• تاریخ: ۱۳۹۴-۱۱-۰۶
  • شناسه خبر: 855

افزایش ۴۸ درصدی میزان بارندگی در استان زنجان نسبت به سال ۹۳

پیام ملت – مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: میزان بارندگی از ابتدای سال آبی تا ۴ بهمن ماه ۱۸۱.۲ میلی متر بوده که نسبت به سال گذشته افزایش ۴۸ درصدی داشته است. امیر حمید نیا در گفتگو با خبر نگار ما اظهار کر ...

پیام ملت مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: میزان بارندگی از ابتدای سال آبی تا ۴ بهمن ماه ۱۸۱.۲ میلی متر بوده که نسبت به سال گذشته افزایش ۴۸ درصدی داشته است.
امیر حمید نیا در گفتگو با خبر نگار ما اظهار کرد: بر اساس آمارهای بدست آمده از ایستگاه های مبناء میزان بارندگی از ابتدای سال آبی تا ۴ بهمن ماه ۱۸۱.۲ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه در دراز مدت افزایش ۵۵ درصدی را نشان می دهد.
وی ابراز کرد: با وجود خشک سالی های اخیر و افزایش اضافه برداشت ها از آب های زیر زمینی در طی چندین سال گذشته، افزایش بارندگی های امسال تاثیر چندانی در تغذیه آب های زیر زمینی ندارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با بیان اینکه نسبت به دراز مدت کاهش ۴۰ درصدی روان آب ها را داشته ایم، تصریح کرد: بارندگی کم، اضافه برداشت ها از مخازن آب های زیر زمینی و افزایش دما در طی سال های اخیر، موجب افزایش تبخیر آب و کاهش روان آب ها گشته و نهایتا موجب کاهش آب ورودی به مخازن سدها گردیده است.
وی با اشاره به وضعیت مخازن آب سدهای استان گفت: بر اساس آخرین آمار امسال، سد تهم کاهش ۹ درصدی، سد کینه ورس کاهش ۲ درصدی و سدهای گلابر و تالوار به ترتیب افزایش ۷ و ۱۹۰ درصدی حجم آب را از یک مهرماه تا سوم بهمن ماه نشان می دهند.
حمیدنیا خاطر نشان کرد: افزایش سطح آب ذخیره شده سدهای گلابر و کینه ورس به این دلیل است که هنوز این سدها به بهره برداری کامل نرسیده است.
وی با اشاره به تصمیمات اخیر اتخاذ شده در شورای حفاظت منابع آب استان عنوان کرد: شناسایی و انسداد چاه های غیر مجاز، مکلف نمودن صنایع مختلف مربوط به کشاورزی و صاحبان چاه های با دبی بالا به نصب کنتورهای هوشمند از جمله تصمیماتی است که اجرایی می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان در خصوص بهره برداری از بستر رودخانه ها در استان گفت: فقط بسترهای غیر فعال ومتروکه رودخانه ها مجوز کاربری زراعی و یا موارد دیگر را دارند و ورود به بستر های فعال تصرف محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد و هم اکنون نیز شرکت آب منطقه ای در صورت مشاهده اقدام به تشکیل پرونده و پیگیری قانونی می کند.
وی در رابطه با صدور مجوز پرورش آبزیان تصریح کرد: اگر این مراکز در بستر رودخانه ها باشند مجوزهای صادره منوط به برگشت آب به رودخانه است و مصرف آب چندانی ندارد و اگر از آب کشاورزی استفاده شود باید میزان مصرف در حوزه کشاورزی را کاهش دهند و آن را برای پرورش آب زیان استفاده کنند که با این تفاسیر پرورش آبزیان در استان مصرف نا چیزی دارد.

انتهای پیام/ ۱۲

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست