• تاریخ: ۱۳۹۴-۱۱-۰۹
  • شناسه خبر: 920

طرح سنجش و پذیرش مجلس ، از شورای نگهبان برگشت خورد

پیام ملت – شورای نگهبان نظر خود را در مورد طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی کشور اعلام کرد.  طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مر ...

پیام ملت شورای نگهبان نظر خود را در مورد طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی کشور اعلام کرد.

 طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی کشور مصوب ۲۰ دی‌ ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی در جلسه ۱۳۹۴/۱۰/۳۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نظر شورای نگهبان درباره مصوب مجلس شورای اسلامی به شرح زیر در پایگاه شورای نگهبان قرار گرفته است:

«۱- همانگونه که در نظریه شماره ۹۲/۳۰/۵۱۵۶۴ مورخ ۱۳۹۲/۵/۳۰ این شورا آمده است «انجام کلیه وظایف و اختیارات مقرر در این قانون باید با رعایت سیاست‌های کلی نظام و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد» و الاّ اطلاق ماده ۲، مغایر اصل ۵۷ قانون اساسی است.

همچنین در این ماده، عبارت «تصویب مقررات» ابهام دارد، باید روشن شود چنانچه شامل تصویب آیین‌نامه و بخشنامه توسط غیر وزیر هم شود، مغایر اصل ۱۳۸ قانون اساسی است. علاوه بر این با توجه به وظایفی که در این مصوبه برای شورای مزبور در نظر گرفته شده است، وجود اعضاء غیردولتی در ترکیب آن، مغایر اصل ۶۰ قانون اساسی است.

۲- ماده ۳ مبنیاً بر ایرادات ماده ۲ اشکال دارد.» بنابراین شورای نگهبان قانون سنجش و پذیرش را برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی پس فرستاد.

گفتنی است بسیاری از کارشناسان معتقدند طرح سنجش و پذیرش و ادغام سنجش دانشگاههای دولتی با غیر دولتی مغایر اصل ۴۴ قانون اساسی است .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست