• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۵-۲۱
  • شناسه خبر: 18889

چرا لبنان مهم است؟

پیام ملّت- یک کارشناس مسائل منطقه با تشریح اهمیت لبنان برای بازیگران داخلی و خارجی اظهار کرد: علیرغم ادعاهایی که برخی جریانات داخلی در پی انفجار بندر بیروت مطرح کردند سید حسن نصرالله تاکید کرد که حزب‌الله لبنان دخالتی در ...

چرا لبنان مهم است؟

به گزارش« پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» حسن عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحولات لبنان‌ در پی حادثه انفجار در بندر بیروت اظهار کرد: لبنان از دیرباز کشور بسیار با اهمیتی هم برای منطقه غرب آسیا هم بازیگران بین‌المللی بوده است. یکی از دلایل اهمیت لبنان این است که همان طور که منطقه غرب آسیا، قلب دنیا تلقی می‌شود می توانیم چنین شرایطی را برای لبنان در منطقه غرب آسیا تلقی کنیم.

وی افزود : لبنان کشور کوچک با ۴ میلیون جمعیت است اما به دلیل این که مرزهای جنوبی آن با شمال سرزمین‌های اشغالی هم مرز است از اهمیت کانونی برخوردار می‌باشد و این مساله نیز به موضوع تاریخی در سال ۱۹۴۸ که رژیم صهیونیستی در فلسطین جعل شد، بر می‌گردد و همه تحلیل‌گران معتقد بودند صهیونیست ها از سه جهت ممکن است مورد تهدید باشند که این سه جهت ارتش جمال عبدالناصر مصری، ارتش حافظ اسد سوری و ارتش ملک حسین اردنی، اما تنها جایی که ممکن است به دلیل کوچک بودن و نداشتن ارتش تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود لبنان است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: به همین دلیل صهیونیست‌هایی که از اروپا می‌آمدند در سرزمین حیفا و بخش شمالی فلسطین ساکن می شدند اما خدا مقرر کرد از همان جایی که اینها فکر نمی کردند تهدیدی بر ضد صهیونیست ها نخواهد بود از همان جا بیش‌ترین تهدید با شکل‌گیری مقاومت حزب‌الله ایجاد شد.

عابدینی ادامه داد: در سال ۱۹۸۲ اسرائیلی‌ها طی یکی دو روز بدون شلیک گلوله توانستند تا بیروت را اشغال کنند اما مقاومت اسلامی حزب الله توانست در سال ۲۰۰۰ اسرائیلی ها را برای اولین بار در تاریخ این رژیم آدمکش محبور به عقب نشینی کند، همچنین در سال ۲۰۰۶ که اسرائیل اراده کرده بود حزب الله را در هم بشکند، حزب الله در جنگ ۳۳ روزه توانست سیاست و راهبرد صهیونیست ها را ناکام بگذارد و غلبه کند.

وی با اشاره به قراداد سایکس‌پیکو در سال ۱۹۱۶ گفت‌ : دقیقا ۱۰۴ سال پیش بین انگلیس و فرانسه چنین قراردادی امضا شد که بعد از فروپاشی دولت عثمانی کشورهای اسلامی بین این دو کشور تقسیم شود، در آن مقطع لبنان در اختیار فرانسوی ها قرار گرفت و حتی زبان دوم لبنانی ها فرانسوی است  بنابراین از جهت تاریخی فرانسوی ها بیشتر نفوذ داشتند و از سوی دیگر فلسطین در اختیار انگلیسی ها قرار گرفت که البته با اعلامیه بالفور عملا فلسطین در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می گیرد و این اول خیانتی است که به مردم فلسطین می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که رفتار مکرون رئیس جمهور تازه کار و جوان فرانسه و سفر وی به لبنان ریشه در این قراردادی تاریخی از ۱۰۴ سال پیش دارد، ابراز کرد: البته تلاش هایی انجام شد تا سایکس‌پیکو جدیدی  را ایجاد کنند مانند تجزیه سوریه، عراق و یا خلع سلاح مقاومت که محقق نشد و مقاومت اسلامی در برابر هر گونه تجزیه کشورهای اسلامی مقاومت کرد.

وی با اشاره به بررسی ابعاد مختلف انفجار بندر بیروت همچنین بیان کرد: اول این که هنوز مشخص نیست این انفجار عمدی بوده یا خیر، لذا نیاز به بررسی بیشتری دارد. اما براساس برآوردهای اولیه انفجار حاصل ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم است که چند سال پیش یک کشتی به صورت قاچاق به این منطقه آورد و نگهداری شد اگر این فرض را بپذیریم کسانی مقصر هستند که مسئولیت داشتند.

عابدینی یادآور شد: در لبنان جامعه موزاییکی است؛ شیعیان در جنوب و ‌شرق لبنان و  در بیروت هم در منطقه ضاحیه، اهل سنت در شمال غرب و مرکز و مسیحی ها در شمال شرقی و مرکز حضور دارند بنابراین تقریبا به صورت نانوشته اداره مناطق در اختیار گروه هایی است که آنجا بیشترین جمعیت را دارند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود : بندر بیروت سالها در اختیار جناح سعد حریری به عنوان نخست وزیر بود و لذا در منطقه‌ بندر بیروت حزب الله لبنان دخالتی ندارد، سید حسن نصرالله در سخنرانی خود به صراحت اعلام کرد نه اطلاعی از این بندر و مسئولیت آن دارند و نه مدیریت آن را بر عهده داشته‌اند و اظهار داشت که اطلاع ما از بندر حیفا در سرزمین های اشغالی بیشتر از بندر بیروت است. سید حسن نصرالله به صراحت گفت که حزب الله نه سلاحی داشته که در این محل باشد، نه کنترل و نه در اداره آن نقش داشته است لذا این دروغ پردازی ها را تکذیب کرد.
وی خاطرنشان کرد : آنچه باید انجام شود این که از جهت احساسی و صدمه روحی و روانی که به مردم خورده باید اندکی آرامش به جامعه برگردد، ۳۰۰ هزار نفر در این منطقه سکونت داشتند که خانه و کاشانه خود را از دست داده اند همان طور که در سال ۲۰۰۶ مسیحیان به شیعیان لبنان کمک کردند اکنون هم باید زمینه برای اسکان فراهم شود و بازسازی ها آغاز شود.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان ابراز کرد: بعد از این مراحل باید نهادهای امنیتی بررسی کنند ببینند چه کسانی اهمال یا سهل انگاری کرده یا تعمد داشتند تا بعدا محاکمه شوند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست