• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۲-۰۴
  • شناسه خبر: 22893

شهید سردار«سیدمحمد حجازی» سرداری دور از هیاهو

سردار، سرلشکر و پاسدار سیدمحمد حسین‌زاده حجازی، به معنای واقعی یک پاسدار بودند که بنده از زمان ۸ ساله دفاع مقدس، یعنی حدودا سال ۶۲ با ایشان آشنا شدم.

در واقع آشنایی بنده با سردار حجازی به زمانی باز می‌گردد که ایشان در قرارگاه حضور داشتند، بنده در لشکر ۲۷ بودم و با هم دائما کار می‌کردیم. در تهران، ایشان در نیروی قدس فعالیت می‌کرد، ما هم سپاه تهران و لشکر را در اختیار داشتیم؛ ایشان از یک طمانینه و اخلاق حسنه بسیار بالایی برخوردار بودند و برای همین کارها را با فکر و تدبیر و صبر و دقت جلو می بردند.

فیلم | تشییع پیکر سردار حجازی در ستاد فرماندهی کل سپاه - خبرگزاری حوزه

ایشان از آن دوران دفاع مقدس تا شبی که در قید حیات بودند لباس رزمشان را در نیاورند و دائما در حال مجاهدت بودند. سردار حجازی با یک روحیه انقلابی و از خودگذشتگی به معنای واقعی در سطوح بالا فعالیت و در جاهای مختلف فرماندهی کردند.

 در بخش نیروهای مسلح، با تدابیر بسیار خوب خود، هرجایی که مسؤلیتی به ایشان واگذار شد به بهترین نحو، کار را انجام دادند؛ علت آن این بود که هیچ چیزی را برای خودشان نمی‌خواستند. از این رو شاهدیم زمانی که جانشین قرارگاه قدس (یکی از قرارگاه‌های سپاه در ۸ سال دفاع مقدس) بود به رغم اینکه فرمانده این قرارگاه، برادر عزیزمان سردار عزیز جعفری که سالها فرمانده کل سپاه و آن زمان فرمانده قرارگاه قدس بودند مجروح شدند، ایشان با اینکه سنی نداشتند آن بار را به دوش کشیدند و با آن انگیزه الهی، روحیه انقلابی و جهادی که داشتند، خودشان را ساختند و تبدیل به یک انسان با تجربه و پخته‌ای شدند.

پس از ۸ سال دفاع مقدس نیز مسؤلیت‎های سنگینی به سردار حجازی واگذار شد که آن را به بهترین نحو انجام دادند؛ ایشان به مدت ده سال فرماندهی نیروی قدس، معاونت در ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت آمار و پشتیبانی، رئیس ستاد کل سپاه  و معاونت‌های دیگری را به عهده داشتند که این مسئولیت‌ها را به نحو احسن انجام دادند. در نهایت از ۸، ۹ سال گذشته، ایشان در اثر آن پختگی و تجاربی که به دست آورده بودند انتخاب شدند که به لبنان بروند در نتیجه به جبهه مقاومت رفتند.

 سردار حجازی هم از طرف ستاد کل نیروهای مسلح، هم از طرف ستاد کل سپاه و هم از طرف نیروی قدس با حزب‌الله ، سوریه، حماس و گروه‌های جهادی فلسطین، هماهنگی‌های بسیار خوبی انجام دادند که پیام‌های فرماندهان و سران آنها را دیدیم. در نهایت خود ما هم زمانی که از طرف کمیسیون امنیت ملی در مجلس نهم به جبهه مقاومت رفتیم تا آخرین وضعیت داعش را (که از طرف استکبار جهانی و کشورهای مرتجع منطقه ایجاد شده بود) به صورت یک گزارش برای مجلس بیاوریم، در آنجا هم با وجود اینکه سال‌های سال از دفاع مقدس می‌گذشت، با ایشان دیداری داشتیم، متوجه شدم با همان روحیه، بسیار با طمأنینه و بسیار با انگیزه، کارش را دنبال می‌کند و نهایتا بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، ایشان از سوریه و لبنان آمدند و به عنوان جانشین نیروی قدس معرفی شدند.

سردار حجازی همیشه از سروصدا و جنجال‌ها به دور بودند. به هر حال با افزایش سن، توان جسمی کم می‌شود در عین حال آثار و تبعات مجروحیت جنگ، شیمیایی شدن و …نیز اثر گذاشت و در نهایت، سردار حجازی به آنچه می‌خواست دست پیدا کرد و مهمان خداوند شد.

*مشاور پیشین فرمانده کل سپاه پاسداران

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست