• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۱-۰۳
  • شناسه خبر: 3634

اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون آیت الله هاشمی تشکیل شد

پیام ملت– اولین جلسه کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی، پس از رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، درحالی‌که جایگاه خالی او با سبد گُل و قاب عکس مزین شده بود، به ریاست محسن رضایی تشکیل شد. در ...

پیام ملت اولین جلسه کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی، پس از رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، درحالی‌که جایگاه خالی او با سبد گُل و قاب عکس مزین شده بود، به ریاست محسن رضایی تشکیل شد.
در ابتدای اولین جلسه کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص، یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس فقید مجمع و یار دیرین امام(ره) و رهبری را گرامی داشت و گفت: «آرزو می‌کنیم روح بزرگ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که ناظر بر جلسه ماست، با ائمه اطهار (علیهم‌السلام)، صلحا و مجاهدین اسلام محشور و همنشین باشد. رضایی از اعضای کمیسیون نظارت خواست برای شادی روح بلند و ملکوتی مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی فاتحه‌ای قرائت کنند».

هنوز برای مجمع تشخیص مصلحت نظام رئیسی تعیین نشده است. اگرچه گمانه‌زنی‌ها زیاد است؛ از حدادعادل، ناطق‌نوری و ولایتی گرفته تا محسن رضایی، آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی و آیت‌الله محمد یزدی. در این‌ میان برخی به نام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هم اشاره می‌کنند.

ایده‌ای که گویا به مذاق برخی دیگر چندان خوش نمی‌آید روزنامه جمهوری اسلامی پیش از این در مطلبی نوشته بود: «با تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله خامنه‌ای که در آن زمان رئیس‌جمهور بودند، عهده‌دار ریاست آن شدند. این دوره به مدت کمتر از دو سال طول کشید و چون امام خمینی در خرداد ۱۳۶۸ رحلت نمودند و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انتخاب شدند، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که در همان سال به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده گرفت. به این ترتیب، در دوره‌های اول و دوم ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام با رئیس‌جمهور بود. بعد از آنکه دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سال ۱۳۷۶ پایان یافت، ایشان با حکم رهبری در ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ابقا شد و تا پایان عمر یعنی ۱۹ دی‌ ۱۳۹۵ عهده‌دار این مسئولیت بود.

اینکه در دوره‌های اول و دوم، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام برعهده رئیس‌جمهور بود، به نظر می‌رسد یک رویه است. ابقای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ریاست مجمع نیز به نوعی استمرار همان رویه محسوب می‌شود. بر همین ‌اساس، این احتمال وجود دارد که رئیس‌جمهور کنونی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شود؛ هرچند انتصاب رئیس مجمع از اختیارات رهبری است و باید منتظر ماند تا ایشان در این زمینه تصمیم بگیرند».واکنش کیهان به نوشته جمهوری اسلامی بسیار تند بود. کیهان نوشت: یک روزنامه‌ حامی دولت برخلاف واقعیت‌های موجود نوشت رویه بوده که رئیس‌جمهور رئیس مجمع تشخیص مصلحت بشود، بنابراین احتمالا روحانی رئیس این مجمع می‌شود. نقض استدلال مغلوط روزنامه جمهوری اسلامی این است که اولا به اذعان خود این روزنامه، مرحوم هاشمی در دوره اخیر رئیس‌جمهور نبود و با حکم و صلاحدید رهبر معظم انقلاب به ریاست مجمع گماشته شد. ثانیا احمدی‌نژاد و خاتمی هر کدام هشت سال رئیس‌جمهور بودند اما به ریاست مجمع منصوب نشدند. ثالثا صلاحیت فرد، مهم‌ترین مسئله برای ریاست مرکزی مهم مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست