اخبار ایران اخبار زنجان خیر زنجان اخبار استان زنجان سایت خبری زنجان
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۱۰:۰۸

کد خبر: 21408

http://www.payamemellat.ir/?p=21408

امداد رسانی هلال احمر زنجان به ۲۳ حادثه دیده

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» علی طاهری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ۲۰ دیماه سالجاری تاکنون ۹ مورد حادثه در سطح استان زنجان اتفاق افتاده و ۲۳ نفر متاثر از حوادث بودند.

طاهری گفت:از این تعداد حادثه هشت مورد مربوط به حوادث جاده ای و یک مورد کارگاه صنعتی در استان زنجان بود.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان زنجان، مصدومان ناشی از حوادث بیان شده را ۱۵ نفر دانست و ادامه داد: یک مصدوم توسط نیروهای امداد و نجات هلال احمر برای مداوا به مراکز درمانی استان منتقل شد.

طاهری یادآوری کرد: در این ۹ حادثه ۲ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت بیان شده ۱۶ تیم عملیاتی با ۴۰ نیروی امدادگر و ۱۸ دستگاه آمبولانس و خودروی نجات به این ماموریت ها اعزام شده اند.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان زنجان تاکید کرد: هموطنان در صورت گرفتار شدن در سوانح و حوادث می توانند با شماره ۱۱۲ برای دریافت خدمات امداد و نجات در هر ساعت از شبانه روز تماس برقرار کنند.

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۰۸:۴۳

کد خبر: 21396

http://www.payamemellat.ir/?p=21396

برپایی دومین بازارچه دائمی صنایع‌دستی زنجان در پیاده را ه سبزه میدان

دومین بازارچه دائمی صنایع‌دستی در زنجان ایجاد می‌شود

به‌گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» امیر ارجمند با علام این خبر اظهار کرد: به‌منظور تشویق هنرمندان، معرفی بیشتر صنایع‌دستی استان، تولید و فروش بیشتر محصولات آن‌ها و ایجاد اشتغال، دومین بازارچه­ دائمی با ۴۴ غرفه در پیاده‌راه سبز میدان برپا خواهد شد.

ارجمند ایجاد این بازارچه را برای تقویت و به‌نمایش گذاشتن صنایع‌دستی دانست و افزود: یکی دیگر از اهداف احداث و تمرکز واحدهای تولیدی در یک نقطه، رفاه حال مردم و شهروندان و دسترسی آسان برای خرید محصولات و همچنین شناسایی و حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان عنوان کرد: بازاریابی صنایع‌دستی هر منطقه‌ای علاوه بر این‌که جنبه‌‌های زیبایی و فرهنگی دارد، یکی از صنایع دخیل در اقتصاد یک منطقه محسوب می‌شود.

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۱۱:۲۴

کد خبر: 21405

http://www.payamemellat.ir/?p=21405

غربالگری بیماری‌ های ژنتیکی جنین هیچگاه اجباری نبوده است

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»  دکتر کیانوش جهانپور در  حساب توییتری خود نوشت: وزارت بهداشت بعنوان تولیت سلامت در قبال تولد کودکان سالم و سلامت نسل آینده، خود را مسئول می‌داند، غربالگری بیماری های ژنتیکی که برپایه شواهد علمی و فناوری های موجود، پیشگیری از آن میسر باشد، سیاستی در راستای ارتقای سلامت عمومی است، همزمان وزارت بهداشت خود را در قبال سیاست های کلان جمعیت و مقابله با پدیده سقط غیرقانونی و غیرعلمی نیز متعهد می داند و البته در سیاست‌گذاری و تصمیم سازی مبتنی بر شواهد، تباین و تنافری بین این دو مهم متصور نیست، چنانکه شاید نظام سلامت بیش و پیش از هر حوزه ای، سهم خود را در قبال سیاست های جمعیتی و ترویج فرزندآوری و گسترش فرهنگ خانواده سالم ادا نموده و آن را ارتقا خواهد داد. 
غربالگری بیماری‌ های ژنتیکی جنین هیچگاه اجباری نبوده است و دستورالعمل وزارت بهداشت در این رابطه با مشارکت آگاهانه و داوطلبانه والدین، عملی شده و البته نقش موثری در کاهش موارد تولد بیماری‌ های ژنتیکی از جمله سندرم داون و… داشته و خواهد داشت. 
همه ما در قبال جمعیت و سلامت جمعیت در چارچوب دستاوردهای دانش نوین بشری مسئولیم، نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم.

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۱۱:۱۶

کد خبر: 21365

http://www.payamemellat.ir/?p=21365

چند گام ساده برای مقابله با فساد در شهرداری‌ها

با استناد به اسناد بالادستی و منشور قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نهاد شورا به عنوان پارلمان محلی، نقش تعیین کننده‌ای در انواع زمینه‌ها دارد و به نوعی مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست و حتی اقتصاد شهری متاثر از تصمیماتی است که منتخبان مردم در جلسات شورا اخذ می‌کنند.
امسال آخرین روزهای دوره پنجم شوراها در کشور است و مردم در حالی بیست و هشتم خرداد ۱۴۰۰، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری به پای صندوق‌های رای خواهند رفت که سوسویی از امید به شوراها دارند و با اخبار دستگیری اعضای شورا و مدیران شهرداری در کشور، استان و حتی تبریز در سال جاری جو کامل بی اعتمادی به شوراها را رقم زده است.

دولت الکترونیک و ایجاد ساختمان شیشه‌ای
سوال اصلی و آنچه تبادر ذهنی مردم است، کور کردن زمینه و حفره‌های فساد و افزایش نظارت‌ها و ایجاد ساختمان شیشه‌ای در شورا و شهرداری هاست. به نظر راقم سطور، قوه تقنینی و قضایی می‌توانند نقش موثری داشته باشند در پرشدن حفره های فساد در شهرداری.

لزوم تمرکز در ماده ۱۰۰
به عنوان مثال، ماده ۱۰۰ در شهرداری‌ها از آن حفره‌های آتش فشانی فساد هستند که در قالب طرح کوتاه مدت می‌تواند به جای مناطق، صرفا در شهرداری مرکز و با حضور نمایندگان نهادها تشکیل شود. که البته گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است.

بودجه واحد شهری
بودجه واحد شهر، گام میان مدت بعدی است که مانع هدر رفت و ایجاد فساد خواهد شد. بهره مندی از دولت الکترونیک و کم کردن ارتباط با ارباب رجوع و شیشه‌ای شدن فعالیت‌ها و راه اندازی دیوان محاسبات شهری در شهرداری‌ها و شوراها، راهکار بعدی است که دیگر، مانع باز شدن پای کارت خوان سیب زمینی فروش برای زیرمیزی‌ها خواهد شد.

راه‌اندازی دیوان محاسبات شهری 
از ضمیر روشن ایمان دارم که اعضای شوراها می‌توانند ستون خیمه پیشرفت و توسعه منطقه خود شوند. برخورد قاطع و صریح دستگاه قضا را ضمانت اجرای قوانین ایران اسلامی میدانم، چنانچه تاکنون به یک هزار عضو شورا توسط دستگاه قضا، اعمال قانون صورت گرفته است.
پیشگیری با قوانین و پرکردن حفره‌های فساد، افزایش نظارت‌ها و ایجاد دیوان محاسبات شهری از تصمیمات عاجل بوده و سیستم از فشلی و فسادزایی به محل رشد و تعالی تبدیل می‌شود.

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۲۱:۱۴

کد خبر: 21402

http://www.payamemellat.ir/?p=21402

حضور هنرمندان زنجانی در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر

به گزارش« پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» به نقل از دبیرخانه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، ۲۵ اثر به بخش نمایش‌های خیابانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر راه یافتند که نمایش «قلیان اویونی» از زنجان نیز موفق به راهیابی در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره شده است.

نمایش «قلیان اویونی» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا قزلباش در موضوع نمایش‌های آئینی سنتی می‌باشد که با پرداختن به فولکورها و بازی‎‌های سنتی توانسته بخشی آئین‌های استان را بر روی صحنه ببرد.

در این نمایش فرهاد ابولفضلی، متین اجاق فقیهی، علی مهاجری، رضا جنتی، علی عباسی، جلال نوری، جلال نوری، علی رضایی‌راد، علیرضا فریدراد و محمدولی فروتن، زهره مسلمیون و مبینا فیروزی به ایفای نقش پرداخته‌اند.شایان ذکر است، سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از ۱۱ لغایت ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.

گفتنی است، این نمایش در راستای یک قصه بسیار ساده از قهر زن و شوهر روستایی است که اهالی روستا سعی در آشتی دادن این زوج را دار ند و سعی دارد به چند مورد از آداب و سنن و آیینها بویژه بازی های محلی زنجان از قبیل / قلیان اویونی / ار تولاما / قلیبانی و تکم گردانی بپردازد.

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۲۰:۰۳

کد خبر: 21399

http://www.payamemellat.ir/?p=21399

تامین اعتبار مورد نیاز پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان قزوین با تزریق ۲۵۰ میلیارد تومان

اضافه شدن ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین

به گزارش « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» فتح‌الله حقیقی در جلسه پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین از درخواست ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین خبر داد و اظهار کرد: طول این محور در حوزه استحفاظی استان زنجان ۱۰۴ کیلومتر بوده و در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه، ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه تخصیص داده شد که این مبلغ در حساب راه‌آهن جمهوری اسلامی بوده و احتمالاً بخشی از آن به پیمانکاران پرداخت شده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت‌ها و نیاز مالی این پروژه، یادآور شد: برای تکمیل این محور ۲۵۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۵۶ درخواست کردیم و از طرف رئیس‌جمهور نیز برای تزریق اعتبارات دستور کتبی صادر شده است، به همین خاطر نباید از نظر اعتباری برای این پروژه مشکلی به ‌وجود بیاید و پیمانکاران باید کار را تحویل دهند.

حقیقی گفت: با بهره برداری از پروژه ۲خطه کردن راه آهن زنجان – قزوین، ظرفیت حمل بار استان از طریق خطوط ریلی بیش از ۲ برابر افزایش پیدا می کند و زمان تردد مسافران از تهران به زنجان نیز یک ساعت کاهش می یابد.

حقیقی اضافه کرد: در صورت تکمیل پروژه های راه ارتباطی زنجان – بیجار و محور سلطانیه – خدابنده- همدان، زمان سفر در محورهای شمال غرب کشور یک ساعت کاهش می یابد.

وی افزایش دو برابری تناژ حمل بار و کاهش یک ساعته تردد مسافران از زنجان به تهران را از جمله مزایای دو خطه کردن محور زنجان به تهران برشمرد و گفت: استان زنجان بزرگ‌ترین ظرفیت برای ایجاد مرکز لجستیک را دارد و یکی از مولفه‌های مهم برای ایجاد این مرکز، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل است.

حقیقی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل جاده‌ای نیز تکمیل بزرگراه‌ها و دو بانده کردن راه‌ها، زمان حرکت در محور شمال‌غرب را یک ساعت کوتاه‌تر می‌کند، عنوان کرد: فرودگاه زنجان نیز آمادگی لازم را برای پرواز هواپیماهای باری دارد.

مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب کشور نیز در ادامه این جلسه، اظهار کرد: پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین در برهه‌هایی با رکود مواجه شد اما اکنون با تزریق اعتبارات و رفع موارد فنی، از حالت رکود درآمده و پیمانکاران در قطعات مربوطه مشغول فعالیت هستند.

علی خدایی با بیان اینکه این محور باید طبق قول‌های داده شده تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسید، تصریح کرد: با این حال برودت هوا باعث کندی کار شده است اما تلاش داریم در کم‌ترین زمان ممکن و تا پایان این دولت، پروژه مهم و ملی را به بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به اینکه طبق بازدید امروز مقرر شده تا دو گلوگاه در مسیر برطرف شود تا مانعی در انجام پروژه نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: بیشتر تجهیزات مورد نیاز پیمانکاران تهیه شده، ریل مورد نیاز تامین و بخش قابل توجهی از آن نیز حمل و در محل مستقر شده است.

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۱۷:۴۴

کد خبر: 21036

http://www.payamemellat.ir/?p=21036

روایتِ بی طرفانه حقیقت تنها وظیفه عکاسی خبری است

زینب سودی- حامد رحمتی را بیشتر با مجموعه شعر « عکاس دوره گرد» می شناسند. شاعر و عکاس جوان اهل زنجان که معتقد است عکاسی  زبان شعر است وقتی که شعر قاصر است از بیان یک واقعه و اینگونه شعر و عکاسی را به هم پیوند داده است. وجه غالب گفتگوی های متعدد حامد رحمتی شعر و ادبیات بوده از همین رو  این گفتگو سعی دارد با تمرکز بر عکاسی دیدگاه وی در این حوزه را بکاود.

– معرفی مختصری از خودتان بفرمایید و همینطور جشنواره هایی که در آن شرکت داشته اید.

حامد رحمتی هستم متولد شهر زنجان. در جشنواره های بیشماری شرکت کرده ام نمی دانم چرا این قدربه جشنواره ها تاکید دارید ؟ اغلب در جشنواره داوران با سیاقِ خود به شرکت کننده امتیاز می دهند. شاید اگر داور دیگری باشد ورق برگردد. چون من فکر می کنم  وقتی  عکسی در جشنواره به عنوان عکس نهایی برای نمایش پذیرفته می شود یعنی توان این را دارد که حرفی برای گفتن داشته باشد. لااقل جشنواره ها برای من متر و معیار نیست.

زیرا نگاهی که داوران نسبت به عکس دارند،کاملا امری سلیقه ای است و داور از آن منظر عکس را واکاوی می کند که مورد دلخواه خود و آموزه های فردی او است و این نمی تواند جهان شمول باشد. «ویان مایر» عکاس فرانسوی ساکن آمریکا هیچ گاه جایزه ای نگرفت با این چهره در نقاب خاک کشیده است اما در بزرگترین نمایشگاه ها عکس های او در معرض نمایش است و باید اعتراف کنم هنرمند واقعی جایزه اش را از دست مردم می گیرد و نامش ماندگار می شود.

-کار عکاسی را ازسنین پایین شروع کرده اید ؟ علاقه مند بودید یا هدایت شدید؟

زندگی ادبی من کاملا با عکاسی گره خورده. عنوان مجموعه شعر نخست من که از برگزیدگان کتاب سال جوان هم بود  «عکاس دورگرد» است که در آن سالها خیلی بازتاب موثری داشت و یکی از المان های بسیار مهمی که در کتاب عکاس دورگرد شما می توانید مشاهده کنید رفتار بصری در تقریر شعر است. مضامینی که در شعرانتخاب می کنم به سویِ تصویر در حرکت اند. فرزاد ادیبی از گرافیست های نام آشنای ایرانی و از شاگردان جدی مرتضی ممیز طرحی را برای این کتاب زدند.عکاسی که با کفش هایش سفر می کند و ثبت می کند حقایق را. اولین ورود من به دنیای عکاسی به انضمام درک صریحِ شعر بود. اما من از سنین نوجوانی به عکاسی علاقه مند شدم و دلیلش این بود که وقتی که می خواستم شعری را بنویسم و روایتی را در شعر بیان کنم می دیدم که از انجام آن ناتوان هستم به همین دلیل در جاهایی که زبان قاصر است از نشان دادن یک واقعه تصمیم گرفتم که عکاسی را انتخاب کنم و با عکاسی جهانم و فکرم را به مخاطب نشان دهم. چون  وقتی به یک قاب خالی نگاه می کنید و یک عکس بسیار ساده از یک وضعیت را می بینید روایت های بسیاری را به ذهن مخاطب متبادر می کند .یعنی عکس ها در ذات خود حرفهای بسیاری دارند که باید آنها را لب خوانی کنیم و به خاطر همین من فکر می کنم که به جهانِ عکاسی پرتاب شدم . زیرا یارای آن نداشتم که با زبان شعر حرف های زیادی  بگویم . باید اشاره کنم که به رئالیسم یا واقع گرایی در هنر باور  دارم. دیگر نمی شود مخاطب  امروز را فریب داد . مثلا شاعران در دوره ای می گفتند” صورت معشوق من چون ماه زیباست ” ولی خب امروز وقتی به صورت علمی  به ماه نگاه می کنیم می بینیم که لکه های بسیار درشتی بر اعماق ماه وجود دارد که از دور زیباست. مخاطب امروز آنقدر آگاه هست که باید با هنری راستین و ابژه ای حقیقی مواجه شود که باور پذیری و تاویل آن سخت و دشوار نباشد.

آغار کار عکاسی شما به طور حرفه ای از کجا بوده است؟

آغاز کار عکاسی حرفه ای من زمانی بود که تصمیم گرفتم عکسهایم را منتشر کنم و به صورت رسمی با روزنامه همشهری همکاری کردم و خب سعی میکردم که به عنوان یک شاعر و روزنامه نگار به مناطق محروم  زنجان سفر کنم و حاشیه نشین ها را نشان بدهم. به باور «سامرساد نوام» هنر واقعی آن است که ما شخصیت های واقعی را نشان بدهیم . یعنی شخصیت هایی را که نقابی بر  صورت ندارند و من همیشه دلم می خواست که از  اشخاص واقعی عکاسی کنم.فعالیت رسمی من از زمانی آغاز شدکه به عنوان عکاس خبری در جمع عکاسان پذیرفته شدم.

-شما عکاسی را چگونه تعریف می کنید؟

ببینید زندگی و عمر انسان با سرعت بسیار بیمارگونه ای در حال حرکت است “عمر انسان به اندازه پلک زدن یک ستاره است “من عکاسی را عملی بازدارنده می دانم. به عبارتی سعی می کنم زمان را مغلوب و مقهور کنم. گاهی وقتی در خانه می نشینم و به قاب ها و عکس هایی که گرفتم فکر می کنم حسرت می خورم و می گویم الان در این ساعت که من بیکار نشسته ام یا کتاب می خوانم چه  قاب های بسیاری در حال شکل گرفتن هستند که من از آنجا دورم . عکاسی در ذات خود یک  رسالتی دارد و آن هم آگاهی است، من عکاسی را اینطور تعریف می کنم..پیشی گرفتن از زمان یعنی مغلوب کردن زمان.

اشاره کردم که عمر انسان به سرعت در حال گذر است و تنها بازویی که می تواند این عبور بی رحمانه زمان را متوقف کند عکاسی هست. تصورم این است که وقتی که عکاس انگشتش را به دگمه شاتر می برد و زمان را متوقف می کند این همان انتقامی است که از عبور زمان می گیرم و لحظه ای را ثبت می کنم برای فردا. می دانید عکس ها یکی از اسناد تاریخی هم محسوب می شوند.یعنی  ما با قرائت عکس ها می توانیم به روایت تاریخ هم پی ببریم و میشود گفت که عکس ها اسناد بسیار مهمی در قرائت تاریخی هستند. زیرا عکس زیست جغرافیایی و بیولوژیکی برهه ای از تاریخ را نشان می دهد. برای انسانی که روزی مرگ او را مغلوب خواهد کرد عکاس با فشردنِ دگمه شاتر زمان را به انجماد می برد و اینجاست که مرگ مغلوب می شود. من دقیقاً عکاسی را اینطوری تعریف می کنم: پیشی گرفتن از زمان و سفر در اعماقِ تاریخ.

-موضوعات غالب عکسهای شما چیست؟

به عنوان عکاس پسندیده می دانم با دوربین میان مردم به عنوان راوی آهسته گام بردارم بی آن که امری اخلاقی را قضاوت کنم ،زندگی و مصائب انسان را به تصویر بکشم.چون عکاسی یک گفتمانِ جامعه شناختی است. زیرا هنرمند یا کسی که  دستی در امور رسانه ای دارد باید به شکل نامحسوس گلو و صدایِ مردم باشد و عکاس هم از این قائده مستثنی نیست.موضوعات غالب عکس های من مستند اجتماعی هستند و خب سعی می کنم که از برآیند اجتماعی و نگاه اجتماعی تیزبینی که جامعه در اختیارم می گذارد آنها را ثبت بکنم. موضوعات غالب عکاسی من جامعه هست. جامعه روستایی و حاشیه نشین ها هستند. خواستگاه هنر فرایندی کاملا اجتماعی است و هنرمندی که به اجتماع و زندگی روزمره خودش و جهان پیرامونش بی اعتنا باشد فرزند زمان نیست.

-وقتی کسی به عکس های شما نگاه می کند می خواهید چه چیزی را دریافت کند؟ و یا دوست دارید چه پیامی را با عکس هایتان برسانید؟

وقتی مخاطب با چشم هایش عکس را می کاود در واقع تامل و درنگ شخصی خود را خواهد داشت. من نمی توانم خوانش و دیدگاهم را به متن با تصویر تحمیل یا حتی القا کنم. به خصوص در فضای امروز که ما عکس ها یمان را در اینستاگرام منتشر می کنیم یک مخاطبی که درآن سوی کره زمین زندگی می کند در واقع درنگ  و تامل خودش را خواهد داشت و من نمی توانم به او توضیح بدهم مگر آنکه با متن بسیار کوتاهی کاراکترهای عکس را شرح دهم.عکاسی روایتی عمیق و جهان شمول است. اگر شما بخواهید شعریا رمانی را بخوانید یا برای تماشای یک فیلم وقت بگذارید نیاز به زبان دیگری دارید. اما زبان عکاسی قابل فهم است و هرکس در هر گوشه ای از دنیا باشد می تواند به اندازه دانش و وسعت کلماتی که در وجودش رسوب کرده آن عکس را تأویل کند در سوال قبلی هم اشاره کردم  این مخاطب است که تصمیم می گیرد چگونه عکس را واکاوی و تأویل کند و در موردش صحبت کند؛ ولی من خودم به شخصه وقتی به نقاط مختلف می روم دوست دارم زندگی بدون تکلف آنها را نشان بدهم . ما چنان در زندگی مدرن و حواشی فضای مجازی برای آدم ها غوطه ور شده ایم که  پاک از یاد برده ایم از زندگی چه می خواستیم . وقتی من به فضاهای روستایی و مناطق محروم می روم می بیبنم که آنها با یک ظرف پنیر و یک خرده نانی که در تنور می پزند و با خرده چیزی که دارند چقدر از زندگی بی تکلف خودشان لذت می برند.

-از عکس های خودتان بازخورد منفی هم دریافت کرده اید؟

نمی توانم بگویم بازخورد منفی و یا بازخورد خوب. وقتی که یک عکس از نظر تکنیکی و از نظر قواعد در ذاتش سخنی نباشد دچار تاریخ مصرف خواهد شد. ولی بازخورد منفی بله چرا نگرفته باشم و گرفته ام. مثلا می توانم ایام نوروز را مثال بزنم که یکی از این نمادهای آن رفتار آیرونیک حاجی فیروز است که متاسفانه مصادف شده بود با ایام کرونا. مرد جوان با زبان آیرونیک پایکوبی می کرد و آمدن بهاران را خبر می داد عکاسی از این فرد و اننتشار آن باعث واکنش کاربران مجازی شد.

-سبک عکاسی مورد علاقه شما چیست؟ چطور این سبک را انتخاب کردید؟

پیشتر هم گفتم . هنر خواستگاه اجتماعی دارد . سبک مورد علاقه من در هنر رئالیسم و نگاه واقع گرایی است. یعنی مواجه حقیقی و بدون پرده باسوژه . سبک مورد علاقه من عکاسی مستند اجتماعی هست .خواستگاه هنر جامعه است و کسی که جامعه خودش و فضای زندگی و زیست خودش را نشناسد متاسفانه هیچ وقت در امر زایش و آفرینش موفق نخواهد بود و  اما اینکه چطور این سبک را انتخاب کردم؟ من خودم هم در شعرهایم یک نگاه اجتماعی دارم و سعی می کنم که برای رنج کودکانی که در جنگ کشته می شوند و برای مردمی که سختی می کشند شعر بگویم و خب این یک نگاه نهادیه شده و آزموده شده بود که از منظر اجتماعی به عکس نگاه کنم.عکس باید حاوی پیام باشد و زبان به آگاهی مردم براند .

-انعکاس شخصیت شما در عکس هایتان معلوم است؟

من به برداشت آزاد عکس و به یک تصویر شفاف باور دارم و فکر می کنم یک عکاس واقعی آن است که حقیقت را نشان بدهد و از این نظر می گویم که شخصیت من شاید به لحاظ سبکی مشخص باشد ولی اینکه بخواهم یک عکس را به ورطه شخصی و نگاه فردی خود بکشانم ضعف بزرگی خواهد بود. من سعی می کنم به آن امضا  و سبک خودم برسم  و درصدد آنم که عکسم امضای من را نشان دهد نه شخصیت من را .

-تا چه حد با ویرایش در عکاسی موافقید؟

بگذارید در این باره صادقانه حرف بزنم.  یکسری از دوستان هستند که با فتوشاپ عکاسی می کنند که شاید کار آنها هم ارزشمند باشد. ولی من به باور خودم کار آنها را هنر نمی دانم به دلیل اینکه عکاس مستند و یا عکاس جنگ از زندگی خودش می گذرد کیلومترها راه می کوبد و ساعت ها رانندگی می کند که به فضایی دلخواه برسد. اما عکاسی که زایش هنر او در فتوشاب به ساخت می رسد و به تعبیر امروزی ها کار اسیتچ انجام می دهد یا بازسازی می کند. این فریب مخاطب در لوکیشن و برگزیدنِ شخصیت است. شخصیتی که نه تاریخ مکانش را می دانیم نه نوع زیستش را. من با این نوع عکاسی موافق نیستم. زیبایی باید طبیعی باشد نه اینکه ما به مدد برنامه های فتوشاپ یک امر نازیبا را زیبا جلوه بدهیم . من با این موافق نیستم . ولی با ویرایش عکس تا حدودی موافق هستم.مثلا تا حدودی در آن به رنگ عکس توجه کنیم و یا تا حدودی کراپش بکنیم. ولی در عکاسی مستند دخالت بیش از حد دیگر عکس را از روند مستند بودن خارج خواهد کرد و این فریب دادن چشم مخاطب هست کاری که دوستان مینیمالیست انجام می دهند و این فرایند بصری نوعی بازتولید مکانیکی ست که با فتوشاپ انجام شده و هیچ ارزش هنری برای من ندارد. من تا حدی عکس را ویرایش می کنم که به ضمیر آن عکس وفادار باشم. در این مورد نظریات فروید در شکل گیری مکتب سورئالیسم بسیار راهگشا بود. او معتقد بود خلق اثر هنری باید در ضمیر ناخودآگاه و خلسه ای عمیق به وقوع بپیوندد. وقتی عکاس آگاهانه عکس را می سازد آن دیگر عکس نیست بهتر است از آن به عنوان پوستر یاد کنیم.البته خاطرنشان می کنم این نگاه و برداشت شخصی بنده است شاید هم نادرست به نظر برسد.

-در انتخاب سوژه به چه چیزی دقت می کنید؟

هنر امروز کاملا به سویِ جزئی  شدن می رود. وقتی که به سوژه نزدیک می شوم سعی می کنم به چیزهایی توجه بکنم که برای مخاطب جالب هست و می تواند آن را برانگیخته کند. به طور کلی سوژه عکس هایم را طوری انتخاب می کنم که مخاطب را به لذت بصری دعوت نماید . عکاسی نگاه ریز بینانه ای است که شما باید چیزی را ببینید که عموم مردم نمی بینند و باید چیزی را روایت کنید که مردم از دیدن آن ناتوان هستند. من در عکاسی سعی می کنم به آن نقاط زخمی توجه کنم که از چشم مخاطب دور مانده و همین نگاه جزئی نگر و روایت آن باعث لذت در چشم بیننده می شود.

-برای تهیه یک عکس خوب چه عواملی را باید مد نظر داشت؟

در عکاسی داشتن تجهیزات بسیار مهم است چون بدون تجهیزات نمی شود عکس خوب ثبت کرد. برای ثبت یک قاب زیبا ما به زمان نور مناسب،فضایِ بکر احتیاج داریم.حتی وسیله نقیله داشتن یکی از عواملی است که به ثبت عکس خوب کمک می کند. عوامل بسیاری را می شود برشمرد. نمی توان ذهن را محدود  به یک یادو عامل کرد . دوربین خوب،ابزار خوب و وسیله ای که عکاس را به هرسویی ببرد. اما مهم ترین سرمایه عکاس نگاه خوب و شاخص است که این مهم را نمی شود با پول بدست آورد.

-چند عکاس را نام ببرید که عکس های انها برای شما جذاب است ؟

عکاسان بسیار زیادی را دوست دارم که روی من تاثیر بسزایی داشتند و هنوز وقتی عکس های آنها را می بینم درنگ میکنم و  لذت می برم . ولی خب چند عکاس هست که من از هنر آنها در عکاسی بسیار لذت می برم. از عکاسان جنگ «جیمز نچ وی» را نام می برم. او عکاسی است که به مصائب جنگ و حواشی آن خیلی توجه دارد. اما در شکل گسترده مهم ترین عکاس زنده جهان «سپاستینو سالگادو» را باید ستود. آن قاب های درخشانی و اعجاز انگیز واقعا جهان دیگری را برای مخاطب می سازد  و یکی از الگوهای من در عکاسی سالگادو است .«گودال جهنم» او را معجزه ای در حوزه عکاسی می دانم. از عکاسان دیگر «استیو مک کوری» و در حوزه عکاسی ژورنالیستی هر قابِ «فرانسیسکو زیزولا» یک ورکشاپ مهم است.

-از تاثیر عکسهای خودتان بر روی مخاطب آگاه هستید؟ نمونه ؟

تحریم ها اغلب مشاغل را بی رونق کرده. راننده لودر با دوستش به دلیل سردی هوا در دهانه این لودر نشسته اند تا از وزش باد وسوزِ برف در امان باشند و دارند حرف می زنند اما امیدوارند به زندگی. این عکس تاثیر بسیار فزاینده ای روی مخاطبان داشت.

-روند کار عکاسی تا زمانی که عکس نهایی شود و چاپ شود چگونه است؟

در حوزه ژورنالیسم  انتخاب عکس تا چاپ بستگی به نظر دبیر سرویس دارد شما به اندازه چهل یا سی فریم عکس را می فرستید و از میان این فریم ها گزارش تصویری منتشر می شود.. انتشار عکس بستگی دارد به ظرفیت های روزنامه ای که شما با آن همکاری می کنید که تا چه حدودی به عکس های شما اعتماد داشته باشند. اما در صفحه اینستاگرام که صفحه شخصی خود آن عکاس هست هیچ محدودیت زمانی و مکانی وجود ندارد و عکاس هر لحظه که بخواهد میتواند عکسش را منتشر کند.

-اگر قرار بر برگزاری کلاس عکاسی توسط شما باشد مهم ترین چیزی که باید در کارگاه شما شما یاد بگیرند چیست؟

سوال خیلی خوبی است . ببینید عکاسی یک هنر جامع است. متاسفانه این روزها کسی که دوربین به روز یا تجهیزات بهتری دارد گمان می کند که عکاس خوبی است . به نظر من این چنین نیست. من اگر بخواهم یک روز کارگاه عکاسی برگزار کنم به دوستانی که شرکت می کنند نخست ادبیات و نگاه زیبا شناختی را به آنها می آموزم که جهان را چگونه نگاه کنند. (چگونه دیدن امر بسیار بسیار مهمی در خلق اثر هنری است). من اگر روزی کارگاه عکاسی برگزار کنم سعی می کنم الفبای شعر را به هنرجویان عکاسی آموزش دهم. وقتی «دیه گو مارادونا» درگذشت همه گفتند که شاعر فوتبال و یا وقتی با آثار شاعران بزرگ و فیلم سازان بزرگ مواجه میشویم مثلا «آنجلوپلوس» را شاعر سینما می شناسند. در هر فرد بدعت گذار در زایش هنر اگر به ادارک شعورمندانه ای برسد، اورا شاعر خطاب میکنند . از این رو من سعی می کنم به مخاطبانی که در کلاس من شرکت میکنند زبان ادبیات را بیاموزم . چون این نگاه زیبا شناختی باعث می شود که بدون واسطه به سوژه نزدیک شوند. تکنیک و فرایند رتوریک یک مسئله است  و نگاه زیبا شناختی در فحوای عکاسی مسئله ای دیگر. به نظر من کسانی که عکاسی  می کنند گاه فقط یک دوربین به دست می گیرند و از سینما و ادبیات هیچ نمی دانند و مطالعه ندارند؛ کما این که  وقتی عکسی را ثبت می کنند شاهد یک نگاه سطحی  و نازل در آثار آنها هستیم به همین دلیل به کسانی که بخواهند در کارگاه من شرکت کنند  اول ادبیات و شعر را آموزش می دهم و بعد نکات رتوریک و تکنیکی را .

– عکسی که تعادل عاطفی شما را به چالش کشیده کدام بوده ؟

اگر مراد شما عکس های عکاسان دیگر باشد که پیشتر گفتم مجموعه عکس های ” گودال جهنم” را که سپاستینو سالگادو عکاسی کرده بسیار در ذهن من تاثیر گذاشته . سالگادو به گودال جهنم می رود و از مردانی که در جستجوی طلا هستند عکاسی می کند در  این گودال یک گونی پر از خاک سهم کارگر است و کارگر با عضلات متورم از نردبان ها و کمرکش کوه  بالا میرود حالا شاید پایش از نردبان بلغزد و جانش را از دست بدهد. شاید در کیسه ای که با سخت جانی بر گرده هایش می کشد طلایی نباشد . تنها مجموعه عکسی که در تمام این سال ها روی من تاثیر گذاشت همین مجموعه  بود. عکس های سالگادو و سروصدایی کر کننده به پا کرد و سبب شد این گودالِ جهنمی تعطیل و برای جاودان به روایتی چرکین در خاطره ها بدل شد. این یک اتفاق بی نظیر در جهان عکاسی ست و رسالت عکاس در بزنگاه تاریخی جلوگیری از فاجعه ای انسانی ست.

-مهم ترین درسی که از عکاسی آموخته اید چیست؟

مهم ترین درسی که از عکاسی یاد گرفتم این است که صبور باشم .صبور باشم و صبور باشم . این مهم ترین درسی بود که یاد گرفتم . یعنی عکاسی که صبور نباشد هیچ وقت عکاس موفقی نخواهد بود. یاد گرفتم که بردبار باشم. انسان باشم و به ذات حقیقت وفادار باشم و هیچوقت دروغ نگویم .

-اگر ممکن هست درمورد عکس خبری هم نظرتان را بفرمایید. عکس های خبری باید روایت کننده چه بخش هایی از خبر باشند؟

عکاس خبری رسالت بسیار ویژه ای دارد و آن هم نشان دادن حقیقت است و اگر جز این باشد هیچ ارزشی ندارد. چون خبرنگاری عطر کلماتش آغشته به حقیقت باشد مشام را خوشبوکند. تنها نقطه روشن در عکاسی خبری هم تنها روایتِ بی طرفانه حقیقت است. اگر عکاس خبری در این زمینه موفق باشد کارش را به بهترین شکل ممکن انجام داده چون رسالتِ عکاس خبری صرفاً همین  است که حقیقت را نشان دهد بدون قضاوت و دخالت فردی.

-تفاوت عکس خبری و هنری و مستند و خیابانی و اجتماعی چیست؟

عکس ها روایت های بسیار مختلفی را نشان می دهند. عکس های هنری یا عکس هایی که صرفاً خصیصه زیبایی شناختی دارند بحث شان جداست،چون صاحب نظر نیستم،نمی توانم نظری بدهم. عکاسی مدلینگ و تبلیغاتی و صنعتی کارکردهای خاص خود را دارند.

عکاسی خیابانی و مستند صرفا به رویدادهایی چشم می دوزد که از بروکراسی شهری و برگرفته از معماری شهری و نوع زیست مردمان در یک برهه تاریخی باشد یا کشف رویدادهایی که در شهر در جریان است و از چشم ها پنهان. یک عکاس خیابانی در وهله اول به نوع و رفتار مردم یا جای گیری آن ها در قاب توجه دارد مثل عکس های «کارتیه برسون» که بهترین نمونه های عکاسی خیابانی ست.در عکاسی خیابانی زندگی جریان دارد که نتیجه استحاله مراودات اجتماعی مردم با جامعه است لذا عکاس خیابانی در صدد  این است که چگونگی بروکراسی را در جامعه نشان دهد. عکاس خیابانی راویِ چگونگی زندگی مردم در بیرون از خانه است و نوع مواجه آن با حوادثی که غیر قابل پیش بینی اند. اما درعکاسی مستند شما به یک روایتی خاص می پردازید و مسأله به مراتب بسیار رازآلود و کلی هست و عکاس مستند باید این شهود را کشف کند. در عکاسی مستند شما به شکلی از زندگی می پردازید که دور و مهجور مانده است . یعنی به طور اخص می روید تحقیق می کنید،پروپوزال می نویسید.عکاسی مستند پیکار با حقیقت است و روح عکاسی مستند باید در فواصل زمان مختلف به ساختار و شاکله کلی برسد تا بتواند با زبان نمادین سخن بگوید بطوری که احساسات بیننده را برانگیخته کند. 

– وضعیت سرقت عکس یا عکس دزدی چگونه است؟

دزدی های ادبی هنری و عکاسی و .. همیشه بوده و هست. کسانی هستند که در خلق ایده ناتوان هستند و مجبورند از کسانی که ایده های بیشتری دارند چیزهایی را بدزدند و خب این عجیب نیست و همیشه در طول تاریخ هم  بوده. برای سارق هنری کاری نمی شود کرد. باید این فرد به وجدان و شخصیت فرهنگی و تربیت خود بنگرد که ایده ای را به یغما نبرد. زیرا وقتی عکاسی وضعیتی را ثبت می کند برای آن زحمت می کشد و من فکر می کنم تا زمانی که قانون کپی رایت در ایران رعایت نمی شود  با این مشکل مواجه هستیم.

– عکاسان از کجا حمایت می شوند؟ وضعیت درآمدی عکاسی چطور است؟ اصلا می شود به عکاسی به عنوان یک شغل نگاه کرد؟

یک سری عکاسان که تکلیف شان مشخص است ؛ درگیر جشنواره ها هستند  و عکس هایشان را به جشنواره ها ارسال میکنند ضمن اینکه نامی از خودشان به جا می گذارند، از جوایزی که دریافت کرده اند ارتزاق می کنند. اما عکاسان دیگر نیز با رسانه ها و مطبوعات به سختی کار می کنند و من فکر می کنم  پولی که برای حق التصویر می گیرند کافی نیست. شاید برای کسانی که نامی دارند برگزاری کلاس ها و یا ورک شاپ ها خوب یاشد که این هم به صورت دوستی و رفاقتی برگزار میشود.من عکاسی را به عنوان یک شغل نمی بینم  یعنی هنوز به آن حدود صنفی نرسیده. می ماند عکاسانی که در محیط آکادمیک هستند و زحمت می کشند و آموزش می دهند. شاید بتوان پذیرفت که آنها شغلی دارند.

-امروز با وجود گوشی های مختلف آیا میتوان گفت عکاسی آسان شده و آیا این موضوع تهدیدی برای عکاسی هست و یا به نفع عکاسان است؟

اتفاقاً عکاسی با موبایل اصلا کار ساده ای نیست و خب شما خیلی از عکاسان نشنال جئوگرافیک  را می بینید که با موبایل عکاسی می کنند. اتفاقاً عکاسی با موبایل خلاقیت بیشتری را خلق می کند. به خاطر اینکه شما وقتی دوربین را به سوی مخاطب میگیرید و یا با دوربینی بزرگ به سطح شهر می روید سوژه گارد عجیبی دارد و آن رفتار حقیقی در مقابل دوربین عکاسی از دست می رود. ولی در حوزه عکاسی مستند و خیابانی می توانم بگویم که دوربین موبایل چه بسا کار را خیلی زیبا تر کرده . به خاطر اینکه دوربین عکاسی دست هرکسی نمی تواند باشد. با ورود موبایل به زندگی ما اصلا یک انقلاب بسیار بزرگی در حوزه رسانه صورت گرفته و هرکسی می تواند عکاس و یا یک راوی باشد. چون می بینید که دوربین های موبایل امروز مجهز به سیستم هایی هستند که مثل دوربین های (اس ال آر) توانایی ثبت تصویر را دارند و عکاس می تواند به راحتی و بدون واهمه وارد فضایی بشود و با موبایلش عکاسی کند و چه بسا تصاویر بسیار خلاقانه ای را  به وجود آورد . من تصورم نمی کنم که این دو از هم جدا باشند چون ما وقتی تصویری خلاقانه ای را می بینیم دیگر به این فکر نمی کنیم که این عکس با دوربین چند صد میلیونی گرفته شده یا با موبایل. مهم ایده و فکری هست که تولید شده.من عکاسی با موبایل را اتفاقا یک ضرورت بسیار مهم می دانم . همانطور که می دانید در  جشنواره های بسیار مختلف از «عکاسی با موبایل» به عنوان شاخه ای از عکاسی استفاده می شود و جای خودش را پیداکرده و چه بسا تصاویر بسیار خلاقی به وجود آمده که شاید دوربین های گران قیمت نتوانسته اند آن را ثبت کنند آن هم به دلیل واید بودن دوربین های موبایل هست چون یکی از قوانین عکاسی این است که عکاس باید به سوژه خیلی نزدیک باشد و آن حس دقیقی که در آن لحظه  به وجود می آید را ثبت کند و کسانی که با موبایل عکاسی می کنند خیلی خیلی تصاویر خلاقانه ای را به وجود می آورند.

-درمورد جشنواره خانه دوست صحبت کنیم  و در مورد عکس خودتان که در این جشنواره برگزیده شد.

باید بگویم که من اصلا قصد شرکت در این جشنواره را نداشتم . در اینستاگرام جشنواره فراخوان داد و من هشتک عکس را ارسال کردم و عکسم در آنجا برگزیده شد که باعث خوشحالی من شد. جشنواره خانه دوست یکی از جشنواره های معتبری است که این روزها برگزار می شود و من هم خیلی خوشحال شدم که کارم در آنجا دیده شد. ولی با این حال بازهم به جشنواره  ها اعتقادی ندارم  چون فکر می کنم که جشنواره ها ذهنیتی خاص به عکاس می دهد. عکاس باید از هر آن چیزی که فکر می کند مهم است عکاسی کند نه اینکه به دنبال موضوعی خاص برود.

-آسیب  و فرصت شرکت در جشنواره ها چیست؟ اصلا برای جشنواره عکاسی کردن درست است؟ ممکن هست که نگاه عکاس تغییر کند  و دیگر آزادانه نباشد؟ و فقط دنبال اهداف جشنواره باشد؟

ببینید جشنواره ها می تواند فرصت بسیار مناسبی باشد برای عکاسی که نامی ندارد که خودش را به جامعه عکاسان و جامعه هنری معرفی کند . من فکر می کنم که شرکت در جشنواره هایی که با موضوع آزاد هستند بسیار می تواند راهگشا باشد . ولی عکاسی هایی که با موضوع از پیش تعیین شده اند مثل این می ماند که ما موضوعی را مشخص کنیم و بگوییم که در این مورد چیزی بنویسید . همانطور که فروید می گوید هر چه ذهن هنرمند در شکل گیری بک اثر ادبی و هنری در بستر ضمیر ناخودآگاهش اتفاق بیفتد آن اثر هنری بسیار شکیل تر و قابل دفاع تر خواهد بود تا اینکه به دنبال موضوعی خاص بخواهد عکاسی کند و به نظرم آسیب جشنواره ها بیشتر اهمیت خود آن جشنواره و اسپانسر های آن می تواند باشد به خاطر اینکه آنها موضوعی را مشخص می کنند تا به هدفهای خود برسند. این می تواند ذهن جامعه عکاسی و ذهن عکاس را بیمار کند چون حالا یک جایزه ای را در نظر می گیرند و شاعر و یا عکاس و یا هر خالق هنری به جای اینکه به دنبال خلق یک اثر ناب باشد با موضوع سر و کار دارد و این خودآگاه بودن را من زیاد نمی پسندم و یک  آفت بسیار بزرگ برای هنر می دانم و فکر می کنم که عکاسی و هنر هرچه دربستر آزاد و فضای آزاد شکل بگیرد ماندگاری اش بیشتر خواهد شد و دچار تاریخ مصرف نخواهد شد.

 -از شما به خاطر پاسخگویی دقیق تان تشکر می کنم

من هم از حوصله و بردبرای شما خیلی ممنونم

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۱۲:۴۳

کد خبر: 21388

http://www.payamemellat.ir/?p=21388

هلال احمر ۱۰۰۰ نفر از دختران تحت پوشش کمیته امداد را تحت پوشش طرح یاس قرار می دهد

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» علی طاهری در حاشیه برگزاری کلاس های آموزش کمک های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات در قالب طرح یاس(یاران آسیب ستیز) افزود: این طرح بر اساس تفاهم نامه منعقد شده میان هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی(ره) در این استان با هدف پذیرش مسئولیت اجتماعی و ترویج فرهنگ خود امدادی و دگر امدادی در سطح ملی انجام می شود که در حال حاضر در استان زنجان در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) طرح یاس(یاران آسیب ستیز) را طراحی کرده که در آن نیروی انسانی، مدجویان کمیته امداد هستند که به عنوان مسئولان و رابطان خانه های هلال در حاشیه شهرها، سازماندهی و آموزش در حوزه ترویج آموزش های همگانی، امدادی، اجرای طرح پیشگیرانه آسیب های اجتماعی و تشکیل تیم های مورد نیاز در زمان وقوع حوادث بکارگیری می شوند.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: با بهره گیری از ظرفیت های مهم کمیته امداد امام خمینی(ره) می توانیم بخش قابل ملاحظه ای از اثرات مخرب حاشیه نشینی و سایر آسیب های اجتماعی را به مرور حل و مرتفع کنیم.

طاهری تاکید کرد: در این اقدام مشترک دختران رده سنی ۳۰ تا ۴۰ سال تحت حمایت کمیته امداد در خصوص شیوه های مواجهه با بحران و بلایای طبیعی توسط هلال احمر از آموزش های مورد نیاز بهره مند می شوند که فاز نخست اجرای طرح یاس(یاران آسیب ستیز) در خانه های هلال حاشیه مرکز استان از ابتدای دی ماه جاری آغاز شده که در این فاز ۵۰ نفر از این دختران تحت پوشش آموزش قرار دارند.

وی گفت: در فاز بعدی از اسفند ماه سالجاری همزمان با سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) تا هفته هلال احمر در اردیبهشت سال آینده اجرای این طرح در سطح استان با تحت پوشش قرار گرفتن یکهزار نفر از دختران ۳۰ تا ۴۰ ساله تحت پوشش این نهاد حمایتی توسعه می یابد.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: با ارائه آموزش برای دختران مدد جو و تعامل آنها با هلال احمر در روند عمومی توانمند سازی اجتماعی، ارتباطی، آموزشی و فرهنگی آنها نیز موثر خواهد شد.طاهری، ارتقای عزت نفس و پذیرش مسئولیت اجتماعی در بین مخاطبان و توانمند سازی رفتاری، ارتباطی و فرهنگی مددجویان، حضور مخاطبان در عرصه ها و فعالیت های اجتماعی، ایجاد انگیزه در زمینه امداد و کمک های اولیه و آشنایی با حوادث و سوانح، ترویج خود امدادی و دگر امدادی را از اهداف اجرای طرح یاس(یاران آسیب ستیز) برشمرد.

به گفته وی، ارتقای سطح دانش و مهارت مخاطبان در خصوص امداد و کمک های اولیه و آشنایی با حوادث و سوانح و نحوه مقابله با آن از دیگر هدف های اجرای این طرح به شمار می رود.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: بعد از ارزیابی، اصلاح و بهبود روش ها از ابتدای تابستان سال آینده این طرح در سطح کشور و همزمان در استان زنجان گسترش می یابد.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز گفت: طرح یاس(یاران آسیب ستیز) برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است و پیشگیری از این آسیب ها یکی از اصلی ترین اولویت های فعالیت های عام المنفعه و بشردوستانه جمعیت هلال احمر محسوب می شود.

فاطمه جمشیدی اظهارداشت: این طرح در خانه های هلال مناطق حاشیه نشین با هدف استفاده از توان دختران ۳۰ تا ۴۰ سال که در خانواده ها و جامعه اثر گذاری بیشتری دارند در حال اجراست که به آنها آموزش های مورد نیاز ارائه و ساماندهی می شوند تا در خانه های هلال فعالیت کنند.

وی در خصوص علت اجرای طرح یاس در خانه های هلال افزود: چنانچه حادثه ای در منطقه ای از شهر و روستا اتفاق بیفتد نخستین کسانی که به یاری و کمک می آیند همان افراد ساکن در محل هستند که بلافاصله حضور پیدا می کنند و خانه های هلال نیز در این مناطق راه اندازی شده تا عضو گیری از افراد ساکن در آن مناطق انجام شود چرا در کاهش خسارت های جانی و مالی موثر می شوند و از طرفی نیز در کاهش آسیب های اجتماعی تاثیرگذار بوده و هر خانه هلال پایگاهی برای هلال احمر می شود.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز گفت: دختران ۳۰ تا ۴۰ سال به عنوان آسیب ستیزان و دستیاران هلال احمر در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی موثر خواهند بود.

جمشیدی، اعتیاد طلاق خودکشی و دیگر مسائلی از این قبیل را خانمانسوز بیان کرد و ادامه داد: نیاز است آموزش ها را به درون خانواده ها برده و خانواده ها را حساس کنیم تا در مقابل این مسائل تاب آوری داشته باشند و از وقوع این آسیب ها پیشگیری کنیم.

وی تاکید کرد: با این رویکرد طرح ملی یاس در دستور کار قرار گرفته است که در استان زنجان نیز همزمان با سراسر کشور در ۱۰ گام در حال اجراست.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان در ادامه گفت: توانمندسازی خانواده های تحت پوشش این نهاد به عنوان سیاست کلان در سطح کشور به شمار می رود که ابلاغ شده است.

اباصلت نادری آموزش را یکی از راهبردهای توانمند سازی برای گروه های مختلف تحت پوشش کمیته امداد بیان کرد و افزود: برای توانمند سازی و تامین استقلال خانواده ها به جد در حال تلاش و برنامه ریزی هستیم.

وی ادامه داد: در موضوع آموزش انتظار داریم تا خانواده های تحت پوشش کمیته امداد حضور مستمر، مداوم و بر اساس برنامه در کلاس های آموزشی داشته باشند.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان گفت: در این نهاد نیز یکی از موضوعات آموزشی در خصوص مهارت های زندگی برای گروه های مختلف است.

نادری ضمن قدردانی از جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: یکی از موارد مهم در حوزه آموزش، ارائه آموزش کمک های اولیه و امداد و نجات در حوزه مددجویی و کارمندان کمیته امداد است که توسط هلال احمر انجام می شود.

وی پیشگیری از آسیب های اجتماعی را از مهمترین آموزش ها و موضوعات مهم بیان کرد و افزود: فقط در سال گذشته در بخش امداد و نجات توسط هلال احمر در حوزه مددجویی سه هزار و ۱۶۶ نفر از این آموزش ها بهره مند شده اند.

وی افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون نیز ۸۱ نفر از کارکنان کمیته امداد از آموزش های جمعیت هلال احمر استان زنجان بهره مند شده اند که در صدد افزایش این آموزش ها هستیم.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان گفت:در کنار موضوعات امداد و نجات و پیشگیری از آسیب های اجتماعی یکی از مسائل مهم است که این مهم نیز در قالب طرح ملی یاس مابین کمتیه امداد و جمعیت هلال احمر در حال اجراست.

نادری به اهمیت این طرح اشاره کرد و افزود: چون بخشی از این آموزش ها مربوط به آسیب های اجتماعی است در شرایط کنونی که هجمه های فرهنگی دشمن را احساس می کنیم ارائه این آموزش ها برای همه آحاد مردم ضروری است و یشگیری از این آسیب های منحصر به جمع و گروه خاصی نیست و کمیته امداد به آموزش ها در این زمینه اهمیت می دهد.

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۰۹:۵۵

کد خبر: 21385

http://www.payamemellat.ir/?p=21385

آغاز پاک سازی و مستندسازی مجموعه مردان نمکی در زنجان/علاقه‌مندان می‌توانند از این عملیات دیدن کنند

آغاز سامان‌دهی و مستندسازی مجموعه مردان نمکی در زنجان

به‌گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» امیر ارجمند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این عملیات باهدف پایش دقیق مردان نمکی از سوی این اداره ‌کل با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه و پژوهشکده حفاظت و مرمت دانشگاه بوخوم و فرانکفورت آلمان آغاز شده است.

ارجمند گفت: ۱۶سال از کشف مردان نمکی گذشته است و تاکنون پاک‌سازی بافت بدن و لباس‌­های آن‌ها انجام نشده است، در این عملیات ابتدا پاک‌سازی لباس­‌های و بدن مردان نمکی از هاگ‌ها، سنگ­‌ها و سنگریزه‌­ها انجام می­‌شود و سپس کارهای مطالعاتی از نظر وضعیت فیزیکی آن‌ها، بررسی خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان اظهار کرد: این دوره مرمت، با هدف پاک‌سازی، نمک‌زدایی، استحکام‌بخشی، کنترل، بازسازی و در مرحله آخر تثبیت نهایی انجام خواهد گرفت.

ارجمند افزود: پروژه پاک‌سازی، غبارروبی و حفاظت پیشگیرانه با هدف پیشگیری از بروز آسیب در کارگاه مرمت موزه ذوالفقاری انجام می‌شود و همه علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت آزاد از روند این عملیات دیدن کنند.

 در حال حاضر به‌استثنای مومیایی نمکی شماره یک که در موزه ملی نگه‌ داشته می‌شود، سایر اجساد و اشیای به‌دست‌آمده از معدن چهرآباد در موزه ذوالفقاری زنجان، تحت نظارت کارشناسان نگهداری می‌شود.

adnim
تاریخ انتشار خبر: ساعت: ۰۹:۲۷

کد خبر: 21382

http://www.payamemellat.ir/?p=21382

اضافه شدن منطقه نیک شهر به شهر زنجان

احداث-12000-واحد-مسکونی-در-زنجان

به گزارش « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» عباس راشاد در گفت‌و‌گو با موج رسا اظهارداشت:بر اساس مصوبه دولت و کمیسیون ماده ۵، رسما یک منطقه به شهر زنجان اضافه شده است. بر اساس این مصوبه نیک شهر به مجموعه شهر زنجان اضافه شده است که پس از فاز و هفت شهر گلشهر کاظمیه به فاصله یک کلیومتری با سرعت در حال اجرا است.

این مسئول با اشاره به اینکه شرکت نصر واحدهای مسکونی نیک شهر را احداث می‌کند، خاطرنشان کرد: در افق اجرایی آن در چند سال آینده ۱۲ هزار واحد مسکونی احداث می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر احداث یک هزار واحد مسکونی در دست اقدام از سوی شرکت نصر بوده و فازهای بعدی نیز اجرایی می‌شود.

راشاد خاطرنشان کرد: برای اضافه شدن سایر فیش‌های خریداری شده توسط مردم باید وزارت راه و شهرسازی تصمیم‌گیری کند که هنوز هیچ فیشی به مجموعه شهر زنجان اضافه نشده است.

وی یادآور شد: باید از فرصت‌های به وجود آمده برای حل مشکل مسکن مردم همت کرد که با احداث مجموعه نیک شهر بخش بزرگی از مشکل مسکن در شهر زنجان حل می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه اضافه شدن فازهای جدید به شهر زنجان تابع مقررات و شرایطی است که تصمیم‌گیری آن در کمیسیون ماده ۵ انجام و پس از بررسی‌های لازم در صورت نیاز مجموعه در نظر گرفته شده به شهر اضافه می‌شود.

adnim

Copyright © all right recieved