمدی رویکردی که پیرو آن هستند با جنجال‌های متعدد بیشتر عیان می‌شود. چنین رویکردی البته در سال‌های اخیر نیز با فشارهای نهادهای حامی حقوق کارگران تا حدودی تعدیل شده است. نمونه بارز این تغییرات را می‌توان در رأی چند ماه پیش دادگاه عالی بریتانیا در پرونده شکایت رانندگان اوبر علیه این شرکت مشاهده کرد. در این پرونده دادگاه حکم داد رانندگانی که با اوبر کار می‌کنند، کارمند این شرکت هستند و باید از حداقل دستمزد و مزایای بیمه‌ای و… مانند دیگر کارمندان بهره‌مند شوند.

دیواری میان رأس و بدنه
در ایران اما از این خبرها نیست و پلتفرم‌های آنلاین به طرز شگفت‌انگیزی آغوش خود را به روی مفاهیم اقتصاد گیگ باز کرده‌اند. توسعه زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوآور، اقبال عمومی کاربران و رشد شاخص‌های عملکردی، برای مدیران و سرمایه‌گذاران آن‌ها به صورت تصاعدی ثروت‌های چند برابری به وجود آورده، اما از آن سو حلقه اصلی ارزش‌آفرینی را فراموش کرده‌اند. از یک نظر شاید جای شگفتی هم داشته باشد که در سال‌های اخیر که همه از تغییر سلیقه‌ها و نیاز بازار و شناخت مشتری، چابکی و تیم‌‌محوری و… صحبت کردند و کسب‌و‌کارها هم خودشان را در چشم مردم و دولت می‌کنند، زیر دستشان کارکنانشان از ابتدایی‌ترین حقوق محرومند و تجربه کاری‌‌شان زمین تا آسمان با آنچه که ادعا می‌شود متفاوت است.

گویی میان دو طیف مدیران و کارکنان در بخش‌های عملیاتی دیواری کشیده شده که یک طرف آن همه‌چیز خوب و عالی و مثبت است و طرف دیگر نیز شکایت و نارضایتی و تقلا برای کسب درآمد بیشتر. شاید بزرگ‌ترین نقدی که به اکوسیستم نوآور بتوان وارد کرد، همین باشد. روابط و مناسبات رأس و بدنه تعریف و جایگاه مشخصی ندارد و صورت و ظاهر کارهایی که انجام شده از سطح به عمق نرفته و اجازه نداده به مسائل زیربنایی‌تر توجه شود. مدیران و تصمیم‌گیران کسب‌و‌کارهای نوآور نیز در تعریف ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی حاکم بر کسب‌و‌کار خود به مسائل و گرفتاری‌های کارکنان – که اکثرشان نیز از جنس رفاهی و حمایتی است – توجهی نشان نداده‌اند و هرازگاهی این کم و کاستی‌ها در قالب اعتصاب‌ و اعتراض خود را نشان می‌دهد. کارکنان در برخی موارد حتی فراتر هم رفته‌اند و برای تغییر وضعیتی که مهم‌ترین خلأ آن سیاست‌گذاری صحیح و اقدامات عملی است، دست به ابتکاراتی زده‌اند که باید آن را بازتعریف غیرمنتظره انسجام اجتماعی دانست. کافی است نگاهی به اقدامات صنفی کارکنان اسنپ یا تپسی بیندازید. زیر پوست این دو پلتفرم، کارکنان به صورت خودجوش برای مطالبات و خواسته‌های خود از بستر ارتباطی آنلاین و شبکه‌های اجتماعی حداکثر استفاده را می‌برند. برای نمونه اتحادیه‌ها و تشکل‌های مجازی هماهنگ تشکیل داده‌اند و برای هر اقدام احتمالی در جهت رسیدن به اهداف و مطالبات صنفی‌شان سنجیده و فکرشده عمل می‌کنند.

یافتن راهی از میانه
هرچند مشخص نیست آشفتگی ناشی از تغییر مناسبات در پلتفرم‌های آنلاین که همه‌چیز را حول ریسک و ارزش افزوده می‌بینند، تا کجا استمرار می‌یابد، به نظر می‌رسد باید نگرانی‌های تازه‌ای هم داشت. مدتی است زمزمه‌های بورسی شدن استارتاپ‌ها و پلتفرم‌ها به گوش می‌رسد. از قضا دیجی‌کالا و تپسی هم جزء شرکت‌هایی هستند که قرار است روی تابلوی بازار سرمایه عرضه شوند و سهامشان میان سهامداران خرد توزیع شود. ابهام بزرگ این است که با بورسی شدن پلتفرم‌ها، وضعیت کارکنان آن‌ها بدتر می‌شود یا بهبود می‌یابد. اگر صاحبان این پلتفرم‌ها درگیر مسائل مدیریتی بازار سرمایه و مجمع‌ها و گزارش‌‌های سالانه شوند، آیا تضمینی بر رسیدگی بهتر به مسائل نیروهای انسانی که همین الان هم کم مشکل ندارند، خواهد بود یا نه.

بدون شک چهارچوب‌های جدید قانونی و نظارتی نیاز مبرم این روزهای پلتفرم‌های آنلاین است. تجربه‌های چند سال گذشته به‌خوبی نشان می‌دهد پلتفرم‌ها خواسته یا ناخواسته از ضعف‌ها و خلأها نهایت استفاده را برده‌اند و این وسط هم میلیون‌ها کارکن یا کارگر یا هر نام دیگری که بر آن‌ها بگذاریم، در مبارزه‌ای نابرابر برای حق و حقوقشان می‌جنگند اما نمی‌توانند از دژ محکم دفاعی پلتفرم‌ها رد شوند. عاقبت دولت و نهادهای متولی یا اتحادیه‌های صنفی و مدیران پلتفرم‌ها باید ساختار فعلی را بکوبند و دوباره بسازند تا راهی بینابین باز شود که در آن همه‌چیز به نام و به کام یکی تمام نشود. جز این هرچه باشد دیر نخواهد بود که گروه‌های واتساپی کارگران پلتفرمی که در آن‌ها قرارومدار اعتراض و اعتصاب گذاشته می‌شود برای کل این اکوسیستم نوآورانه دردسرها و بحران‌های جدی ایجاد و پای رگولاتورهایی را به آن باز کند که آشنایی چندانی حتی با مفاهیم مقدماتی ادبیات و گفتمان آن هم ندارند!

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۱۳:۱۱

کد خبر: 23920

http://www.payamemellat.ir/?p=23920

۲۰۰ هزار هکتار از دیمزار‌های استان زنجان مشمول طرح جهش تولید شد

جواد تاراسی در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری تحلیلی پیام ملّت» اظهار داشت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره)، بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی منعقد شده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سطحی از دیمزارهای استان زنجان با “طرح جهش تولید در دیمزار‌ها” با رعایت اصول به زراعی و به نژادی و بیمه به افزایش تولید خواهند رسید.

وی افزود: در این طرح با حمایت‌های مالی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) یارانه‌ای برای تهیه بذر، کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی به دیمکاران اعطا می‌‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: هدف اصلی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور، اصلاح الگوی کشت، پایداری تولید، بهره‌گیری از ارقام جدید تحقیقاتی، افزایش درآمد کشاورزان و در مجموع دستیابی به محصول بیشتر در واحد سطح را در پی خواهد داشت و همچنین دارای مزایای یارانه بیمه دیم، یارانه خرید بذر و سم و تسهیلات قرض الحسنه مکانیزاسیون خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته شش استان به صورت آزمایشی در طرح جهش تولید در دیمزارها قرار گرفته بودند، تصریح کرد: با پیگیری سازمان جهاد کشاورزی و نماینده محترم با لطف خدا امسال استان زنجان هم به علت‌های مختلف از جمله مدیریت گندم دیم توسط بهره‌برداران از نظر کنترل آفات و بیماری‌های مزارع دیم، تامین و کاشت بذر خوب بصورت خود مصرفی و تحویل مناسب گندم در سال‌های گذشته، در این طرح قرار داده شدند.

تاراسی با بیان اینکه امسال ۲۰۰ هزار هکتار دیم استان در این طرح قرار گرفت، گفت: ۱۲۴ هزار هکتار گندم دیم، ۳۴ هزار هکتار جو دیم، ۱۷ هزار هکتار حبوبات دیم،
۱۸ هزار هکتار دانه‌های روغنی دیم و ۷ هزار هکتار علوفه دیم در این طرح قرار گرفت. ب/

adnim

Copyright © all right recieved