• تاریخ: ۱۳۹۵-۰۲-۳۰
  • شناسه خبر: 1742

تلاش حسن روحانی برای حفظ علی لاریجانی

پیام ملت –  باتوجه به این که تنها ٢٥ درصد از نمایندگان حاضر در مجلس کنونی ایران بعد از پایان دوره خود در روز ٢٧ ماه مه وارد مجلس بعدی خواهند شد، سرنوشت رئیس کنونی مجلس – علی لاریجانی – که در خلال هشت سا ...

پیام ملت –  باتوجه به این که تنها ٢٥ درصد از نمایندگان حاضر در مجلس کنونی ایران بعد از پایان دوره خود در روز ٢٧ ماه مه وارد مجلس بعدی خواهند شد، سرنوشت رئیس کنونی مجلس – علی لاریجانی – که در خلال هشت سال گذشته این منصب را در اختیار داشته است، نخستین نبرد بزرگ در مجلس دهم خواهد بود.
المانیتور نوشت ، پارلمان ایران که به مجلس شورای اسلامی معروف است، پس از انتخابات سال ٢٠١٢ کاملاً زیر نفوذ اصولگرایان قرار داشته است، ولی با توجه به نتایج انتخابات اخیر در ماه آوریل، اکنون اصلاح طلبان و میانه روها با کسب ١٢١ کرسی بزرگ ترین جناح را تشکیل می دهند، درحالی که اصولگرایان و نمایندگان مستقل به ترتیب ٨٣ و ٨١ کرسی را در اختیار دارند.
با توجه به تغییرات در مجلس “ترکیب هیئت رئیسه مجلس بدون تردید تغییر خواهد کرد.” هیئت رئیسه مجلس، افزون بر رئیس آن، شامل دو نایب رئیس، شش منشی و سه نفر ناظر است. هیئت رئیسه مجلس با رای مستقیم نمایندگان برای دوره یکساله انتخاب می شوند.

تلاش روحانی برای حفظ لاریجانی در کرسی ریاست

از آنجاکه هیچ کدام از اصلاح طلبان و اصولگرایان در مجلس از اکثریت قابل توجه برخوردار نیستند، اصولگرایان برای ریاست لاریجانی و اصلاح طلبان برای ریاست عارف تلاش خواهند کرد.
دو گزینه برای حل مساله ریاست ، پیش روی مجلس دهم قراردارد که یکی رای گیری آشکار و دیگری رسیدن به توافق است.
محمدرضا تابش – نماینده اصلاح طلب کنونی مجلس – می گوید پیشنهادهایی به اصلاح طلبان ومحافظه کاران ارائه شده است که هرکدام یک گروه پنج نفره را برای انجام مذاکره معرفی کنند. برخی نیز پیشنهاد کرده اند ریاست مجلس هرسال بین عارف و لاریجانی جابه جا شود.
صادق زیباکلام گفت اگر اصلاح طلبان به رقابت با لاریجانی وارد شوند، به زیان آنها تمام خواهد شد.
وی معتقد است مجلس آینده میان هواداران و مخالفان توافق هسته ای دسته بندی خواهد شد و از آنجاکه لاریجانی و عارف هردو از توافق هسته ای حمایت کرده اند، به یک جناح تعلق دارند و نباید با یکدیگر رقابت کنند.
براساس این گزارش، علی اکبر ناطق نوری – رئیس مجلس و وزیر کشور سابق – که از روابط خوبی با دو طرف برخوردار است، به حل و فصل مذاکرات میان طرفین کمک خواهد کرد.
باتوجه با این که لاریجانی (که او نیز مورد حمله دلواپسان قرار داشته ) متحد رئیس جمهور حسن روحانی بوده است، اخباری مبنی بر تلاش دولت برای حفظ لاریجانی به عنوان رئیس مجلس به گوش می رسد. در مقابل، برخی روزنامه های اصلاح طلب از جمله افتاب یزد از حمایت غیررسمی روحانی از لاریجانی انتقاد کرده اند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست