• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۲-۰۵
  • شناسه خبر: 22902

۱۶ میلیارد واکسن برای جمعیت جهان مورد نیاز است

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: ۱۶ میلیارد واکسن در سال جاری برای جمعیت هشت میلیارد نفری در ۲ دوز نیاز است که حتی اگر تمامی کارخانجات جهان بسیج شوند، بطور مسلم نخواهند نتوانست آن را تولید کنند.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن مشترک پاستور با کوبا، واکسنی است که “کنژوگه” شده به این معنی که قطعات ویروس کرونا، به تنهایی در آن به کار نرفته بلکه بر روی یک حامل پروتئینی سوار شده است که باعث می‌شود عملکرد این قطعات در تحریک سیستم ایمنی بدن و اثربخشی آن افزایش یابد.

دکترعلیرضا بیگلری درخصوص تفاوت واکسن پاستور با دیگر واکسن های کرونای درحال تولید کشور افزود: پاستور چندین پروژه را برای تولید واکسن آغاز کرده بود، اما با توجه به سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دولت مبنی بر انجام یک پروژه مشترک با دیگر کشورها، این وظیفه به انستیتوپاستور ایران واگذار شد.

وی در گفت و گو با «ایرنا» اظهار داشت: پروژه مشترک با یک کشور دارای تجربه کافی در این خصوص مورد توجه قرار گرفت و در کنار پروژه های داخلی و تولید واکسن کرونا از سوی پاستور، پروژه های دیگر جهان نیز مورد بررسی قرار گرفت و  به این نتیحه رسیدیم، شریک تجاری که در ۲ دهه گذشته با ایران همکاری داشته، کشور کوبا است.

رئیس انستیتوپاستور ایران با بیان اینکه کوبا بهترین انتخاب ایران در این خصوص بود، ادامه داد: یکی از واکسن هایی که این کشور کار می‌کند، واکسن نوترکیب است در کشورمان شرکتهای برکت و میلادنور بر روی واکسن غیرفعال که به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده است مشغول به کار هستند.

دکتر بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران عنوان کرد: تردید در مورد ساخت واکسن  موثر برای ایمن سازی در مقابل کرونا در دنیا | وزارت بهداشت، درمان و آموزش  پزشكي

وی اظهار داشت: در این راستا انستیتوپاستور ایران و انستیتو رازی ۲ موسسه کشور هستند که بر روی واکسن نوترکیب کار می کنند که تجربه چنین کاری در پاستور به ساخت واکسن هپاتیت”نو ترکیب” برمی‌گردد که ماحاصل همکاری با کشور کوبا است. 

بیگلری با اشاره به تفاوت واکسن نوترکیب پاستور با رازی افزود: اثربخشی واکسن مشترک مورد همکاری پاستور با کوبا، بر روی تحریک سیستم ایمنی بدن در مطالعات مختلف به اثبات رسیده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس می توان گفت این اولین واکسن نوترکیب کنژوگه دنیا است که برای کووید -۱۹ ساخته می شود و مرحله کنژوگه کردن و یا به اصطلاح سوار کردن آنتی ژنها و یا پروتئین های ویروس به یک پروتئین ناقل دیگر در صنعت واکسن سازی مساله ای فنی است که در اختیار برخی کشورها بوده و کشور کوبا نیز از جمله آنها محسوب می شود که این فناوی را در اختیار دارد.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: به همین دلیل این واکسن در کارآزمایی یک و ۲ انسانی نشان داده که درعین موثر بودن عوارض بسیار کمی دارد، چراکه از کل پروتئین های ویروس استفاده نمی کند و در عین کارآیی، بسیار کم عارضه است.

وی گفت: تمامی کارشناسان دنیا به شرکت های واکسن ساز توصیه می کنند که برای واکسن های خود بوستر یا دوز یادآور را بسازنند که در زمان حاضر شرکت های بزرگی در دنیا مثل فایزر این کار را شروع کرده اند، به این معنی که وقتی فردی واکسن کرونا دریافت می کند، هفت تا هشت ماه بعد به احتمال زیاد سطح ایمنی بدن کاهش می یابد و بر این مبنا نیاز است که یک دوز یادآور نیز دریافت کند.

این مسوول ادامه داد: هر چند شرکت های دنیا به فکر ساخت دوز یادآور افتادند اما در کشورمان این اقدام از هشت ماه پیش شروع شده است، که خوشبختانه می توان گفت واکسن پاستور اولین واکسنی است که دوز یادآور آن طراحی شده و آماده عرضه است، به همین دلیل در هفت استان تعیین شده که کارآزمایی فاز سه انجام خواهد گرفت و در ۲ استان یزد و زنجان این دوز به کار گرفته خواهد شد.

بیگلری با بیان اینکه دوز بوستر یا یادآور، مدتی پس از تزریق دوزهای قبلی انجام می گیرد، افزود: تزریق دوز یادآور واکسن می تواند از یک ماه اول تا ماه  ۹ بعد انجام شود، که علاوه بر افزایش سطح ایمنی بدن برای طولانی مدت ایمنی بدن فرد را فعال نگه می دارد و مطالعات اولیه نشان داده است که دوز یادآور واکسن به افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته اند نیز کمک بزرگی خواهد کرد.

وی اظهار داشت: فردی که قبلا کرونا گرفته و بهبود یافته است، فقط تک دوز یادآور را دریافت می کند و این مهم می تواند سطح ایمنی بدن فرد را افزایش دهد و به عبارتی دیگر درصد قابل توجهی از  افراد که جمعیت زیادی را شامل می شود، دیگر نیازی نیست که ۲ دوز واکسن را دریافت کنند، بلکه همین یک دوز یادآور می تواند به افزایش سیستم ایمنی بدن آنها کمک کند.

بیگلری با بیان اینکه این موضوع باید در ایران نیز تحت مطالعه قرار گیرد، تا اطمینان بخشی جاصل شود، گفت: در صورت موفقیت آمیز بودن کمک بزرگی به مردم و نظام سلامت کشور خواهد شد، چرا که هزینه ها را به مراتب کاهش می دهد.

رئیس انستیتوپاستور ایران با اشاره به اینکه طبق برنامه اعلام شده کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن پاستور بر جمعیت ۲۴ هزار نفری هدف در هشت استان انجام می شود، تصریح کرد: این مطالعات در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران، بابل، اصفهان، هرمزگان، کرمان، همدان، یزد و زنجان انجام می گیرد که برای هر یک از دانشگاهها سه هزار نفر ظرفیت پذیرش در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه انتظار می رود گروههای هدف یاد شده برای اجرای کامل این طرح اهتمام داشته باشند، تصریح کرد: با توجه به اینکه “پاستور” اعتبار یکصد ساله دارد و قدیمی‌ترین واکسن ساز منطقه خاورمیانه محسوب می شود، نام آشنای تمامی ایرانیان است و در واقع کمتر ایرانی را می توان یافت که واکسنی از پاستور دریافت نکرده باشد و این یک اعتماد عمومی برای برند انستیتوپاستور ایران به شمار می رود.

بیگلری افزود: گروه‌های هدف برای تزریق این واکسن در هشت دانشگاه علوم پزشکی پذیرش خواهند شد و طبق پیش بینی ها مدت مطالعه ۴۵ تا ۵۰ روز به طول می انجامد تا نتایج اولیه حاصل شود و در مرحله اول مطمئن شویم که واکسن بی عارضه است و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و این در حالی است که واکسن های دیگر در جهان عارضه و نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: این واکسن در فازهای یک و ۲ که طبق برنامه پیش رفته است، در مرحله سه کارآزمایی نیز کم عارضه بودن خود را نشان دهد کارآیی آن در گروه ۲۴ هزار نفری نیز بررسی می شود، پس از طمینان بخشی از آن استفاده عمومی خواهد شد که تصمیم کارشناسان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو این است که بررسی شود آیا نتایج اولیه، معیار برای انجام واکسیناسیون عمومی در نظر گرفته شود یا اینکه بطور کامل پس از کسب نتایج کامل این مهم انجام گیرد.

رئیس انستیتوپاستور ایران ادامه داد: اغلب کشورهایی که واکسن های کرونا تولید کردند، منتظر نماندند که تمامی مطالعات تمام شود، چرا که یک اضطرار جهانی وجود دارد و مثال آن روسیه، آمریکا و انگلیس است که سعی کردند با مجوز اضطراری وارد مصرف شوند، چون نیاز شدیدی وجود دارد.

وی افزود: ۱۶ میلیارد واکسن در سال جاری برای جمعیت هشت میلیارد نفری در ۲ دوز نیاز است که حتی اگر تمامی کارخانجات جهان بسیج شوند، بطور مسلم نخواهند نتوانست آن را تولید کنند.

بیگلری خاطرنشان کرد: در زمان حاضر در تولید واکسن کرونا در جهان کمبود شدیدی وجود دارد، بطوریکه شرکت هایی که واکسن های خود را پیش فروش کرده بودند، هنوز موفق به تحویل آن نشده و در واقع با تاخیر مواجه شده اند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست