• تاریخ: ۱۳۹۵-۰۸-۲۴
  • شناسه خبر: 2524

کنترل قند و فشار خون ۲فاکتور مهم در پیشگیری از بیماری های کلیوی

پیام ملت–رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت:۸۰ درصد از بیماری های کلیوی در اثر قند و قشار خون بالا شکل می گیرند  و به همین علت بیماری کلیه یک بیماری شایعی است. ایوب پزشکی در گفت و گو با خبرنگار پیام مل ...

پیام ملترئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت:۸۰ درصد از بیماری های کلیوی در اثر قند و قشار خون بالا شکل883379 می گیرند  و به همین علت بیماری کلیه یک بیماری شایعی است.

ایوب پزشکی در گفت و گو با خبرنگار پیام ملت، افزود:باید توجه داشت که پیشگیری مهمترین عامل در برخورد با بیماری ها است که در خصوص بیماری های کلیوی با کنترل قند خون و فشار خون در روند پیشگیری از بروز این دسته از بیماری ها میتوان نقش بسزایی ایفا کرد.

وی، ادامه داد:کنترل این دو فاکتور به قدری حائز اهمیت است که توصیه میشود حتی افراد سالم هم سالانه یک مرتبه آزمایشات کنترل قند خون و فشار خون را انجام دهند.

این فوق تخصص نفرولوژی با تاکید بر اینکه ورزش در روند بهبودی این بیماران تاثیری بسزایی دارد،اظهار داشت:برای تمامی بیماران کلیوی ورزش و تقویت عضلات توصیه میشود اما باید توجه داشت که ورزش های سبک انجام دهند و همواره در حین فعالیت های بدنی نوشیدن آب را فراموش نکنند.

پزشکی در پاسخ به این سوال که چه زمانی پیوند کلیه ضروری است ،تصریح کرد: ما از همان ابتدا به بیماران پیوند کلیه را توصیه می کنیم وبسته به شرایط بیمار اگر در همان مراحل ابتدایی این پیوند شکل بگیرد بهتر است.

وی در خصوص بیماران دیالیزی گفت:زمانی که نارسایی کلیه به پیشرفته ترین حالت خود برسد فرد بیمار نیازمند دیالیز میشود که باید بصورت هفتگی طی ۳ جلسه ۴ ساعته روند درمان خود را طی کند.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان توجه به رژیم غذایی را در بیماران کلیوی مهم دانست و بیان کرد:این بیماران بهتر است میزان مصرف نمک و فسفر را در برنامه غذایی خود کاهش دهند و از خوردن بیش از حد آجیل،پنیر،ماست و حتی در موارد حاد از مصرف بی رویه نان بپرهیزند.

پزشکی با اشاره به یک باورغلط در مصرف مواد پروئتینی دراین بیماران خاطر نشان ساخت:این بیماران محدودیت مصرف مواد پروتئین دار را ندارند، و آنچه در خصوص مصرف کم پروتئین در بیماران کلیوی توصیه شده است در خصوص رژیم های غذایی غربی است که سرانه مصرف پروتئین بالایی دارند.

وی در این خصوص ادامه داد: بعد از شروع  دیالیز به علت از بین رفتن بخش عمده ای از اسید آمینه های بدن باید به جایگزین کردن آنها از طریق مصرف مواد پروتئین دار توجه ویژه ای کرد.

انتهای پیام /ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست